دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افشاگری زنگنه از دلیل فشار رسانه‌ای بر وزارت نفت

چندی پیش بیژن زنگنه در دیدار اعضای اتاق بازرگانی تهران درباره پرداخت طلب پیمانکارانی که با وزارت نفت درحال همکاری هستند نکاتی را بازگو کرد، از جمله هزینه‌کرد 6000 میلیارد تومان در شرکت صدرا و این‌که به رغم خورده شدن این مبالغ، به برخی طلبکاران پیمانکاران نفتی چیزی داده نشده است.
کد خبر : 61732

به گزارش خبرنگار آنا، زنگنه در این دیدار با اشاره به پرداخت تمام بدهی‌های پیمانکارانی که با وزارت نفت همکاری می کنند گفت: «طلب‌هایی است که مستقیما شرکت‌های نفت و گاز از شرکت نفت دارند که این یک جنس است و مقدار آن بالا نیست. نوع دیگر طلب‌هایی است که پیمان‌کاران از پیمان‌کاران دست‌اول ما دارند که ما بیش از صد در صد قراداد آنان را پرداخت کرده‌ایم و پیش از ما هم پرداخت شده است. اکثر این پیمان‌کاران هیچ طلبی از ما ندارند و پول آن‌را گرفته و خورده‌اند. مانند شرکت صدرا که طبق قرارداد 1/8 میلیارد دلار (بیش از 6هزار میلیارد تومان) به این شرکت پرداخت شده است اما این شرکت هیچ کاری تحویل نداده است و هیچ پرداختی هم به پیمانکاران دست اول خود نداشته است.»


به گفته وزیر نفت این شرکت‌ها با فشار به دولت مانع ورود رقبای خارجی خود شده‌اند و در نهایت با گرفتن پول بیشتر و صرف زمان طولانی‌تر در تحویل کار پروژه‌های وزارت را با اشکال مواجه می‌کنند.


به گفته زنگنه سه عنصر «قیمت،کیفیت و زمان» که در پروژه مهم است در هیچ یک از این قراردادها وجود ندارد و قابل پیگیری نیست.


نکته دیگری که در صحبت‌های زنگنه قابل توجه است مقایسه مقدار قراردادی است که وزارت نفت با یک شرکت خارجی بسته است و به گفته زنگنه یک فاز پارس جنوبی با خارجی‌ها به مبلغ یک میلیلارد دلار بسته شده است در حالی که قرارداد مشابهی با شرکت‌های داخلی و به مبلغ 3/7 میلیارد دلار بسته شده است که با گذشت 8 الی 9 سال هنوز به نتیجه نرسیده است.



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته