دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1400 - 13:24

الجزایر ازسرگیری روابط با فرانسه را رد

رئیس‌جمهور الجزایر در جدیدترین موضع‌گیری، عادی‌سازی روابط با فرانسه را به دلیل اظهارات «بسیار خطرناک» مکرون، رد کرد.
کد خبر : 619288
عبدالمجید تبون



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از آناتولی، عبدالمجید تبون رئیس‌جمهور الجزایر ازسرگیری روابط عادی با فرانسه را به دلیل آنچه وی اظهارات «بسیار خطرناک» از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه توصیف کرد، مردود دانست.


تبون در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی اشپیگل در کاخ ریاست جمهوری در الجزیره که روز جمعه منتشر شد، این اظهارات را بیان کرد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا روابط بین الجزایر و پاریس به‌زودی به حالت عادی بازخواهد گشت، گفت: «هیچ فرد الجزایری نمی‌پذیرد که من تماس با کسانی را که چنین توهین‌هایی را انجام می‌دهند، از سر بگیرم.»


از اواخر سپتامبر، تنش‌ها بین الجزایر و فرانسه به دلیل اظهارات مکرون مبنی بر اینکه ملت الجزایر قبل از استعمار فرانسه وجود نداشت، دچار تنش شد و طوفانی از محکومیت‌ها را در الجزایر به راه انداخت. مکرون در تلاش برای پوشاندن گذشته استعماری کشورش مدعی شد: «قبل از استعمار فرانسه یک استعمار در الجزایر وجود داشت» که اشاره به حضور امپراتوری عثمانی در این کشور بین سال‌های ۱۵۱۴ و ۱۸۳۰ است.


الجزایر در پاسخ به این اظهارات، سفیر خود را از پاریس فراخواند و استفاده از حریم هوایی را برای هواپیماهای نظامی فرانسه ممنوع کرد.


رئیس‌جمهور الجزایر با اشاره به اظهارات مکرون درباره تاریخ الجزایر گفت: «تاریخ مردم نباید به خطر بیفتد و الجزایری‌ها نباید تحقیر شوند.»


وی همچنین تأکید کرد که از همتای فرانسوی خود به دلیل اظهارات «بسیار خطرناکش»، «به‌شدت ناراحت» است.


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته