دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تعویق انتخابات و سکوت اساسنامه درباره سرپرستی فدراسیون فوتبال

ابهام در زمان پایان ماموریت کفاشیان

آیا محمود گودرزی و مسوولان اجازه خواهند داد که علی کفاشیان بعد از پایان دوره چهار‌ساله مدیریتی‌اش در فدراسیون باز هم سکان اداره کارها را در دست داشته باشد یا خیر!
کد خبر : 61684

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، روزنامه اعتماد در این رابطه نوشت: علی کفاشیان بعد از مجمع سالانه فدراسیون در جمع خبرنگاران گفت: «تا زمانی که انتخابات برگزار نشود من کارهای روزمره و اجرایی خود را انجام می‌دهم و هر زمان که مجمع انتخابات فدراسیون برگزار شد و هر فردی که به عنوان رییس فدراسیون انتخاب شد من کار را تحویل او خواهم داد. با توجه به این موضوع تا اردیبهشت ماه سال آینده به کار خود ادامه می‌دهم.»



بند ٣- ماده ٣٣ اساسنامه فدراسیون؛ هیات رییسه:
دوره فعالیت رییس فدراسیون، نواب رییس و اعضای هیات رییسه چهار سال است

***
«تناقض» باز هم در مقایسه صحبت‌های نفر اول فوتبال ایران با متن صریح اساسنامه فدراسیون مشهود است. علی کفاشیان بعد از ظهر روز چهارشنبه، پس از اینکه مجبور شد به خاطر انتقاد‌های وزیر ورزش و تعداد زیادی از اعضا مجمع و همچنین فشار رسانه‌ای بی‌سابقه، تصویب اساسنامه اصلاحی فدراسیون را از دستور جلسه مجمع خارج کند اما به هدف تازه‌ای رسید؛ این هدف چیزی نبود جز تعویق انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به اردیبهشت‌ ماه ١٣٩٥!
در پایان جلسه مجمع رییس به اعضا اعلام کرد: « با توجه به قوانین اساسنامه پروژه شروع مراحل کار انتخابات فدراسیون باید دو ماه قبل از تاریخ برگزاری انتخابات آغاز شود. اگر الان فدراسیون فوتبال بخواهد از روز شنبه مراحل ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست را آغاز کند، انتخابات باید در تاریخ ٢٧ اسفند برگزار شود که در آن تاریخ کشور تعطیل است و شرایط برای برگزاری این انتخابات مهیا نیست. به همین دلیل اگر اعضای مجمع موافق باشند انتخابات در سال ١٣٩٥ برگزار شود و مجمع این اختیار را به هیات رییسه فدراسیون بدهد که تاریخ دقیق برگزاری انتخابات را تعیین کند.»
‌همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد صحبت‌های این مدیر با موافقت اعضای مجمع همراه شد و تعویق زمان برگزاری انتخابات به سال ١٣٩٥ به تصویب مجمع رسید. اما نکته کلیدی و اصلی ماجراهای مربوط به مدیریت فوتبال ایران همین‌جا است. مجمع فدراسیون فقط مجوز برگزاری انتخابات در فروردین یا اردیبهشت ٩٥ را تصویب کرد و در مصوبه صریح مجمع هیچ اشاره‌ای به سرپرستی یا ادامه فعالیت علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال نشد!
به این ترتیب با پایان دوره فعالیت چهارساله مدیریت کنونی، باید برای فدراسیون فوتبال سرپرست تعیین شود و ماموریت علی کفاشیان، محمود اسلامیان، مهدی تاج، غلامرضا بهروان، حیدر بهاروند، فریدون اصفهانیان، شهاب‌الدین عزیزی خادم، شهرام دبیری و الهه عرب عامری در فوتبال ایران رسما به پایان خواهد رسید!
مدیران کنونی فدراسیون انگار تمایلی ندارند به قوانین صریح اساسنامه و اجرای دقیق مفاد آن اهمیتی بدهند! جلسه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال توسط حراست وزارت ورزش فیلمبرداری شده است و مصوبه رسمی که اعضای مجمع آن را تکلیف کردند هم برای تمام اعضای مجمع فدراسیون، مدیران وزارت ورزش و حتی رسانه‌ها شفاف و روشن است. مجمع برای اداره فدراسیون فوتبال از زمان اتمام ماموریت این تیم مدیریتی تا زمان برگزاری انتخابات هیچ مصوبه‌ای نداشت و حتی علی کفاشیان و همکارانش هم اشاره‌ای به این موضوع نداشتند که در این مدت کوتاه تکلیف مدیریت فدراسیون فوتبال چه خواهد شد! همین مساله البته بعد از مجمع ابهامی بود که ذهن بسیاری از خبرنگاران و حتی اعضای مجمع را به خود مشغول کرده بود. به خاطر همین ابهامات بود که وقتی علی کفاشیان در پایان مجمع در جمع خبرنگاران در حال صحبت کردن بود، وقتی از او سوال شد که تکلیف مدیریت فدراسیون در این مدت چه خواهد شد روی این مساله تاکید کرد که تا مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال خودش و همکارانش کارهای روزمره خود را انجام خواهند داد و تغییری هم در مدیریت فدراسیون به وجود نخواهد آمد. کفاشیان در شرایطی این بحث را مطرح کرد که قوانین اساسنامه فدراسیون فوتبال چیز دیگری را می‌گوید و طبق ماده ٣٣ دوره فعالیت مدیریت فدراسیون برای رییس و نواب رییس و اعضای هیات رییسه چهار سال خواهد بود. طبیعتا بعد از پایان این دوره باید انتخابات جدید فدراسیون فوتبال برگزار شود!
امروز همه منتظر برگزاری انتخابات حساس و سرنوشت‌ساز فدراسیون فوتبال هستند. انتخاباتی که سرنوشت چهار سال فوتبال ایران به نتیجه آن گره خورده است. در چنین شرایطی تاکید جامعه فوتبال، مجمع فدراسیون، دولت و نهادهای نظارتی و بازرسی و... این است که این انتخابات در فضایی سالم و به دور از هرگونه ابهام و تخلف و شایبه برگزار شود. طبیعتا با توجه به اهمیت پست ریاست فدراسیون و مقوله فوتبال، خیلی از مدیران برنامه حضور در انتخابات ریاست فدراسیون را در سر دارند و در شرایط کنونی در حال بررسی و تحلیل شرایط و اتفاقات هستند. تاکید قانون و اخلاق اما در شرایط کنونی این خواهد بود که فضای رقابت برای هر مدیری که قصد حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال در پست‌های مختلف را دارد برابر و یکسان باشد تا مبادا حقی از کسی ضایع شود. این مساله اصولی‌ترین مورد درباره برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی از جمله فوتبال است. پیش از این هم در بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی مثل بسکتبال، وزنه‌برداری، دو و میدانی، اتومبیلرانی و... وزارت ورزش و جوانان برای این فدراسیون‌ها پس از پایان مدت زمان ماموریت مدیران، سرپرست تعیین کرد تا مراحل مربوط به برگزاری انتخابات به شکلی شفاف و قانونی پیش برود. در این فضا اما کاندیداهای مختلف که قصد حضور در انتخابات را داشتند برای این مهم ثبت‌نام کردند و در روز برگزاری انتخابات مدیریت جدید این فدراسیون‌ها بدون هیچ مشکل و ابهام و تخلفی مشخص شد که چه کسانی هستند! حالا اما با توجه به تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال به فروردین یا اردیبهشت ١٣٩٥، ابهامات درباره سرنوشت مدیریت این مجموعه به اوج خودش رسیده است. علی کفاشیان بدون توجه به مفاد صریح قوانین اساسنامه روی این مساله تاکید کرده که تا زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال خودش رییس و مدیر فدراسیون فوتبال خواهد بود. از آنجایی که این مدیر همان‌طور که اعلام کرده است خودش برای سومین بار برنامه ثبت‌نام در انتخابات را در دستور کار خود دارد، این ریاست و مدیریت غیرقانونی در فدراسیون فوتبال بدون تردید از همین حالا حرف و حدیث و جنجال‌های زیادی را به راه انداخته است!
علی کفاشیان در تاریخ پانزدهم اسفند ماه ١٣٩٠ توانست برای دومین بار به عنوان رییس فدراسیون فوتبال در مجمع رای بیاورد و انتخاب شود. هنوز هیچ کسی این واقعیت را فراموش نکرده است که چهار سال قبل نیز انتخابات با دو ماه تاخیر برگزار شد. آن روزها نهادهای نظارتی و حتی دولت هم روی حضور غیرقانونی دو ماهه تمام اعضای مدیریت قبلی در فدراسیون و برگزاری انتخاباتی که به پیروزی کفاشیان منتهی شد ایراد نگرفتند. همه آنهایی که اتفاقات فوتبال ایران را به هم به خوبی دنبال می‌کنند یادشان می‌آید که یک روز قبل از برگزاری مجمع انتخاباتی اسفند ١٣٩٠ سازمان بازرسی کل کشور در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد که حضور کفاشیان در انتخابات غیرقانونی است و از نظر آنها برگزاری انتخابات کاری غیرقانونی خواهد بود. اما مدیریت فوتبال مقابل این دستورالعمل رسمی سازمان بازرسی هم ایستادگی کرد و خودش بدون اینکه تا زمان انتخابات قدرت را واگذار کند، بر سر کار باقی ماند و انتخابات را هم برگزار کرد! حالا اما چهار سال از آن اتفاق گذشته و تاریخ در حال تکرار شدن است. ١٥اسفند ماه ١٣٩٤ روز پایان ریاست کفاشیان در فدراسیون خواهد بود؛ انتخابات هم قرار نیست دیگر در زمان مقرر و قانونی خودش برگزار شود و به سال آینده موکول شده است. در چنین فضایی اساسنامه فدراسیون هم این مجوز را در هیچ کدام از بندهای قانونی‌اش به علی کفاشیان و همکارانش نمی‌دهد که پس از پایان دوره چهار‌ساله، ماموریت خود را تمدید کنند تا خودشان برگزار‌کننده انتخاباتی باشند که قصد حضور در آن را دارند. مجمع فدراسیون هم هیچ مجوزی برای سرپرستی مجموعه به کفاشیان نداده و تنها مصوب کرده است که هیات رییسه فدراسیون فوتبال زمان انتخابات را مشخص و اعلام کند و این نکته‌ای است که رضا حسنی‌خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان هم در گفت‌وگوی کوتاهی که با «اعتماد» داشت آن را تایید کرد و گفت: « فیلم مجمع در دست ما وجود دارد و کفاشیان در جریان مجمع تاکید کرد که انتخابات به سال ٩٥ موکول شود و هیات رییسه همزمان برگزاری مجمع انتخاباتی را تعیین کند. اعضای مجمع این مساله را تصویب کردند و درباره سرپرستی یا ادامه مدیریت مدیران کنونی در فدراسیون بعد از پایان ماموریت کاری تا زمان برگزاری انتخابات هیچ بحثی صورت نگرفت.»
وزیر ورزش و جوانان در حاشیه جلسه مجمع فدراسیون فوتبال روی این مساله تاکید کرده بود: «بحث‌های حاشیه‌ای زمان انتخابات مطرح می‌شود که معمولا شائبه‌برانگیز است. مسوولان، کارگزاران، مدیران و ورزشکاران که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید تمامی جوانب را درنظر گرفته و به افراد و اندیشه‌ها احترام بگذارند و از شرایط نامطلوب پرهیز کنند. نزدیک انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال هستیم و تصمیم‌گیری که توسط شما صورت می‌گیرد، باعث می‌شود تا رییس آینده مشخص شود. لوایح، طرح‌ها، آیین‌نامه‌ها، تغییرات و نگرش‌ها باید به گونه‌ای نباشد که شائبه ایجاد شود و شرایطی ایجاد کنیم که جایگاه خود را مستحکم‌تر کرده یا به پست و مقام برسیم. ممکن است افراد در این زمینه با یکدیگر لابی کرده و مذاکرات کنند و این امر غیرقابل اجتناب است. اما نباید این نگاه اثر منفی داشته باشد. باید براساس دستورالعمل‌ها و اساسنامه بحث انتخابات ریاست فدراسیون شکل بگیرد و تصمیماتی که در این خصوص انجام می‌شود نباید شائبه‌برانگیز باشد.»صحبت‌های هدفمند محمود گودرزی در جریان مجمع اخیر فدراسیون به خوبی سیاست‌های وزارت ورزش را برای همه روشن می‌کند. مقامات ارشد ورزش ایران روی قانونمند بودن کارها و دوری از کارهای شائبه‌برانگیز تاکید ویژه دارند. اما کفاشیان، به صراحت اعلام کرد که تا زمان برگزاری انتخابات، خودش رییس فدراسیون باقی خواهد ماند و این صحبت مخالف با قوانین اساسنامه بوده و هیات رییسه کنونی فدراسیون هم نمی‌تواند به کفاشیان مجوز سرپرستی فدراسیون تا زمان برگزاری انتخابات را بدهد. به نظر می‌رسد این مساله به مراتب حساس‌تر و مهم‌تر از مقوله اصلاحات اساسنامه فدراسیون است که در دستور کار کفاشیان و همکارانش در آستانه انتخابات قرار داشت و درنهایت با شکست همراه شد!
اساسنامه فدراسیون درباره شرایط فعلی به وجود آمده تقریبا می‌توان نوشت که تعریف صریحی ندارد. اساسنامه تاکید دارد که مدت زمان مدیریت رییس، نواب رییس و اعضای هیات رییسه چهار سال است. در چنین فضایی حالا که اساسنامه با خلأ و سکوت قانونی مواجه شده طبیعتا وزارت ورزش و جوانان به عنوان نماینده دولت در ورزش، باید برای مدیریت فدراسیون در این دوره انتقالی قدرت، سرپرستی تعیین کند که شناخت کافی از شرایط فوتبال را داشته باشد و ترجیحا عضو مجمع عمومی فدراسیون هم بوده باشد تا مقدمات برگزاری انتخابات را به دور از هرگونه شائبه و ابهام فراهم کند. اگر وزارت ورزش و نهادهای بازرسی و حتی دولت نسبت به شرایط به وجود آمده در شرایط کنونی سکوت اختیار کنند، اصل دموکراسی و عدالت در فوتبال ایران زیر سوال خواهد رفت و این اتفاق در دراز‌مدت می‌تواند تبعات بدی برای فوتبال به همراه داشته باشد. در چنین فضایی حالا باید دید که آیا محمود گودرزی و مسوولان اجازه خواهند داد که علی کفاشیان بعد از پایان دوره چهار‌ساله مدیریتی‌اش در فدراسیون باز هم سکان اداره کارها را در دست داشته باشد یا خیر! مصداق چنین اتفاقی در هیچ جای دنیا رخ نمی‌دهد. اما مساله حائز اهمیت اینجاست که دولت و وزارت ورزش توانایی دخالت مستقیم در امور فدراسیون فوتبال را به خاطر «خطر تعلیق» ندارند. به همین ترتیب انتظار می‌رود حالا اساسنامه در این مورد سکوت کرده، مقامات وزارت ورزش و مدیران فدراسیون فوتبال در یک فضای دوستانه با هم تفاهم کنند تا با انتخاب یک سرپرست، انتخابات فدراسیون در فضایی سالم برگزار شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته