آئین نکوداشت پروفسور ثبوتی، فیزیکدان جهانی برگزار شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، چهارمین برنامه تماشای خورشید به همت کمیسیون ملی یونسکو _ ایران با رویکرد بزرگداشت پروفسور یوسف ثبوتی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجتالله ایوبی گفت: استاد ثبوتی را با مقالههای متعدد، نشانهای فراوان، مدالهای ملی و جهانی میشناسیم و میشناسند. اما آن جنبه ارزشمند برای همه، تلاش این مرد بزرگ برای همگانی کردن علم و دسترسی دیگران به علم است. این مرد یک عمر کوشید و نهادهای بسیار ارجمند، ماندگار و بزرگی را تاسیس کرد.
وی افزود: نظام آموزشی امروز را مرهون استاد هستیم، او نظام ترمی را راه انداخت که به ارزیابی سریع مدارک فارغالتحصیلان کمک کرد تا به گوشه گوشه جهان برای ادامه تحصیل بروند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو یادآور شد: استاد ثبوتی در نظام ارتقای پژوهشی، مقالات علمی پژوهشی را رسم کرد و چقدر مقالات مهمی در این سالها تولید شد. او برای دسترسی همه به علوم، دکترای نجوم را در شیراز و انجمن نجوم ایران را تاسیس کرد تا به همه این فرصت را بدهد که از علوم استفاده کنند.
ایوبی عنوان کرد: این استاد فرهیخته از زنجان برخاست، به تهران آمد و به کشورهای مختلف رفت. برگشت و پروژههای بزرگ ملی را اجرا کرد اما زادگاه خود را فراموش نکرد. این صفت خوبی است که بزرگان علم و ادب و فرهنگ برگردند و زادگاه خود را ارتقا دهند. او این کار را به تمام انجام داد. استاد ثبوتی کارهای بزرگی در زنجان انجام داد و آنجا محبوب همه اقشار و لایههای اجتماعی است. امیدوارم که رسم شود، همه بزرگان به زادگاه توجهی داشته باشند و آن تجربه، علم و اندیشه را به زادگاه خود ببرند. این صفت والایی است. پرچم علم و دانش در جمهوری اسلامی ایران همیشه برافراشته است و خواهد ماند.
استادی که علمش را برای مملکتش می خواهد
همچنین در ادامه این مراسم غلامعلی حداد عادل با اشاره به خاطرات تحصیل در دانشگاه شیراز و مصاحبه ثبوتی با وی بیان کرد: وقتی ثبوتی وارد کلاس میشد، خیلی منظم، جدی و با پشتکار بود. از ابتدا تا آخر کلاس، تمام تخته پر از فرمول بود. یک دقیقه هم به خود تنفس نمیداد و یکسره دانشجو را در فضای علمی قرار میداد.
وی افزود: شیرینی علم را در کلاس ثبوتی چشیدیم، معنی علم را فهمیدیم، روش علمی را لمس کردیم و عالم را دیدیم که چگونه از دریچه فیزیک به دنیا نگاه میکند. او در کلاس غیر از درس و بحث علمی، بحث دیگری نمیکرد و البته خیلی مهربان بود. در امتحان نیز خیلی جدی بود.
حدادعادل در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: من بیشترین تاثیر را نه فقط در دوره فوق لیسانس بلکه در کل دوره فیزیک خواندنم، از نظر علمی، انضباط علمی و شخصیت علمی از ثبوتی پذیرفتم. او کاملاً دانشجوپروری میکرد. همیشه در برابر او، خود را یک دانشجوی ساده در برابر استاد میدیدیم و میبینم.
وی افزود: اهتمام او به این بود که در ایران تحصیلات تکمیلی را در دانشگاهی خارج از سلطه اداری ملالآور دانشگاه تهرانی و امثال آن، شکوفا کند. او با هوشمندی متوجه شد که اگر بخواهد نیت خود را در توسعه تحصیلات تکمیلی در چارچوب سفت و سخت اداری جاهایی مانند دانشگاه تهران اجرا کند، موفق نمیشود و تشخیصش درست بود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: همیشه او را دعا میکردم که علم خود را برای مملکت خود میخواهد. ثبوتی از آنها نبود که پس از انقلاب که تغییر روشی پیدا شد، قهر کند و به یک دانشگاه خارجی برود که ما التماس کنیم که به ایران بیاید. او همین جا ماند و زحمت کشید. او علم، تحصیلات تکمیلی و دکترای فیزیک را در ایران نهادینه کرد. خیلیها قدر او را میدانند و میدانستند.
وی افزود: امیدوارم که برای همه کسانی که فرهنگ و تربیت اصیل و عمیق اسلامی دارند و علاقه مند به سرزمین مادری خویش بوده و سربلندی ایران را میخواهند برای جوانان الگویی باشد که به دور از دنیا طلبی، علم را در خدمت زندگی بهتر و انسانیتر و شرافتمندانهتر مردم ایران قرار دهند.
تحول علمی در کشور
در ادامه این برنامه علیرضا منادیسفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تلاشهای یوسف ثبوتی در راه توسعه علم، بیان کرد: خدارا شاکریم که خداوند به ما این لطف را کرده است که از الطاف استاد و شاگردانشان برخوردار شویم. پرفسور ثبوتی دانشگاهی را ساخت که دیوار نداشت و بر این اصل معتقد بود که دانشگاه نباید دیوار داشته باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سجایای اخلاقی استاد ثبوتی عنوان کرد: ای برادر تو همه اندیشهای، مابقی خود استخوان و ریشهای. این رصدخانه ملی، ایجاد فیزیک نوین در ایران، تحول علمی در کشور، مطرح کردن به روز مسایل علمی برای دانشجویان و شخصیتهای بزرگی چون حدادعادل، نصیری قیداری و دیگر دانشمندان را تحویل جامعه دادن، نمادی از اندیشه یک مرد بزرگی مانند پروفسور یوسف ثبوتی است.
وی افزود: او احترام همسرش را دارد و وابستگی خود به خانواده را نشان میدهد. یعنی همه حرکات این مرد بزرگ برای ما درس زندگی است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ما شخصیتهای علمی فراوانی در کشور داریم که باید حق آنها ادا شود. ثبوتی برای گرفتن بودجه برای مراکز تحقیقاتی بسیار زحمت کشید تا بلکه بتواند این مراکز را به روز کند و ارتقا دهد. ما توانمندی معرفی چنین شخصیتی را نداریم.
رونق علم
همچنین علیاکبر صالحی در این نشست درباره ۳ مفهوم علم، عالم و بستر علم گفت: علم ارزش دارد اما به تنهایی نمیتواند منتشر شود و به عالم احتیاج دارد. عالم هم ارزش دارد اما اگر زیرساختها و امکانات نباشد، نمیتواند کاری کند. علم مقولهای مرتبط با خالق و او آفریننده علم است.
وی عنوان کرد: یکی از مهمترین ارزشهای علم این است که اگر انسان به علم واقعی دست پیدا کند و بفهمد، آن زمان به مبدا هستی و خالق ارادت بیش از پیش پیدا میکند. علم شناخت پدیدهها و رموز طبیعت و خلقت است. عالم کسی است که به دنبال علم میگردد اما علمی که برای رضای او باشد و نفعی به مردم برساند. ارزشمندترین انسانها کسی است که اعلمترین باشد. عالم یک جایگاه ویژه اجتماعی دارد، اگر منشا علم را درک کند.
معاون پژوهشی فرهنگستان علوم بیان کرد: فقط دنبال پروراندن نوابغ علم نیستیم، علم زمانی رونق پیدا میکند که تبدیل به یک امر جمعی شود. وقتی به زیرساختهای علم نگاه میکنیم، دربرگیرنده حکومت و عالم و تمامی موسساتی است که به نحوی میتوانند در خدمت علم قرار بگیرند. خادمین علم نیز به اندازه عالم در بسط و گسترش علم قابل تقدیر هستند.
صالحی درباره خصوصیات ثبوتی اظهار کرد: او انسانی پیگیر، خیراندیش، دوراندیش و دلسوز با قلب سلیم است. به اندازه صحبت میکند، از کسی بد گویی میکند. انسانی مستغنی از هر حیث و متکی به خود است.
وی افزود: انسانی که در چنین شرایطی قرار میگیرد و تمام هم و غم خود را در خدمت به خلق میگذارد، یعنی در تمام طول زندگی عبادت میکند. چه عبادتی برتر از اینکه هم علم را آموزش دهی و هم زمینهها و زیرساختهای گسترش آن را فراهم کنی؟ او دارای ۲ بال علم و باورمندی است. انسان زمانی میتواند اوج بگیرد که ۲ بال سالم داشته باشد.
امیدبخشی به جوانان
در ادامه این برنامه سعداله نصیریقیداری گفت: ثبوتی پدر معنوی من است و همیشه به ۴۴ سال شاگردی او افتخار کرده، میکنم و خواهم کرد. بودن با ثبوتی، هر وقت که امکانپذیر باشد، برای من بهترین لحظات است.
نصیریقیداری عنوان کرد: استاد برای هر کار نوآورانه خود در زندگی علمی، یک هدف مطلوب بر اساس آسیبشناسی وضع موجود و دیدگاه آیندهنگر خاص خود ترسیم کرده و با عزمی استوار و ارادهای خللناپذیر بر هر مانعی در رسیدن به آن فائق آمد. اقداماتی مانند تاسیس رصدخانه ابوریحان بیرونی، همکاری در راهاندازی کتابخانه منطقهای در دانشگاه شیراز، راهاندازی مقاطع فوقلیسانس و دکترای فیزیک، راهاندازی انجمن نجوم ایران، احیای فعالیتهای انجمن فیزیک ایران، تدوین درسنامههای جدید، اجرای نظام ترمی واحدی در دانشگاهها، تاسیس پژوهشکده تغییرات اقلیم و غیره بخشی از تلاشهای او بر اساس نیازسنجی، داشتن طرح و سماجت در رسیدن به آن است.
وی افزود: توجه به کمیت با حفظ کیفیت، توجه به ارزشیابی و رقابت، واقعبینی، اعتماد به درون، استفاده از تجربیات بینالمللی، مدیریت علمی، تواضع در کنار تخصص، متدولوژی آموزش و پژوهش و اهمیت همزمان علوم نظری و تجربی، خوشبینی و امیدواری، امید دادن و غیره همواره مد نظر استاد بوده است. او به جای خالی کردن دل جوانان، به آنان توصیههای رفتاری و امیدبخش میکند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: یکی از وجوه بارز و کم نظیر استاد، کار علمی مداوم است که در هیچ شرایطی تعطیل نبوده است.
رسیدگی به مسکن اساتید
ثبوتی نیز در این مراسم عنوان کرد: حرف زیادی برای گفتن ندارم. قرار بود وزیر علوم در این مراسم حضور داشته باشند اما گویا در هیئت وزیران حضور دارند و نرسیدند. زلفیگل را از سالهای پیش میشناسم از اینرو ۲ مطلب را به اختصار یادآوری میکنم.
وی ادامه داد: بر این باورم دانشگاهیان وظایف خود را با توجه به امکانات در اختیار خوب انجام میدهند و تاکنون فسادهای بزرگ مالی و سازمانی از دانشگاه و دانشگاهیان گزارش نشده است. بر این باورم که مراکز آموزشی در درون خود آلودگیها را دور میکنند. مواردی که در آن ناهنجاری بوده، دانشگاه این مجال را نداده است.
این فیزیکدان تاکید کرد: یک ایراد اساسی در دانشگاهها دیده می شود که دانشگاهیان خودزنی میکنند و بیش از همه به نقاط ضعف خود میپردازند و کمتر نقاط قوتشان بیان میشود.
ثبوتی یادآور شد: توصیه من به دانشگاهیان این است که زبان به بدی نگوییم؛ انتقاد کردن لازم و خوب است اما عیبجویی انتقاد نیست. اگر وزیر علوم در اینجا بود میگفتم دانشگاهیان جوانی را با خون دل تحویل جامعه علمی میدهیم اما متاسفانه توانایی نگهداری آنها را نداریم. استاد جوان با حقوق ماهانه قادر به تامین مسکن نیست؛ بسیاری از اساتید ۳ ساعت در مسیر رفت و برگشت به منزل خود هستند و اگر در نزدیکی دانشگاه، فضایی برای آنان فراهم میشد میتوانستند این وقت را صرف آموزش به دانشجویان کنند.
اهدای نشان یونسکو توسط همسر شهید شهریاری
در ادامه این مراسم بهجت قاسمی همسر شهید شهریاری که شاگرد استاد ثبوتی بوده است، عنوان کرد: برای من اینجا ایستادن و درباره استاد ثبوتی گفتن بسیار سنگین است. مصاحبهای از استاد خوانده بودم و ندیده بودم کسی اینگونه بگوید که فداکاری و از خودگذشتگی ارزش است و استاد از این ارزش بهعنوان ارزش بازدارنده یاد کردند. از جوانان نمیتوانیم انتظار داشته باشیم در شرایط عادی از خودگذشتگی داشته باشند، نمیتوانیم از جوانان بخواهیم درس بخوانند و پیشرفت کنند و وقتی به جایی برسند مسکن نداشته باشند. بسیاری از اساتید جوان و جوانان دانشجو که دکتر شدند مشکل مسکن دارند و امیدوارم فکری به حال این عزیزان شود.
وی افزود: شهریاری نیز اهل زنجان بودند و باعث افتخار است که من نیز از دیار استاد ثبوتی هستم. پشت هر مرد موفقی زنی فداکار ایستاده است و به ثبوتی برای داشتن چنین همسری تبریک میگویم.
در ادامه نشان تماشای خورشید کمیسیون ملی یونسکو-ایران به پاس یک عمر فعالیت علمی از سوی همسر شهید شهریاری به استاد یوسف ثبوتی اهدا شد.
همچنین با حضور چهرههای فرهنگی و اساتید دانشگاه ها از تمبر یادگاری استاد ثبوتی رونمایی شد.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/