دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1400 - 14:39

پدیدار شدن روستایی در عراق از زیرآب پس از ۳۶ سال + تصاویر

سطح آب سد دهوک به علت خشک‌سالی ۷ متر کاهش‌یافته و این تغییر اقلیمی موجب شده روستای «قصر التل» پس از نزدیک به چهار دهه دوباره پدیدار شود.
کد خبر : 619309
روستای عراق زیر آب



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از میدل ایست نیوز، در دل کوه‌های سربه‌فلک کشیده دهوک در اقلیم کردستان عراق، روستای «قصر التل» که حدود ۳۶ سال پیش با ساخته‌شدن سد دهوک ساکنانش به‌جای دیگر منتقل‌شده و زیرآب رفته بود، بار دیگر نمایان شده است.


با کاهش بی‌سابقه ذخایر آبی سد دهوک از اوایل سپتامبر، روستا که روزگاری پر از باغ‌های انگور و سیب بود، بار دیگر نمایان شده و البته از آن فقط یک ساختمان سنگی که احتمالاً مدرسه بوده به‌جای مانده است.


پدیدار شدن روستایی در عراق از زیرآب پس از ۳۶ سال + تصاویر


پدیدار شدن روستایی در عراق از زیرآب پس از ۳۶ سال + تصاویر


فرهاد محمد طاهر، رئیس سد دهوک، می‌گوید که به علت خشک‌سالی سطح آب این سد ۷ متر کاهش‌یافته و این باعث شده که این روستا دوباره پدیدار شود.


او می‌گوید که این سد تا حد زیادی وابسته به باران است و امسال باران بسیار کم بوده و می‌افزاید که از زمان ساخت این سد، سه بار در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۹ و ۲۰۰۹ شاهد این وضعیت کم‌آبی بوده‌ایم.


روستای قصر التل پیش از ساخته‌شدن سد دهوک در ۱۹۸۸، فقط ۲ کیلومتر از مرکز شهر دهوک فاصله داشت و حدود ۵۰ خانوار کرد در آن زندگی می‌کردند.


ساکنان این روستا پیش از آن در ۱۹۷۴ در جنگ رژیم بعث با کردها مجبور به ترک آن شده بودند اما در ۱۹۷۶ بازگشتند تا اینکه با ساخته‌شدن سد برای همیشه این روستا تخلیه شد.


انتهای پیام/۴۱۰۶/




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب