دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی کرد؛

کمبود نقدینگی عامل اصلی اُفت شاخص بورس/ روند نوسانی بازار ادامه می‌یابد

در حال حاضر بازار سرمایه با مشکل کمبود نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کند و یکی از دلایل ضعف نقدینگی کسری بودجه است.
کد خبر : 619748
بورس

به گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، شاخص بورس طی ماه‌های اخیر با روند منفی روبه‌رو بوده تا جایی که شاهد اُفت شاخص به پله یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نیز طی روزهای اخیر بودیم.


ریزش بورس موجب نارضایتی سهامداران خرد و کلان را فراهم کرد و در این راستا درخواست حمایت دولت از بازار سرمایه از سوی سهامداران مطرح شد و این امر موجب شد تا رئیس‌جمهور دستور به مدیریت بازار دهد.


به‌علاوه جلساتی که وزیر اقتصاد با سهامداران حقیقی بزرگ بازار سرمایه داشتند، عاملی برای رشد شاخص طی روزهای اخیر بود تا جایی که رشد خوبی در نمادهای بورسی شاهد بودیم.


با توجه به رشد شاخص زمزمه‌هایی مبنی بر رشد دستوری شاخص بورس شنیده می‌شود که برخی از کارشناسان این ادعا را غیرمنطقی می‌دانند چراکه رشد شاخص از نمادهای بورسی نشئت گرفته ولی در این میان برخی دیگر معتقدند رشد شاخص و نمادهای بورسی ناشی از حرکت دستوری دولت برای حمایت از بورس بوده که این موضوع در کوتاه‌مدت موجب رشد شاخص می‌شود ولی در بلندمدت مجدد شاهد اُفت نمادهای بورسی و شاخص بورس خواهیم بود.


رویکرد بلندمدت بازار سرمایه صعودی است


احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با آنا درباره اینکه آیا شاخص طی روزهای اخیر به‌صورت دستوری مثبت شده یا خیر، اظهار کرد: در حال حاضر بازار سرمایه با مشکل کمبود نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کند زمانی که شاخص به پله یک‌میلیون و ۳۴۰ هزار واحدی رسید با توجه به جلسه وزیر اقتصاد با فعالان حقیقی بزرگ بازار و بنا به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر مدیریت بازار عاملی پیدا شد تا بعد از مدت‌ها حمایتی از بازار سرمایه صورت گیرد.


وی افزود: شاخص در مدت سه روز به‌شدت ریزش داشت و از پله یک‌میلیون و ۴۴۰ هزار واحد به پله یک‌میلیون ۱۴۰ هزار واحد رسید، بنابراین با این نقاط و با جلسه‌ای که تشکیل شد بازار به این درجه از اطمینان رسید که قرار است حمایتی صورت گیرد؛ به همین دلیل ریزش شدید شرایط خوبی برای خرید سهام‌هایی که زیر ارزش ذاتی قرارگرفته بودند فراهم کرد و پس‌ازآن بازار طی سه روز مثبت شد.


کمبود نقدینگی عامل اصلی اُفت شاخص بورس/ روند نوسانی بازار ادامه می‌یابد


کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شرایط بازار سرمایه به‌گونه‌ای است که سهام‌هایی که با رشد خوب مواجه هستند تقریباً ۱۵ درصد بازدهی ایجاد می‌کنند؛ با توجه به اینکه در شرایط فعلی نوسان‌گیری در بازار زیاد شده و سیو سود صورت می‌گیرد این موضوع می‌شود در نقاط بالاتر خرید انجام شود.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی در بازار یک عده فروشنده هستند و خریدار کم است مجدد شاهد روند منفی شاخص خواهیم بود و ضعف نقدینگی نیز موجب می‌شود تا بازار نتواند به‌صورت پیوسته روند صعودی داشته باشد.


اشتیاقی در خصوص دلایل ضعف نقدینگی در بازار اظهار کرد: یکی از دلایل ضعف نقدینگی کسری بودجه است و فعالان بازار به این نتیجه رسیده‌اند که دولت با انتشار اوراق بدهی می‌خواهد کسری بودجه را پوشش دهد، شاهد بودیم یک مرحله از حراج اوراقی بدهی به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان که قرار بود سه‌شنبه هفته جاری برگزار شود، لغو شد تا شاید بازار بتواند ایده‌آل خود را به دست آورد ولی این امر محقق نشد و طی چند روز اخیر شاهد ریزش مجدد شاخص بودیم.


کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: مباحثی چون تعیین و تکلیف نشدن آزادسازی سهام عدالت و تقسیم سود برای سهامداران، عدم حذف قیمت‌گذاری دستوری و مشخص نبودن شرایط عرضه خودرو در بورس، کاهش فاصله قیمت ارز نیمایی با قیمت بازار و موارد دیگر باعث می‌شود تا بازار چندان توان لازم برای رشد را نداشته باشد و این در شرایطی است که اغلب سهم‌ها در زیر ارزش ذاتی قرار گرفته‌اند و تا ابهامات فوق برطرف نشود نقدینگی نمی‌تواند با خیال راحت وارد بازار سرمایه شود.


وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود روند فعلی بازار به همین منوال ادامه یابد تا زمانی که گزارش‌های ۹ ماهه و سالانه شرکت‌های بورسی ارائه شود تا در صورت سودآوری شرکت‌ها شاهد بازگشت روند رشد به معاملات بازار باشیم.


اشتیاقی ادامه داد: رویکرد بلندمدت بازار سرمایه صعودی است و در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد شاخص به زیر یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد سقوط کند، پیش‌بینی می‌شود با رفع ابهامات موجود در بازار، شاخص تا پایان سال تا ارتفاع یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی برسد.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته