اعتبار جشنواره جهانی فیلم فجر واقعی نیست/ پسر «الیور استون» معتبر است، خودش معتبر نیست؟!
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا از روابط عمومی برنامه تلویزیونی «بیچارچوب»، با تصمیم رئیس سازمان سینمایی مبنی بر ادغام مجدد جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر پس از ۶ سال جداسازی، حواشی پیرامون این اقدام که مخالفان و موافقین زیادی دارد، در این مدت به اوج خود رسید.
در همین راستا، شب گذشته جواد مولانیا در برنامه تلویزیونی «بی چارچوب» میزبان گفتوگو و مناظره چالشی بین دو منتقد و روزنامهنگار بود که هرکدام از موافقین و مخالفین این اقدام بودند. کیوان کثیریان، به عنوان مخالف ادغام جشنوارهها و محمدتقی فهیم، به عنوان موافق تصمیم ادغام جشنوارهها در این برنامه حضور داشتند.
اعتبار جشنواره جهانی فیلم فجر تقلبی است
محمدتقی فهیم منتقد و روزنامهنگار سینما که با ادغام جشنواره جهانی و ملی فجر موافق است، پیرامون این جداسازی گفت: من به شدت طرفدار جشنوارهها هستم؛ اما پس از اینکه اولین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد، جزء اولین نفراتی بودم که با انتشار یادداشتهایی با این روند مخالفت کردم. پس من الزاما مخالف جداسازی نیستم، اما این جداسازی به دلیل محتوا، باعث از بین رفتن جشنواره شد و اعتبار آن را از بین برد. در نهایت هم به جشنوارهای خصوصی تبدیل شد که به نظر من کار غلطی است.
در ادامه، کیوان کثیریان که در دورههای پیشین جشنواره جهانی، عنوان مدیر ارتباطات و روابط عمومی را عهدهدار بود، درباره حواشی پیرامون تبدیل شدن جشنواره جهانی به محفلی برای بریز و بپاشهای سینمایی توضیح داد: این حواشی واقعیت ندارد و باید همه این مباحث به همراه سند باشد. لزوم جداسازی این جشنواره که در زمان آقای رضاداد شکل گرفت و به مدت ۶ سال در بهار هرسال ادامه داشت این بود که بخش بینالملل جشنواره فجر که در بهمن ماه برگزار میشد، اصولا محو شده بود و سینمای ایران با این وسعت نیاز به یک جشنواره بینالمللی با استانداردهای جهانی داشت.
او اضافه کرد: دلیل جداسازی جشنواره این بود که توجه به بخش بینالمللی و فیلمها و مهمانهای خارجی جلب شود که در نهایت تصمیم بر این شد که جشنواره بینالمللی فجر زمانی برگزار شود که بتوانیم مهمانان و ورکشاپهای خوبی برگزار کنیم که در نتیجه این ۶ دوره به این صورت برگزار شد.
محمدتقی فهیم در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه با توجه به سامان گرفتن جشنواره جهانی فیلم فجر پس از گذشت ۶ سال و دریافت درجه الف و اعتبار کافی، ادغام آن به طور مجدد کار درستی است یا نه؟ گفت: مشکل من با همین کلمه اعتبار است! کدام اعتبار؟ جشنوارههای رده A جهانی در اعتبار خودشان ماندهاند! این اعتبارات را دوستان ما خودشان درست کردهاند و هیچ اعتبار واقعی برای جشنواره جهانی وجود ندارد و تمام آن تقلبی (فیک) است!
او اضافه کرد: واقعیت این است که جشنوارههای معتبر رده A از جمله کن، برلین و ونیز همه دچار مشکلات اعتباری شدهاند و همه مسائل را به آمریکا پیوند زدهاند؛ به طوری که اگر چهرههای معروف آمریکا در جشنوارهها نباشند اعتباری ندارند. بخش بینالمللی ما هم در این سالها همین بود و مخاطب عادی و تخصصی آن مشخص نبود. زمانی که اولیور استون مهمترین مهمان این جشنواره باشد، تکلیف آن مشخص است!
کیوان کثیریان در ادامه بحث فهیم پیرامون کاذب بودن اعتبار این جشنواره، افزود: باید بگویم که جشنواره نیاز به زمان کافی برای شناخته شدن دارد. ما در این ۵ سال مهمانهای خارجی بسیار خوبی داشتیم. جشنواره جهانی فیلم فجر شبیه کن و با سیستم فرش قرمز نیست که آقای فهیم درباره آن صحبت میکنند. از ابتدا قرار بوده در جشنواره جهانی فیلمهای ضد جریان نمایش داده شود و ما تلاش کنیم سینمای مستقل را در آنها پیدا کنیم.
او ادامه داد: هدف ما از برگزاری جشنواره جهانی این بود که کشور های عربی و آسیایی هدفشان جشنواره جهانی فیلم فجر ایران باشد. دوستان قبول نمیکنند ولی از رژیم صیهونیستی جشنوارهای در نوبت A قرار دارد و زمانی که ما از این جشنواره عقبنشینی کنیم، آن جشنوارهها جای ما را میگیرند. علاوهبر آن همین کشور عربستان هم در حال برگزاری جشنواره جهانی است.
روابط عمومی سابق جشنواره جهانی افزود: ما به دنبال اسم نیستیم که اگر بودیم باید از خودمان بپرسیم وقتی پسر اولیور استون را یکی از جشنوارهها میآورد و عدهای میخواهند دنیا را با حضور پسر اولیور استون تکان دهند، هیچکس چیزی نمیگوید و اعتبار آن شخص وجود دارد، ولی زمانی که خود الیور استون برای جشنواره جهانی فجر به ایران میآید، اعتباری وجود ندارد؟!
محمد تقی فهیم در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره فجر با جداسازی از حالت اولیه خود عبور کرده است، بیان کرد: من با بخشی از صحبتهای کیوان کثیریان مبنی بر ایجاد جشنوارهای که بتواند سینمای مستقل را نمایش دهد، موافقم. ولی جشنواره جهانی در این امر موفق نبوده است و ما هویت جشنواره فجر را هم نابود کردیم و آن را دو تکه کردیم. تعداد موافقین این جداسازی در حال حاضر بسیار کم است و همه میدانیم که مخالفان این جداسازی از موافقین آن کمتر است.
هرطور شده جشنواره را حفظ کنید
کثیریان در پاسخ به صحبت فهیم مبنی بر بیشتر بودن مخالفان جداسازی نسبت به موافقان آن گفت: قطعا جشنواره موافقانی دارد؛ به طور مثال نادر طالبزاده که از دوستان آقای فهیم هستند از موافقان جشنواره بودند. جشنواره جهانی قطعا ایراداتی دارد، اما با همه این تفاسیر جزء جشنوارههای A شده است. من میگویم با اهداف خودتان این جشنواره را که به اینجا رسیده است اداره کنید و آن را با روش خودتان حفظ کنید و اصل ماجرا را حذف نکنید.
او اضافه کرد: جشنوارهداری کار مشکلی است و باید با آدمهای مختلفی پیرامون آن مذاکره کرد. آقای فهیم در جریان هستند که جشنوارههای فجر سال ۹۲ به قبل چگونه برگزار میشد! در یکی از این جشنوارههای ادغام شده فجر به جک نیکلسون جایزه دادند، در شرایطی که روح او هم خبر نداشت که فیلمش در این جشنواره حضور دارد! در حالی که جشنواره جهانی به صورت قانونی فیلم را خریداری و پخش میکرد و اگر قرار بر این بود که دقایقی از فیلم هم به دلیل ضوابط ما حذف شود، با اجازه کارگردان اتفاق میافتاد، نه اینکه مانند جشنوارههای قبلی که فیلمها را مثله میکردند یا سر کارگردان را در هنگام نمایش آن سکانس گرم کنند که از تکهتکه شدن فیلمش با خبر نشود!
محمدتقی فهیم با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فجر به یک جشنواره لاکچری تبدیل شده است، بیان کرد: ما جشنوارهای تشکیل دادهایم که در ابتدا نام آن جشنواره مستضعفان بوده، اما حالا به جشنواره لاکچریترین آدمهای دنیا تبدیل شده است!
وی همچنین در پاسخ به صحبت کثیریان مبنی بر حفظ جشنواره جهانی و مدیریت آن، افزود: چنین چیزی ممکن نیست. چون از ابتدا این جشنواره غلط برگزار شده و بنیان آن کج گذاشته است. ما پیش از این در مقطعی جشنواره را برگزار میکردیم که اگر چند نفر مهمان هم به ایران میآمدند، در دهه فجر با دیدن مسائل، مردم ایران و فیلمهای ایران با دست پر باز میگشتند و سفیری برای ایران بودند، ولی زمانی که جشنواره در بهار برگزار میشد، ما هیچ خروجی از زبان مهمانهای خارجی مبنی بر شور و حال ایران نداریم.
فهیم در پاسخ به این سوال که ادغام شدن جشنواره جهانی و ملی که توسط رئیس سازمان سینمایی انجام شده ، توسط چه کسانی کارشناسی شده است، گفت: در این باره با صاحب نظران حوزه سینما، مشورت نشده و یک شخص تصمیم گرفته که جشنواره را مجدد ادغام کند. ولی مهم این است که ادغام این جشنواره که مخالفان زیادی دارد، نتیجه خوبی دارد، چون جشنوارهای که در کارگاههای آن یک فیلمساز خروجی نداشته است جمعآوری میشود. جشنوارهای که برای رسیدن به فیاپف کارهای جعلی میکرد و دنبالهروی مسیر سایر جشنوارههای دیگر بود!
کیوان کثیریان در پاسخ به فهیم مبنی بر نداشتن خروجی در کارگاهها و پرورش فیلمساز گفت: ما بیش از ۱۰۰ کارگاه با افراد معتبر داشتیم؛ امثال مجید مجیدی که دو دوره داور جشنواره بود و سه دوره کارگاه برگزار کرد. اگر بخواهم از خروجی کارگاه جشنواره جهانی بگویم، در جشنواره تالین فردی جایزه گرفته و گفته که من در جشنواره فجر فیلمساز شدهام. ما در بخش دارالفنون دانشجویان فیلمسازی منطقه را جمعآوری میکردیم تا آموزش ببینند. این فعالیتها درازمدت است و باید طی زمان خروجی آن را ببینیم.
وی ادامه داد: همچنین در بخش بازار هم خروجیهایی وجود داشته است که سرمایهگذاران به صورت خودجوش هرساله در آن حضور داشتند ولی ما آمار دقیقی از آن نداریم، چون یک تبادل خصوصی میان سرمایهگذار و صاحب اثر بوده است.
کیوان کثیریان در پاسخ به صحبت محمدتقی فهیم مبنی بر به اینکه خبرنگاران در زمان برگزاری جشنواره به نحوه برپایی این رویداد میخندیدند، گفت: ما خندهای ندیدیم و نمیدانم آقای فهیم که در جشنواره حضور نداشتند چگونه خنده اهالی رسانه را دیدهاند!
وی در پایان بیان کرد: من اگر رییس سازمان سینمایی بودم از دبیر جشنواره جهانی میخواستم که دستاوردهای جشنواره را برایم شرح دهد.
برنامه تلویزیونی «بی چارچوب» به تهیهکنندگی و کارگردانی مشترک حامد مهربانی و احسان حسینی و با اجرای جواد مولانیا، هرهفته شنبهها ساعت ۲۳ از شبکه ۴ روی آنتن میرود و به موضوعات مختلف حوزه ادب و هنر با نگاهی انتقادی و مطالبهگر میپردازد.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/