دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دانشگاه سوره؛

وبینار پژوهشی «هویت هنر در غرب و شرق» برگزار شد

وبینار پژوهشی با موضوع هویت هنر در غرب و شرق با هدف گفت‌وگوی میان‌فرهنگی، به کوشش دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی و دانشگاه میلان ایتالیا به‌صورت مجازی برگزار شد.
کد خبر : 617071
دانشگاه سوره



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه سوره، وبینار آموزشی و پژوهشی تحت عنوان «هویت هنر در غرب و شرق» به منظور گفت‌وگویی میان‌فرهنگی به همت دانشکده هنر این دانشگاه و با همکاری معاونت پژوهشی و دانشگاه میلان ایتالیا با ارائه و سخنرانی مائوروپاوزی استاد و پژوهشگر دپارتمان تاریخ، باستان‌شناسی و تاریخ هنر در دانشگاه کاتولیک میلان و حضور فاطمه مصدری مدیر گروه پژوهش هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.


در ابتدای جلسه، مائوروپاوزی در خصوص هویت هنر غربی اظهار کرد: همواره هنر غرب با یک میراث تصویری مواجه بوده و هویت هنری خود را در به تصویر کشیدن پیدا کرده است که تصویر حقیقت برای انسان غربی بسیار مهم بوده است.


وی افزود: در هر صورت دغدغه و دل‌مشغولی انسان غربی از همان ابتدای تاریخ، نشان دادن این تصویر از حقیقت در پدیده‌های طبیعی وجود داشته است.


مائوروپاوزی در این باره ادامه داد: فرم بشری تجسم و جسم‌مندی نیز در هنر غربی بسیار مفاهیم مهمی بوده که هنر ایرانی از این حیث متفاوت عمل کرده است.


مائوروپاوزی خاطرنشان کرد: از آنچه که میراث فرهنگی شرق به علت شرایط اقلیمی و جغرافیایی به ایران شباهت داشته است. به هر حال به فرهنگ میترائیستی اشاره دارد. همچنین، میترا به عنوان یک میت و اسطوره بزرگ از ایرانیان به جهان یونانی و رومن انتقال پیدا کرده است.


مائوروپاوزی در ادامه گفت: نقش‌هایی که در آئین‌های رومن چه در هنر تجسمی و چه در آئین‌ها زده می‌شود به تصویر میترا جوان تأکید می‌شود و این نمادهای میترائیست به طور کامل در هنری که در امتداد دین مسیحیت شکل می‌گیرد، بازنشانی می‌شود.


وی عنوان کرد: تصویر مسیح در نهایت تصویر میترا به خود گرفته و تصویر فیگوراتیو و مسیح بسیار مهم می‌شود. امتداد آئین‌های رومن است که از آئین‌های ایرانی تبعیت کرده و سعی می‌کردند در ابتدا مسیح را به صورت نمادین تصویر کنند.


مائوروپاوزی افزود: میراث رومن میراثی است که حامل مؤلفه‌های فرهنگی ایران و میترائیسم است که در نهایت غالب شده و مسیح تجسم پیدا می‌کند. همچنین، به صورت یک انسان در هنر مسیحی شکل می‌گیرد که این مقوله تأثیر پذیرفته از آئین‌های میترائیستی و ایرانی است.


مائوروپاوزی اظهار کرد: یک تفاوت ماهوی میان هنر شرق و هنر غرب وجود دارد. در قرون وسطا هنر غربی به عنوان هنری که شمایل حضرت مسیح را مورد اهمیت قرار داده تثبیت شد. به‌علاوه، هنر غربی خود را به‌عنوان هنر تجسم محور و تجسد محور معرفی می‌کند و این نقطه عطفی است که هنر اسلامی از هنر غربی متفاوت و متمایز می‌شود. لازم به ذکر است، تأثیر شرق اسلامی بسیار محسوس بوده اما هنر غربی بر هویت تصویری خود باقی مانده است.


در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب