دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1400 - 12:20
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

بحث حکمرانی در آموزش عالی و توسعه پایدار می‌تواند مباحث پایه‌ای برای برنامه هفتم کشور باشد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: بحث حکمرانی در آموزش عالی و توسعه پایدار می‌تواند مباحث پایه‌ای برای برنامه هفتم کشور باشد
کد خبر : 618685
بازدید و مصاحبه دکتر ابراهیم صالحی عمران



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، ابراهیم صالحی‌عمران، رئیس این دانشگاه در نشست وبیناری حکمرانی آموزش عالی و توسعه پایدار که با مشارکت انجمن آموزش عالی ایران و با حضور و سخنرانی علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حمیدرضا امیدوار معاون اداری و مالی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد ضمن تشکر و قدردانی از سخنرانان حضار، گفت: مباحث ارائه شده در این وبینار زمینه‌ای برای سیاست‌گذاری و انتخاب مسیر درست آموزش عالی باشد. دلیل این است که در ابتدای برنامه هفتم توسعه هستیم و این بحث حکمرانی در آموزش عالی و توسعه پایدار می‌تواند مباحث پایه‌ای و نظری خوبی برای برنامه هفتم و آموزش عالی کشور هم باشد.


وی افزود: برای داشتن حکمرانی خوب در آموزش عالی شناخت گذشته، حال و آینده آموزش عالی در کنار مباحث توسعه و رشد لازم است. اگر شناخت جامع و کافی نباشد شاید مسیر درست را نتوان انتخاب کرد.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پاسخ به سؤال چرایی ایجاد شدن آموزش عالی در کشور گفت: در پاسخ به پرسش‌هایی از این دست باید ویژگی‌های آموزش عالی و توسعه در کشور به‌طور دقیق بررسی شوند. یکی از دلایل ایجاد آموزش عالی رشد و توسعه بود که آرزوی هر ملتی است. در گذشته سرمایه‌گذاری مادی و فیزیکی در کشورها اهمیت داشت اما متوجه سرمایه انسانی شدند و به سراغ سیستم‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آموزشی رفتند. در اینجا آموزش و پرورش و آموزش عالی اهمیت یافت. در ۵۰ سال گذشته رشد بی‌سابقه موسسه‌های آموزش عالی صورت گرفته و برای دستیابی به توسعه، آموزش عالی نیز توسعه یافت. در این میان اما و اگرهایی وجود داشت که دیده نشد. منطق اقتصادی توسعه آموزش عالی یکی از آن‌ها بود که جدی گرفته نشد.


وی افزود: ازاین‌رو آموزش عالی و توسعه با چالش‌هایی روبه‌رو شد. یکی از این چالش‌ها بیکاری فارغ‌التحصیلان بود. یکی دیگر نیز انتخاب رشته‌های تحصیلی بود که دانشگاه‌ها در تعداد معدودی از آن‌ها رشد یافتند، دانشجویان تنها در این رشته‌ها مشغول به تحصیل شدند درحالی‌که منطق بازار کار به رشته‌های دیگر نیاز داشت و بیکاری رخ داد.


به بیان صالحی‌عمران، پایین بودن بهره‌وری نیروی کاری نیز چالش دیگری است. انتظار بر این بود که افراد با مدارک در دست بازده خصوصی‌ خود نیز افزایش یابد درحالی‌که کاهش یافت و مدرک بر توانایی غلبه کرد.


وی ادامه داد: در ادبیات اقتصادی آموزش عالی سرمایه انسانی به‌اصطلاح به بی‌فایدگی تبدیل شد و وارد ادبیات آموزش عالی کشور شد. این بی‌فایدگی باعث رویدادهای دیگری در این ساختار شد که منجر به اصلاحات آموزش عالی شد. مدرک‌گرایی مورد نقد قرار گرفت و بحث جدیدی به نام کیفیت آموزش آغاز شد.


صالحی‌عمران ادامه داد: در اینجا صحبت از اثرات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پیش آمد و تلاش شد تا دانشگاه با معنای واقعی توسعه موردنظر قرار گیرد. دیگر خوش‌بینی سابق میان نظام آموزشی عالی و نظام توسعه نیز از بین رفت. یکی از اصلاحات، توجه به نظام آموزش عالی مهارتی بود که حرفه‌گرایی در دنیا اهمیت پیدا کرد.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به وضعیت آموزش‌های مهارتی کشورهای پیشرفته گفت: فنلاند ۶۴ درصد از آموزش عالی خود را مهارتی کرده و برای اینکه به توسعه پایدار نزدیک شوند توجه به آموزش عالی مهارتی ضروری است.


وی تصریح کرد: نظام آموزش عالی مهارتی از نگاه ما یک ضرورت است. آموزش عالی اگر به‌سوی آموزش عالی مهارتی سوق نیابد جوانان کشور به سویی خواهند رفت که نه در آموزش پرورش عمومی هستند نه در استخدام حضور دارند و نه در مهارت آموزشی هستند. هرگاه این میزان جمعیت زیاد شوند ممکن است شاهد آسیب‌های امنیتی و سیاسی شویم. لذا یکی از توصیه‌های ما در حکمرانی جدید آموزشی توجه به نظام آموزش مهارتی است که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به‌عنوان یک اصل پذیرفته‌شده است. این مفهوم باید به‌ طور جدی در برنامه هفتم دیده شود.


صالحی‌عمران گفت: امیدواریم این سلسله بحث‌ها منجر به سیاست‌گذاری جدید شود که در کمیسیون آموزش و تحقیقات و شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.


وی تأکید کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای این آمادگی را دارد که مسئولیت تقویت و آموزش مهارتی کشور و همچنین اشتغال فارغ‌التحصیلان را برعهده بگیرد تا در این حکمرانی جدید آموزش عالی و در برنامه هفتم شاهد آموزش عالی پویا، پیشرو و همگام با نیازهای جامعه داشته باشیم.


بحث حکمرانی در آموزش عالی و توسعه پایدار می‌تواند مباحث پایه‌ای برای برنامه هفتم کشور باشد


انتهای پیام/۱۱۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب