عصرانه رادیو تهران سهم مطالبات مردمی شد/ «پل مدیریت»؛ میانبر دسترسی به مسئولان شهری
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در کشور ما رادیو به عنوان قدیمیترین رسانه فراگیر شناخته میشود، رسانهای که تا مدتها بیرقیب بود و اصلیترین وسیله برای اینکه مردم از اخبار و اطلاعات روز عقب نمانند. اگرچه با اوجگیری محبوبیت تلویزیون و پس از آن گسترش فضای مجازی و رسانههای جدید، روزبهروز از محبوبیت رادیو کاسته شد، اما جایگاه اجتماعی این رسانه به قدری زیاد بود که هنوز هم مخاطبان پروپاقرص خود را دارد.
خیلیها همچنان در حین کار یا رانندگی، گوش دادن به شبکههای مختلف رادیو را به هر چیز دیگری ترجیح میدهند و هستند مخاطبانی که برنامههای هر روزشان را با آثار روزانه رادیو مثل پخش موسیقی، نمایشهای رادیویی، گفتوگوهای خبری و برنامههای تحلیلی تنظیم میکنند.
در حال حاضر شبکههای متعددی در صدای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که هرکدام از آن شکبهها روی یک موج و با حال و هوای خاص خود، ساخته میشوند. «رادیو تهران» یکی از شبکههای پرمخاطب رادیوست که برنامههای خوشساختی را هم منتشر میکند. برنامه «پل مدیریت» به تهیهکنندگی حماد خزایی و محمد بخشایش، سردبیری اکبر محمدیخانی و اجرای الهام شوقی و آوید بزرگی، یکی از برنامههای اصلی این شبکه است که سری به پشت صحنه آن زدیم.
«پارک شهر»، «حکیمیه»، «الهیه»، «بازار تهران»، «سعادت آباد» و... نامهای شناختهشدهای از اماکن و محلات تهران است که در جدول پخش برنامههای رادیو تهران، بیش از دیگر برنامهها مورد توجه قرار میگیرند. «پل مدیریت» یکی دیگر از برنامههای این ژانر است، برنامهای که نام آن ارتباط زیادی با حال و هوا و کلیت برنامه دارد.
اکبر محمدیخانی سردبیر این برنامه درخصوصچرایی انتخاب این نام برای یک برنامه رادیویی گفت: اسم برنامه را «پل مدیریت» گذاشتیم به خاطر اینکه «پل» واسطهای بین مردم و مسئولان است و پل بودن بین مردم و مسئولان از وظایف و رسالتهای اصلی رسانه ملی است. به همین دلیل پل مدیریت را انتخاب کردیم که مردم و مسئولان بتوانند از دو طرف پل حرکت کنند و در برنامهای به نام «پل مدیریت» به همدیگر برسند، با هم دیدار داشته باشند، حرفهایشان را بزنند، مشکلاتشان را بگویند و راهکاری هم دریافت کنند.
مدیران و مسئولان شهری مهمانان ثابت «پل مدیریت»
این برنامه مهمانان متفاوتی دارد که هرکدام از آنها با توجه به اتفاقات روز و مسائل و مشکلاتی که مخاطبان «پل مدیریت» با سازندگان این برنامه در میان گذاشتهاند، انتخاب میشوند. اگرچه کفه ترازوی سوژه روز، سنگینتر است. مثلاً زمانی که بحث مسکن و ثبتنام مسکن ملی داغ است، یکی از مدیران اداره کل راه و شهرسازی به برنامه دعوت میشود یا وقتی موضوع درخصوص کشاورزی و نهادههای دامی است،اداره کل جهاد کشاورزی استان تهران شخصی را به برنامه میفرستد تا پاسخگو باشد.
نکته مثبت «پل مدیریت» این است که اکثر مهمانهای این برنامه مدیران سطح بالا هستند، مدیرانی در سطح فرماندار، بخشدار یا رئیس ادارهای مهم در یکی از شهرستانهای استان تهران. مسعود مرسلپور، فرماندار اسلامشهر همزمان با ما در استودیوی «پل مدیریت» حضور دارد و مهمان این برنامه است.
او پیش از آغاز گفتوگو با مجری برنامه، درخصوص جایگاه بالای رسانه در مباحث ارتباطی با مدیران رده بالا و چهرههای سیاسی گفت: شکی در این نیست که رسانه بهترین ناظر بر وظایف و عملکرد مدیر است چون میتواند اصطلاحا از مدیر حسابکشی کند. این رفتار رسانه، واقعیتها را به مردم میدهد و در آن زمان عیار مدیران مشخص میشود. این که ما خودمان را ارزیابی کنیم همواره به عملکرد خود نمره قبولی دهیم، درست نیست. مهم این است که ارزیابی مردم و رسانه در خصوص ما چطور است، چون آن ارزیابی است که میتواند مؤثر باشد.»
بیشتر بخوانید:
رسانههای جدید جای قدیمیها را تنگ نکردهاند
دلشکستهام اما هنوز دوست دارم بازی کنم
لذت پاسخ گرفتن از تصمیمگیرنده اصلی شهر
اکبر محمدیخانی، سردبیر این برنامه نیز در حین انجام مصاحبه مجری برنامه با فرماندار، در رابطه با نوع گفتوگوها و سوالاتی که در «پل مدیریت» مطرح میشود، اظهار کرد: ما موضوعی را برای تعامل شنوندهها و متناسب با حضور مهمان در برنامه، در نظر میگیریم. مثلاً اگر فرماندار اسلامشهر مهمان برنامه است، مهمترین مسئله آنجا را مطرح میکنیم و به مردم میگوییم از نظر شما اولویت کاری کدام یک از این مسائل بیشتر است. ممکن است در فرمانداری و برنامهریزیهای کلان مدیریت شهرستان اولویت یک مسئله و خواست مردم مسئله دیگری باشد. در این میان ما به دنبال این هستیم که خواست و نیاز واقعی مردم را به اقدامات مسئولان نزدیک کنیم. مردم هم وقتی متوجه شوند یکی از مدیران شهری در استودیو است، بیشتر رغبت میکنند که با او گفتوگو و طرح مسئله کنند چون میخواهند از نفر اول اداره تصمیمگیرنده شهرشان جواب مسئله خود را بگیرند.
با وجود اینکه تصور اکثر قریب به اتفاق دوستداران رادیو، راجع به اندازه استودیوهای رادیویی یکسان است و بسیاری بر این باورند که خیلی از برنامههای مهم رادیویی، در استودیوهای کوچک و تنها با یکی دو میکروفن ضبط میشود، اما استودیوی «پل مدیریت» تمام این تصورات را بر هم میزند. این استودیو برای شرایط کرونایی این روزها هم بسیار مناسب است و با خیال راحت میتوان فاصله اجتماعی را در آنجا رعایت کرد.
برنامه «پل مدیریت» ساعت ۱۵ از رادیو تهران پخش میشود، ساعتی که به نظر زمان مناسبی برای یک برنامه پرمخاطب نیست. اما سازندگان این برنامه، این چالش را به طرز جالب توجهی مدیریت کردند. سردبیر «پل مدیریت» در این خصوص توضیح داد: «ما برای اینکه در این زمان به مشکل نخوریم برنامه را تقطیع و بخشبندی کردیم تا ریتم آن بیشتر شود. هم آیتمها و هم بخشهای اصلی برنامه کوتاه است و سعی کردیم با تنوع در کلام، از خسته شدن مخاطب جلوگیری کنیم. ضمن اینکه از موسیقی هم کمک گرفتهایم و جلوهها و آرایههای صوتی هم تدارک دیدهایم که آن را هم در فواصل میانی برنامه پخش میکنیم. قسمت کوچکی هم به نام «مدیرکل» در کنداکتور برنامه گذاشتیم که با همان موسیقی و نشان سریال معروف سوریهای «مدیر کل» ساخته شده و بعضی از مطالب و موضوعات برنامه را به زبان طنز و تلخند بیان میکنیم.
مانور روی سوالات مهم و پرتکرار
درست است که رسانههای جدید و بهروز، در این ایام حرف اول را میزنند، اما میزان دسترسی بسیاری از مردم، به ویژه کسانی که در مناطق دورافتاده و حاشیهای زندگی میکنند، به این رسانهها بسیار کم است و در آنجا هنوز هم رادیو به عنوان رسانهای همهگیر و مهم شناخته میشود. این مسئله باعث شده سازندگان برنامه «پل مدیریت» توجه ویژهای به مخاطبانی که در گوشه و کنار استان تهران زندگی میکنند داشته باشند و با رعایت عدالت رسانهای، فرصتی برابر برای تمام شنوندگان خود در نظر بگیرند تا آنها به روی آنتن بیایند و مشکلات و دغدغههایشان را مطرح کنند.
محمدیخانی با تاکید روی این موضوع و عنوان این مطلب که با صداقت و احترام، نسبت به مخاطبانی که با این برنامه رفتار میکنیم، بیان کرد: ما سعی میکنیم مسائل پرتکرار مردم که ممکن است مسئله ۱۰ نفر تا ۱۰ هزار نفر باشد، در اولویت قرار دهیم، چون وقتی آنها را مطرح میکنیم و مثلا هزار نفر پاسخ خودشان را میگیرند خیلی راضیترند تا اینکه یک نفر در رابطه با موضوعی شخصی پاسخاش را بگیرد. ما این موضوع را در بحث عدالت رسانهای مد نظر قرار میدهیم، اگر هم راه را اشتباه میرویم، مخاطبان میتوانند ما را اصلاح کنند و نظر و پیشنهاد بدهند.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/