دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

مهلت ثبت‌نام سنجش پیش‌دبستانی تا ۱۰ آذر ادامه دارد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نوبت‌گیری نوآموزان پیش‌دبستانی در برنامه سنجش تا دهم آذر و سنجش نیز تا پایان آذر ادامه دارد، گفت: آگاهی‌بخشی به خانواده و مدیران مراکز پیش‌دبستانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
کد خبر : 619499
سنجش پیش دبستانی



به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه جامعه خبرگزاری آنا، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست بررسی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان که در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون ۱۲۱ هزار و ۵۲۴ نوآموز پیش‌دبستانی معادل با ۲۲.۲۰ درصد در برنامه سنجش نوبت‌گیری کرده‌اند که با هدف‌گذاری سنجش ۵۵ درصدی هنوز فاصله زیادی داریم و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به والدین و مربیان پیش‌دبستانی‌ها از ضروریات است.


حسینی افزود: سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی از سال ۱۳۹۴ با سنجش ۱۸۰ هزار نوآموز به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی با رویکرد مداخله به هنگام اضافه شد و در سال ۹۸ بیش از ۳۷۵ هزار نوآموز پیش‌دبستانی مورد سنجش قرار گرفتند.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: در سال ۹۹ به دلیل شرایط کرونایی، ستاد کرونا با سنجش پیش‌دبستانی‌ها مخالفت کرد و سنجش پیش‌دبستانی‌ها تعطیل شد.


وی گفت: در سالجاری سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی هدف‌گذاری شده است، اما باتوجه‌ به مشکلات سامانه سیدا برای ثبت اطلاعات نوآموزان پیش‌دبستانی، هنوز از برنامه عقب هستیم.


حسینی با بیان اینکه نوبت‌گیری نوآموزان پیش‌دبستانی در برنامه سنجش تا دهم آذر و سنجش نیز تا پایان آذر ادامه دارد گفت: آگاهی‌بخشی به خانواده و مدیران مراکز پیش‌دبستانی در مشارکت نوآموزان پیش‌دبستانی در برنامه سنجش از اهمیت بالایی برخوردار است.


رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی با ارائه آماری از برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سال ۱۳۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد و در سال ۱۳۹۸ به پوشش ۹۷.۶ رسید.


وی افزود: در سال ۱۳۹۹ و علی‌رغم شرایط کرونایی پوشش سنجش به ۹۸.۸ رسید و در سالجاری رکوردی در برنامه سنجش با پوشش ۹۹.۲۲ درصد ثبت شد.


رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی اظهار کرد: در تمامی استان‌ها به‌ جز استان سیستان و بلوچستان که پوشش سنجش ۹۸.۶۸ درصد است درصد پوشش برنامه سنجش در سال جاری بالای ۹۹ درصد است و شهر تهران، استان‌های البرز و قم بالاترین درصد پوشش را دارند.


حسینی با تأکید بر حرکت صعودی پوشش برنامه سنجش، گفت: در سالجاری دو قلمرو سنجش شایستگی‌های حرکتی نوآموزان با مشارکت معاونت تربیت‌بدنی و سلامت و غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ ساله در معرض مشکلات یادگیری به برنامه سنجش اضافه شد.


وی با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش استثنایی از طریق ۸۰۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به دانش‌آموزان دیرآموز خدمات ارائه می‌کند گفت: در سالجاری با رویکرد مداخله بهه هنگام و پیشگیری از مشکلات ویژه یادگیری، غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ ساله در معرض مشکلات یادگیری به برنامه سنجش اضافه شد تا با رویکرد مداخلات به هنگام و نقش دادن به خانواده‌ها و معلمان مدارس مانع از گسترش مشکلات یادگیری شد.


حسینی افزود: مراکز مشکلات ویژه یادگیری سال گذشته به بیش از ۴۹ هزار نفر از دانش‌آموزان عادی خدمات ویژه ارائه کرده‌اند.


رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی با بیان اینکه با توجه‌به زمان محدود برنامه سنجش امکان سنجش صددرصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان نیست، گفت: با رویکرد پوشش تمامی نوآموزان در برنامه سنجش در هر استان یک پایگاه دائمی سنجش با اتاق آکوستیک راه‌اندازی شده است تا در طول سال بازماندگان از سنجش، مورد ارزیابی قرار گیرند.


حسینی افزود: در کنار پایگاه‌های دائمی سنجش در هر استان، یک پایگاه جامع خدمات مشاوره‌ای، توان‌بخشی و آموزشی نیز راه‌اندازی خواهد شد.


معاون وزیر با ارائه آماری از ارجاعات تخصصی، گفت: در سنجش سالجاری ۱۶۵ هزار و ۴۰۵ نوآموز پیش‌دبستانی معادل با ۱۱.۱۵ درصد ارجاع هوش، ۲۴ هزار و ۹۵ نوآموز معادل با ۱.۶۴ ارجاع شنوایی، ۶۴ هزار و ۸۹۵ نوآموز معادل با ۴.۳۷ ارجاع بینایی، ۲ هزار و ۹۹۲ نفر ارجاع جسمی حرکتی و ۱۰۸۱ نوآموز ارجاع اتیسم شدند.


حسینی در ادامه با اشاره به نهضت ملی توان‌افزایی برای تأمین تجهیزات آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی گفت: سال گذشته با همت خیرین، ۱۴۵ میلیارد تومان تجهیزات توان‌افزایی برای دانش‌آموزان استثنایی خریداری شد.


وی افزود: همچنین در راستای طرح هدایت تاکنون ۳۶۱ هزار تبلت به دانش‌آموزان کم‌برخوردار اهدا شده است.


رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه یکی از چرخش‌های سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی چرخش از تفکیک به سمت تلفیق است، گفت: آموزش‌ و پرورش استثنایی در حوزه فراگیرسازی از نظر کمّی رشد خوبی داشته است، اما از نظر کیفی نیاز به اقداماتی دارد.


وی به اقدامات در خصوص کیفیت‌بخشی به طرح تلفیقی فراگیر اشاره کرد و گفت: سامانه ندای همراه برای پاسخگویی به معلمان، والدین و دانش‌آموزان ایجاد شده است و ۵۸ مرکز مشاوره نیز در کشور به دانش‌آموزان استثنایی و والدین آنها خدمات ارائه می‌دهند.


انتهای پیام/۴۱۶۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب