دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 دی 1394 - 11:14

بازتاب‌های جهانی به اعلام اجرای برجام/ از نگرانی شدید اسرائیل تا لحظه تاریخی برای آلمانی‌ها

با قرائت بیانیه مشترک محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در وین آغاز اجرای برجام و لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران اعلام شد.
کد خبر : 61921

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بامداد امروز (یکشنیه) با قرائت بیانیه مشترک محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست‌خارجه اتحادیه اروپا به‌طور رسمی زمان اجرای برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران فرا رسید.


اجرای برجام نیز همانند سایر مراحل مروبط به حل پرونده هسته‌ای ایران، با واکنش‌های مقام‌های رسمی در کشورهای مختلف همراه بود.


در زیر برخی از واکنش‌های رسمی را مشاهده می‌کنید:


بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد با استقبال از آغاز رسمی اجرای برجام گفت: این نقطه عطف مهمی است که منعکس‌کننده تلاش ناشی از حسن نیت همه طرف‌ها برای اجرای تعهداتشان می‌باشد.


محمد البرادعی رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: در توئیتر خود نوشت: بهترین سند: گفت‌و‌گو، عدالت، احترام و اعتماد بهترین راه برای حل‌و‌فصل اختلافات است.


یوسف بن علوی وزیر امورخارجه امارات گفت: پس از رفع این تحریم‌ها می‌توان گفت که شبح جنگ در منطقه از بین خواهد رفت. امید است به‌دنبال این اتفاق، اختلافات منطقه‌ای از بین برود.


پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: لغو تحریم‌های ایران را بعد از اجرای توافق هسته‌ای محکوم کرد و گفت: ایران عامل اصلی تروریسم در جهان است.


عادل جبیر وزیر امورخارجه عربستان: آزاد شدن میلیاردها دلار ثروت مسدود شده ایران باید برای هر کسی نگران‌کننده باشد.


یووال اشتاینز وزیر امور استراتژیک اسرائیل: روز اجرای توافق هسته‌ای ما را وارد دورانی جدید و خطرناکی می‌کند که در آن بخش اعظم تحریم‌های اقتصادی ایران برداشته شده در حالی‌که این کشور از برنامه‌های هسته‌ای و یا فعالیت‌های نظامی‌اش دست برنداشته است.


وانگ یی وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه روز اجرای توافق هسته‌ای برای مردم ایران ارزش جشن گرفتن را دارد، گفت: چین از اعلام روز اجرای برجام استقبال می‌کند زیرا این توافق به سختی به دست آمده است.


ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا: روز اجرای توافق هسته‌ای نقطه عطفی در مسیر تلاش‌ها برای اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران به‌وسیله مسدود کردن مسیرهای اصلی دسترسی و تولید بمب است.


لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه با استقبال از فرا رسیدن روز اجرای برجام، آن را گامی مهم در راستای تلاش‌های بین‌المللی برای کنترل اشاعه هسته‌ای عنوان کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه گفت: فرانسه با قاطعیت سازنده، نقش بسزایی در پایان یافتن این توافق داشته است. پاریس، به دقت هشیار خواهد بود که این توافق، کاملا رعایت و اجرا شود.


فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امورخارجه آلمان با ابراز خوشحالی از اجرای توافق هسته‌ای ایران، گفت: اجرای برجام لحظه‌ای تاریخی برای دیپلماسی است.


فیلیپ هاموند وزیر امورخارجه انگلیس از روز اجرای برجام استقبال کرد و گفت: این توافق، خاورمیانه و جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل می‌کند، زیرا برنامه هسته‌ای ایران به طرز محسوسی به عقب برگردانده شده است.


فومیو کیشیدا وزیر امورخارجه ژاپن گفت: ژاپن پس از اجرای توفق هسته‌ای روابط دوستانه و تاریخی خود با ایران را تقویت خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته