اساسنامه جدید فدراسیونهای ورزشی؛ آری یا نه؟ / همه ابهامات پیشِ رو
به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، تصویب و ابلاغ اساسنامه فدراسیونهای ورزشی از سال ٩٨ آغاز شد و بعد از ٢٠ ماه توسط شورای نگهبان تأیید و در نهایت ۲۰ تیرماه سال گذشته توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول سابق رئیس جمهور ابلاغ شد. تلاشها برای تغییر قوانین و آییننامه فدراسیونهای ورزشی دو سال پیش و از زمان سلطانیفر آغاز و در نهایت پس از ۲۰ ماه تأیید، جهت اجرا به دولت ابلاغ شد. در شرایطی که انتظار میرفت پس از مدتها کش و قوس، اساسنامه تصویبشده منطبق با قوانین روز بینالمللی باشد اما جنجالها بر سر اساسنامه فدراسیونهای ورزشی ادامه دارد و حتی به گفته کارشناسان این حوزه، این اساسنامه پر از ابهام و اشکال است. حتی رؤسای فدراسیونهای ورزشی هم نسبت به اساسنامه تصویب شده ابراز نگرانی کردهاند چرا که با بررسی دقیق اساسنامه تصویب شده بهخوبی دخالت دولت در ورزش ایران عیان است، موضوعی که همیشه چالشبرانگیز بوده و در صورت تأیید آن، فدراسیونهای مربوطه از سوی فدراسیونهای جهانی تعلیق خواهد شد.
از طرفی دیگر اساسنامه تصویبشده به تأیید فدراسیونهای جهانی نرسیده است و همین موضوع چالش دیگری را به همراه خواهد داشت؛ چرا که طبق قوانین بینالمللی هر کدام از فدراسیونهای ورزشی جدای از مقررات داخلی باید تابع قوانین فدراسیون مرجع خود نیز باشند و هرگونه تغییر را باید به اطلاع این نهاد برسانند. از تیرماه امسال تا به الان که چهار ماه از تصویب اساسنامه فدراسیونهای ورزشی میگذرد، برخی رؤسای فدراسیونهای ورزشی نسبت به اساسنامه تصویب شده ابراز نگرانی کردهاند، محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو بهصراحت عنوان کرده اساسنامه فدراسیونهای ورزشی نیازمند تأیید مجامع فدراسیونهای المپیکی است؛ در غیر این صورت قابلیت اجرا ندارد و اگر اجرایی شود با مشکلات زیادی در حوزه بینالملل روبهرو خواهیم شد. حتی آییننامه انتخابات فدراسیونها هم باید تأییدیه مجمع را داشته باشد. علاوه بر این موضوع که گویا شنیده میشود وزارت ورزش و جوانان قصد تأیید اساسنامه جدید در مجامع فدراسیونها را ندارد.
موضوع بعدی که پس از تصویب اساسنامه جدید فدراسیونهای ورزشی، نگرانیهای زیادی را به همراه داشته، نقش پررنگ دولت در قوانین ورزش کشور است که میتواند با تبعات منفی از جمله تهدید و تعلیق روبهرو شود. طبق قوانین بینالمللی به هیچ عنوان دولتها حق دخالت در امور فدراسیونهای ورزشی را ندارند و اتفاقاً همین چند وقت پیش بود که انتخابات فدراسیون دوچرخهسواری که در خردادماه امسال برگزار شد و محمود رشیدی بهعنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد اما با توجه به ایمیلهایی که از سوی برخی افراد به اتحادیه جهانی دوچرخهسواری ارسال شده بود، باعث شد تا آنها ریاست رشیدی در دوچرخهسواری را نپذیرند و در نهایت برای این فدراسیون سرپرست تعیین شد. بنابراین این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورت دخالت دولت شرایط برای فدراسیونهای ورزشی سخت خواهد شد.
یکی از مواردی که این روزها در اساسنامه فدراسیونهای ورزشی سر و صدا به پا کرده بحث نحوه فعالیت هیئتهای استانی و شهرستانی است که به طور کل تمام اختیارات رئیس فدراسیون در انتخاب روسای هیئتها از بین رفته و در عوض اختیارات به مدیرکل اداره ورزش استانها که ارتباط مستقیم با وزیر ورزش دارد، داده شده است. این موضوع به قدری چالش برانگیز شده که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی بهصراحت به مخالفت با آن برخاسته و حتی عنوان کرد از دیگر مراجع به این موضوع ورود میکند و از موضع خود کوتاه نمیآید.
بیشتر بخوانید:
خانهنشینی مربیان المپیکی/ شائبه مهندسی انتخابات در فدراسیون تیراندازی
ورزش ایران؛ جولانگاهی برای سیاسیون و مدیران سفارش شده/ عقبگرد در دوره وزیر ورزشی!
هشدار به وزارت ورزش؛ انتخابات مهندسی شده در راه است!
بر این اساس طبق آییننامه جدید فدراسیونهای ورزشی از این پس ۴ نماینده ورزشکاران زن و مرد، ۲ داور زن و مرد، ۲ مربی زن و مرد و ۲ نفر اتباع ایرانی عضو کنفدراسیونهای قارهای یا فدراسیونهای جهانی که در مجامع هیئتهای استانی صاحب رأی هستند، از سوی مدیران کل ورزش استانها (نایبرئیس مجامع هیئتهای استانی) انتخاب میشوند. همچنین اگر رئیس مجمع (رئیس فدراسیون) حاضر به برگزاری انتخابات نشود، بعد از ۱۵ روز نایب رئیس مجمع (مدیرکل استان) میتواند رأساً اقدام به انجام این کار کرده و بدون حضور رئیس فدراسیون مجمع هیئت را برگزار کند. این در حالی است که اعضای مجمع فدراسیونهای ورزشی را رؤسای هیئتهای استانی تشکیل میدهند و آنها نقش بازوان فدراسیونها را در رشتههای مختلف در سراسر کشور ایفا میکنند و مهمترین موضوع هماهنگی کامل بین رؤسای فدراسیونهای ورزشی و هیئتهای استانی است که در آییننامه جدید اختیارات از رئیس فدراسیونها به شدت محدود شده به طوری که با قوانین جدید گویا هیئتهای استانی زیرمجموعهای اداره کل ورزش هر استان هستند.
یکی دیگر از ایرادهای مهم اساسنامه جدید فدراسیونهای ورزشی ماده ۱۳ است که چالشهای زیادی به همراه داشته است، در این ماده بهصراحت قید نشده که چه کسی رئیس مجمع فدراسیونهای ورزشی است!؟ در تبصره ۱ ماده ۱۳ عنوان شده در صورتی که رئیس فدراسیون عزل یا مستعفی شود یا اینکه بیشتر از سه ماه غیبت داشته باشد رئیس مجمع میتواند سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی(حداکثر ۶ ماه) تعیین کند. اما مهمترین سؤال این است که رئیس مجمع چه کسی است و چگونه انتخاب میشود. اساسنامه هم در این خصوص خط و مشی را مشخص نکرده است. ابهام دیگر اساسنامه جدید فدراسیونهای ورزشی، حق رأی سرپرستان هیئتهای استانی است که پیش از این وجود نداشته است. با وجود ابهامات زیادی که در اساسنامه جدید فدراسیونهای ورزشی وجود دارد، وزارت ورزش و جوانان قصد دارد انتخابات ۱۰ فدراسیونهای ورزشی را در روزهای آتی برگزار کند که این موضوع یک چالش دوباره خواهد بود.
انتهای پیام/۴۰۵۷/پ
انتهای پیام/