دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 دی 1394 - 13:00

آغاز غبارروبی دیوارنگاره‌های تالار مرکزی چهلستون

مدیر پایگاه جهانی باغ موزه چهلستون گفت: «کار غبارروبی و پاک‌سازی دیوار نگاره‌های تالار مرکزی عمارت چهلستون آغاز شد.»
کد خبر : 61971

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پایگاه‌های ثبت جهانی استان اصفهان عاطفه بدر افزود: «کار غبارروبی و پاک‌سازی شش دیواره نگاره تالار مرکزی چهلستون پس از پنج سال مجددا آغاز شد.»


وی اظهار داشت: «در حال حاضر با نصب داربست جلوی دیوار نگاره‌های مرکزی به ترتیب اولویت دیوارنگاره‌ها توسط گروه امانی اداره کل استان اصفهان و همچنین استادکاران این بخش غبارروبی و پاک‌سازی خواهد شد.»


به گفته وی، عملیات غبارروبی و پاک‌سازی دیواره‌نگاره‌های تالار مرکزی عمارت چهلستون تا اسفندماه به پایان خواهد رسید و این تالار برای بازدید گردشگران عید نورز آماده خواهد شد.


کاخ چهل‌ستون که بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس یکم احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود.


شاه عباس اول، کوشکی در میان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهل ستون و غرفه‌های چهار گوشه آن را در بر می‌گرفت. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده‌ است و تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزئینات نقاشی و آیینه‌کاری و کاشی‌کاری دیوارها و سقف‌ها افزوده شده‌ است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته