دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1400 - 14:52
خاکی‌صدیق در پنجاه و پنجمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی:

آموزش حضوری در دانشگاه‌ها با توجه به امکانات و محدودیت‌های هر دانشگاه و با برنامه‌ریزی استانی آغاز می‌شود

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها توانمندی‌ها و امکانات متفاوتی دارند، گفت: اینکه دانشگاه‌های کشور آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا کنند، به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می‌شود.
کد خبر : 617708
خاکی صدیق

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، پنجاه و پنجمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با محوریت ازسرگیری آموزش حضوری به‌صورت مجازی و با حضور معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی صبح امروز (شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰) برگزار شد.


معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این جلسه گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا و در نظر گرفتن سلامت دانشجویان و اساتید باید برای آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی حرکت کنیم.


علی خاکی صدیق ضمن قدردانی از اهتمام به جاری بودن آموزش در دانشگاه‌ها در طول یک سال و هشت ماه گذشته، به ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: علی‌رغم دستاوردهای آموزش الکترونیکی، جایگاه آموزش حضوری جایگاه انکارناپذیری است و باید به سمت آن برگردیم. البته این بازگشت باید به‌صورت ترکیبی باشد؛ برگشتی نوین با ترکیبی جدید.


معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه آغاز آموزش حضوری در دانشگاه‌ها، با توجه به امکانات و محدودیت‌های هر دانشگاه با برنامه‌ریزی استانی انجام می‌شود، گفت: اینکه دانشگاه‌های کشور آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا کنند، به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می‌شود. از لحاظ خوابگاهی، خدمات رفاهی و درصد دانشجویان غیربومی محدودیتی جدی بر سر راه آموزش حضوری است، لذا با توجه به تنوع این محدودیت‌ها برنامه‌ریزی برای آغاز آموزش حضوری بر عهده دانشگاه‌هاست که باید برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه کنند.


وی افزود: دانشگاه‌ها توانمندی‌ها و امکانات متفاوتی دارند و اینکه آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا کنند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می‌شود.


معاون آموزشی وزارت علوم بحث ازسرگیری آموزش حضوری را یک قانون دانست و تصریح کرد: باید در جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها و توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا حرکت کنیم.


وی با بیان اینکه در شرایطی که تضمین سلامت دانشجویان و استادان مهیا باشد آموزش حضوری را انجام خواهیم داد، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید این برنامه‌ریزی را سامان دهند که جهت‌گیری به سمت ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها باشد ولی در چارچوب برنامه‌ریزی استانی.


خاکی‌صدیق با اشاره به اینکه توجه به امتحانات حضوری پایان‌ترم دانشگاه‌ها امری لازم و ضروری است افزود: باید برنامه‌ریزی کنیم که حداقل بخشی از امتحانات پایان‌ترم دانشگاه‌ها به‌صورت حضوری برگزار شود.


به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، شرط لازم برای حضور استادان و دانشجویان در دانشگاه‌ها واکسینه شدن است که بنا بر گزارش‌های ارائه شده توسط وزارت بهداشت مشکلی از نظر واکسیناسیون نداریم و اگر کسی نخواهد واکسینه شود باید تبعات آن را بپذیرد.


وی عنوان کرد: تلاش داریم ارزیابی آموزش الکترونیکی به‌صورت ملی انجام شود و هم‌اکنون این مهم توسط ISC و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران در حال انجام است. طبیعتاً پذیرش دانشجویان و مجوز آموزش‌های الکترونیکی مشروط به این ارزیابی است و این ارزیابی کمک می‌کند کیفیت آموزش الکترونیکی را افزایش دهیم.


وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اخلاق آموزش و اجرایی کردن نظام‌نامه اخلاق آموزش در دانشگاه‌ها گفت: برای آنکه نظام آموزشی را به سمت اخلاق‌مداری حرکت دهیم توجه به نظام‌نامه اخلاق آموزش که تصویب و به دانشگاه‌ها ارسال شده ضروری است. در این راستا بیش از ۵۰ دانشگاه کمیته اخلاق آموزش را تشکیل داده‌اند و همچنین ۳۰ درصد از این دانشگاه‌ها شیوه‌نامه اخلاق آموزش را تدوین کرده‌اند.


معاون آموزشی وزارت علوم، در خصوص رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اظهار کرد: این امر ابتدا در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم انجام شد و هم‌اکنون توسط ISC انجام می‌شود. در اسفندماه سال جاری نیز این رتبه‌بندی انجام خواهد شد و قصد داریم این امر هر ساله صورت گیرد. یکی از مواردی که در بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دارای اهمیت است مباحث اخلاق و ازجمله اخلاق پژوهش است.


خاکی صدیق با بیان اینکه متأسفانه در برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی کماکان مشاهده می‌شود تلاش برای افزایش کمیت وجود دارد؛ افزود: این امر واضح است که یکی از عوامل مؤثر در حفظ کیفیت، بحث کنترل کمیت است. لذا نباید خارج از استانداردها دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش یا دوره‌ها و رشته‌های جدید راه‌اندازی کنیم بدون آنکه شرایط آن را داشته باشیم.


وی در خاتمه خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برندهای آموزش عالی هستند و اگر کیفیت در دانشگاه‌ها به هر دلیلی تضعیف شود بالطبع نظام آموزش عالی کشور لطمه خواهد خورد و البته کیفیت در تمام زیرنظام‌ها باید تقویت شود.


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب