دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پوریا جراحی در گفت‌وگو با آنا:

برای موفقیت در مربیگری از دایره توهم خارج شویم

مربی لژیونر ایران گفت: برای آنکه در عرصه مربیگری موفق شویم نیاز به خروج از دایره توهم داریم.
کد خبر : 617148
پوریا جراحی نیلتون تروسو

گروه ورزش خبرگزاری آنا، پوریا جراحی که سابقه کار بدنسازی را در تیم‌های استقلال، فولاد خوزستان، گل‌گهر سیرجان، نفت گچساران و خونه به خونه و پاس همدان دارد، مدتی است که راهی کشور زیمبابوه شده و در کنار یک مربی بلژیکی مشغول به کار است. او در تیم فوتبال باشگاه بولاوایو چیفز (Bulawayo Chiefs) در کشور زیمبابوه مشغول به کار است و می‌خواهد آینده روشنی را برای خود رقم بزند.


جراحی در خصوص اینکه چگونه توانست کار مربیگری را در خارج از ایران دنبال کند، بیان کرد: من در کمپ تمرینی فولاد زیر نظر آقای عبدالله ویسی کار می‌کردم. مربی موفقی به نام نیلتون تروسو را می‌شناختم، به واسطه دوستی و ارتباط خوبی که با وی داشتم و یک سال پیش در یک دوره مربیگری که در ولز حضور داشتم، او به‌عنوان منتور(مربی، راهنما) حضور داشتند و به بنده کمک کردند تا پیشرفت کنم. وقتی که به من پیشنهاد همکاری را در کشور زیمبابوه دادند، بلافاصله جواب مثبت دادم چون در رزومه مربیگری ایشان سرمربیگری در تیم زیر ۲۰ سال کاردیف ولز، اولیاننسه و اتلتیکو پرتغال و ماپوتو موزامبیک دیده می‌شد. همچنین وی دستیار اوله گونار سولسشر سرمربی فعلی منچستریونایتد بوده است. ارتباطات بسیار خوبی در دنیا دارد و بدون شک آینده از آن مربیان جوانی چون او خواهد بود. در نتیجه برای به دست آوردن تجربیات بیشتر راهی زیمبابوه شدم.


وی ادامه داد: در باشگاه بولاوایو چیفز در لیگ برتر زیمبابوه حضور داریم. نقش من یکی از دستیاران آقای نیلتون تروسو است. البته که چون تنها دستیار مربی در تیم محسوب می‌شوم نقش اصلی را در کنار این مربی برعهده دارم. آنالیز و کارهای فنی این تیم در محدوده وظایفم است و سعی می‌کنم به‌عنوان تنها دستیار تروسو تمامی گزارشات و اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دهم.


وی با اشاره به اینکه مربیان ایرانی چگونه می‌توانند در ادامه به کشورهای خارجی برای مربیگری بروند، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که باید از دایره توهم خارج شویم تا جایگاه فوتبال ایران در جهان باید به طور دقیق شناخته شود. به‌عنوان مثال ما اگر بخواهیم برای تیم ملی کشتی سرمربی خارجی بیاوریم که البته با وجود مربیان داخلی چنین نیازی دیده نمی‌شود، از روسیه یا آمریکا که صاحب سبک در کشتی هستند استفاده خواهیم کرد نه اینکه برویم از کشور دیگری مربی بیاوریم.


این مربی بدنساز خاطرنشان کرد: سرمربیان خارجی مانند نیلتون تروسو خیلی سخت اعتماد می‌کنند ولی وقتی چنین کاری را انجام دهند، به شدت پشتیبانی خود را از نیروی انتخاب شده خود نشان می‌دهند چون نیاز به اثبات انتخاب دقیق خود کنند. آنها از دستیاران خود کیفیت بالا، سختکوشی و مسئولیت‌پذیری می‌خواهند. برنامه هر روز من، تمرین، آنالیز، صحبت در مورد برنامه‌های کاری، صرف غذا، دوباره وقت گذاشتن برای تمرین بعدی و ... است. آن‌قدر در طول روز مشغول کار کردن هستم متوجه نمی‌شوم چه زمانی خوابم برده است. سرمربی به حدی کار از دستیار خود می‌خواهد که حد و حساب ندارد چون باید عیار تیمش را بالا ببرد و مسئولیت‌پذیری را نشان دهد.




بیشتر بخوانید:





جراحی خاطرنشان کرد: نباید الکی بگوییم که روزانه ۱۶ ساعت کار می‌کنیم چون نوع کار کردن مهم است و نتیجه اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی بخواهی خارج از ایران کار کنی، متوجه می‌شوی که چگونه می‌توان پیشرفت کرد. معتقدم در فوتبال ایران هم هستند مربیانی که خیلی زحمت می‌کشند و کار می‌کنند و قصد ندارم زحمات آنها را خدای ناکرده زیر سؤال برود ولی می‌گویم باید تلاش زیادی برای کسب موفقیت کرد. بسیاری از مربیان اروپایی چون بازار کاری در قاره اروپا ندارند، در آفریقا و آسیا به مربیگری می‌پردازند تا بتوانند رزومه خوبی برای خود رقم بزنند و در ادامه در اروپا برای خود ایجاد بازار کار کنند. چنین هدفی را نیلتون تروسو دارد و من هم تلاش می‌کنم تا در سطح بین‌المللی کارنامه مناسبی از خود به جای بگذارم.


انتهای پیام/۴۰۴۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته