دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 دی 1394 - 15:15

رئیس ستاد انتخابات کشور: حتی یک مورد هم بررسی صلاحیت فله‌ای نداشته‌ایم/ هیچ نیروی نظامی نمی‌تواند وارد مقوله انتخابات شود

رئیس ستاد انتخابات کشور خطاب به نیروهای نظامی گفت: هیچ نیروی نظامی تحت هیچ عنوان نمی‌تواند وارد مقوله انتخابات شود، مگراینکه بخواهد نظر شخصی خود را بگوید ولی به عنوان فرد نظامی نمی‌تواند اظهار نظر کند، مطبوعات هم باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.
کد خبر : 61815

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری با خبرنگاران درباره اظهار نظر یک مقام نظامی مبنی‌ بر اینکه هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها به خوبی عمل نکرده‌اند، اظهار کرد: بر اساس قانون انتخابات، وزارت کشور مسئول اجرای انتخابات است. در قانون دیگری، مسئولیت نظارت بر انتخابات به شورای نگهبان محول شده است.


مقیمی تأکید کرد: از این‌رو غیر از این دو نهاد هیچ سازمان یا دستگاهی نمی‌تواند در مورد هیئت‌های اجرایی و نحوه عملکردشان دخالت کند و یا نظری دهد، اگر قرار باشد تذکری در میان باشد، وزیر کشور آن را ابلاغ خواهد کرد. با این وجود هیچ نیروی نظامی تحت هیچ عنوان نمی‌تواند وارد مقوله انتخابات شود. مگراینکه بخواهد نظر شخصی خود را بگوید ولی به عنوان فرد نظامی نمی‌تواند اظهار نظر کند، مطبوعات هم باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.


وی درباره انتقاد به دولت در زمینه تأیید بیش از حد صلاحیت‌ها افزود: بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی توسط هشت نفر معتمدین محلی و سه نفر دیگر صورت می‌گیرد. ما از ابتدای ورود به انتخابات ملاک را اجرای قانون گذاشته‌ایم و تا پایان نیز اینگونه عمل خواهیم کرد.


رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین درباره بحث نفوذ در انتخابات گفت: در جمهوری اسلامی ایران وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی هستند که وظیفه‌شان شناسایی و برخورد با عوامل نفوذی است، وزارت کشور مجری انتخابات است و در این زمینه مسئولیتی ندارد.


مقمیی درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک گفت: ما سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم را برای برگزاری انتخابات الکترونیک به شورای نگهبان معرفی کرده‌ایم، شورای نگهبان ایراداتی در این زمینه وارد دانسته است که قرار شد ظرف مدت 10 روز آنها را برطرف کنیم، امروز تا فردا این ایرادات رفع می‌شود و به شورای نگهبان ارائه خواهد‌شد.


وی با اشاره به اتمام مهلت بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت اظهار کرد: هیئت‌های نظارت تا پایان وقت اداری امروز فرصت دارند نسبت به پرونده‌های داوطلبان انتخابات چه آنهایی که از سوی هیئت‌های اجرایی تایید شده‌اند و چه آنهایی که رد شده‌اند نظر بدهند، از این رو تا فردا پاسخ بررسی صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد، داوطلبانی که صلاحیت‌شان تأیید نشده است می‌توانند ظرف 20 روز به شورای نگهبان اعتراض کنند.


استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات جرم است


معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که ستاد انتخابات کشور چه برخوردی با مسئولان دولتی که از امکانات دولتی به نفع کاندیدایی استفاده می‌کنند، خواهد داشت، تصریح کرد: امکاناتی که در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دارد از بودجه عمومی کشور بوده و بیت‌المال است از این رو هیچ کس حق ندارد از این امکانات له و یا علیه کسی استفاده کند، دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی، نیروی انتظامی، صداو سیما، شهرداری‌ها و سایر نهادها از این دست جزء سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی هستند که نمی‌توانند امکاناتی را در اختیار کاندیدایی قرار دهند و اگر این کار را کنند قطعا جرم است و ستاد انتخابات با آنها برخورد خواهد داشت.


تبلیغات زودهنگام


وی درباره تعامل دولت با شورای نگهبان در زمینه رد صلاحیت کاندیداها گفت: هنوز هیچ اطلاعی درباره رد صلاحیت‌ها نداریم، کسانی که رد شدند اگر احساس می‌کنند که در مورد آنها قانون اجرا نشده و یا به طور ناقص اجرا شده است حتما شکایت کنند و ما نیز پیگیری خواهیم کرد.


مقیمی درباره تبلیغات زودهنگام برخی کاندیداها ادامه داد: در برخی فرمانداری‌ها گزارش‌هایی واصل شده است فرماندارها با کاندیداها صحبت کرده‌اند که تغییر رویه بدهند و آنها نیز به این موضوع عمل کرده‌اند از این رو گزارشی به مراجع ذیصلاح ارسال نشده است.


رئیس ستاد انتخابات کشور در رابطه با واردات دستگاه‌هایی برای برگزاری انتخابات الکترونیک از چین گفت: پیمانکارانی که مسئول تهیه قطعات شده‌اند قطعات را از خارج می‌آورند و قطعاتی از چین نیز وارد شده است، ما هم بازرسانی فرستاده‌ایم تا استانداردهای لازم را لحاظ کنند.


مقیمی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه منتقدان دولت معتقدند که هیئت‌های اجرایی تایید صلاحیت فله‌ای انجام داده و رد صلاحیت‌ها با سوگیری بوده است، همچنین رسانه‌های این جریان اعلام می‌کنند که استعلام برخی از کاندیداها منفی بوده است ولی برخلاف استعلام‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند، چه پاسخی برای این اتهامات دارید، گفت: ما تمامی جرائم رشوه، دزدی، مواد مخدر، وابستگی به خارج را رد کرده‌ایم. ما برای بیان همه این اتهامات آزاد نیستیم برخی از جرائم را نمی‌توان گفت، ما بر اساس ماده 28، 29، 30 و 50 قانون انتخابات، بررسی صلاحیت‌ها را برعهده داریم و یک مورد هم بررسی فله‌ای نداشته‌ایم. توصیه‌ام این است که این عناوین به کار برده نشود چرا که هیئت‌های اجرایی که هشت نفر معتمدان محلی در آن حضور دارند و کارمند دولت نیستند و از دولت حقوق نمی‌گیرند بلکه معتمد مردم هستند و مردم به آنها اعتماد دارند، به کار بردن این کلمات قبل از اینکه به شخصیت معتمدان محلی لطمه وارد کند توهین به همان خبرگزاری‌هایی است که این عناوین را به کار می‌برند.


صندوق‌های شفاف


رئیس ستاد انتخابات کشور درباره صندوق‌های انتخاباتی تاکید کرد: ما با شورای نگهبان به این توافق رسیده‌ایم که صندوق‌ها در حدی شفاف باشد که کسانی که ابتدای صبح در حوزه‌های انتخابیه حاضر می‌شوند ببینند که صندوق‌های رأی خالی است و همچنین اندازه شفافیت این صندوق‌ها تا آنجایی باشد که رأی مردم دیده نشود، نمونه‌ای ساختیم و به شورای نگهبان ارائه دادیم. شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرد. بقیه را نیز ساختیم و به شورای نگهبان تحویل دادیم، شورای نگهبان تک تک این صندوق‌ها را که حدود 130 هزار صندوق است بررسی و پلمپ خواهد کرد.


مقیمی با اشاره به فعالیت‌ کاندیداهای مجلس در شبکه‌های مجازی گفت: هر فعالیتی که در فضای معمولی جرم باشد در فضای مجازی نیز جرم است و ما به همه کسانی که وارد صحنه انتخابات شده‌اند، توصیه می‌کنیم در فضای مجازی فقط به دنبال اثبات خودشان باشند و به تخریب گروه‌ها و افراد نپردازند چرا که ما حتما همه این امور را کنترل خواهیم کرد و اگر تخلفی صورت گیرد به موقع با آن برخورد می‌کنیم، حتی ما این امکان را داریم که در زمان تأیید اعتبارنامه‌های داوطلبانی که رأی آورده‌اند نظرمان را در این زمینه بگوییم و حتما گزارش‌های این چنینی برای داوطلبانی که رأی نیز آورده‌اند مشکل‌ساز خواهد شد.


وی افزود: همچنین به مردم تاکید می‌کنم که اطلاعات رسمی را از صداو سیما و خبرگزاری‌های رسمی دریافت کنند و به حواشی اکتفا نکنند.


مقیمی همچنین در ابتدای این نشست اظهار کرد: از تاریخ 4 دی ماه اطلاعات استعلام‌ها به هیئت‌های اجرایی تحویل داده شد و هیئت‌های اجرایی از این روز بررسی صلاحیت‌ها را آغاز کردند.


وی درباره ترکیب هیئت‌های اجرایی گفت: فرماندار هر شهرستان، رئیس ثبت احوال، نماینده شورای شهرستان و هشت نفر معتمد محلی جزء هیئت‌های اجرایی هستند. برای انتخاب هشت نفر معتمد محلی فرماندار هر شهرستان به انتخاب خود 30 نفر را به هیئت نظارت معرفی می‌کند و هیئت نظارت رسیدگی‌های لازم را انجام می‌دهد و تعدادی را تأیید و یا اینکه هیچ کدام از آن موارد را تأیید نمی‌کند، در مرحله بعد فرماندار شهرستان تعدادی دیگر را به هیئت نظارت معرفی می‌کند و این روند تا زمانی ادامه می‌یابد که 20 تا 30 نفر از معتمدان محلی مورد تایید هیئت‌های نظارت قرار گیرند، سپس از میان این افراد هشت نفر برای هر شهرستان انتخاب می‌شود.


رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: معتمدین محلی نمایندگان مردم هستند که به انتخابات کمک می‌کنند. آنها کارکنان دولت نیستند و هر تصمیمی که بگیرند قابل احترام است.


763 نفر از کاندیداها سابقه محکومیت داشتند


مقیمی اضافه کرد: از میان 12 هزار و 46 داوطلبی که در انتخابات مجلس ثبت نام کردند 763 نفر دارای سابقه محکومیت بودند و تعدادی از این افراد محکومیت‌های عادی مانند تصادف، دعاوی خانوادگی و یا چک‌های برگشتی داشتند، هیات‌های اجرایی کسانی را که جرائم عادی داشتند مورد بررسی بیشتر قرار دادند و به تحقیقات محلی در خصوص آنها توجه بیشتری نشان دادند و تعدادی را از این میان تایید صلاحیت کردند با این وجود با استعلام‌های 4 گانه ثبت احوال، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و دادستانی کل کشور و همچنین تحقیقات محلی 810 نفر رد صلاحیت شدند و 498 نفر هم از انتخابات مجلس انصراف دادند.


بیشترین آمار انصراف از اصفهان


در ادامه این نشست خبری علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: ما کلیه ملزومات انتخابات در روش‌ سنتی و دستی را آماده کرده‌ایم و تعرفه‌های انتخاباتی نیز چاپ شده است،‌ مهرها و صندوق‌های اخذ رأی نیز در شعبات مشخص شده‌اند، به‌زودی تعرفه‌های چاپ شده را به استان‌ها بر اساس نیازشان تحویل خواهیم داد.


وی درباره تایید و رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در همه بررسی صلاحیت‌ها روال طبیعی و درستی صورت گرفته است و ما به همه وظایف قانونی‌مان در این زمینه عمل کرده‌ایم.


پورعلی مطلق در ادامه درباره انصراف نامزدهای انتخاباتی خاطر نشان کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی بیشترین انصراف از اصفهان با 75 نفر، تهران 50 نفر و فارس 45 نفر بوده است و در انتخابات مجلس خبرگان 23 نفر انصراف داده‌اند که بیشترین انصرافی‌ها از تهران 7 نفر و کردستان 4 نفر بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته