دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مهدی چمران: جمع‌آوری دستفروشان شرعی و قانونی است

در چند ماه گذشته شورای شهرموضوعات جنجالی بسیاری را بررسی کرده است. از موضوع حسابرسی تا موضوع هتل اسپیناس و قطع درختان و... اما در این بین، در مورد برخی از این موضوعات کمتر صحبت شده به طوری که می‌رود تا به فراموشی سپرده شود. موضوعاتی مانند کسری بودجه شهرداری یا جایگزینی موتورهای قدیمی با موتورهای برقی و... این موضوعات بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با مهدی چمران، رییس شورای شهر که متولی نظارت برمدیریت شهری است.
کد خبر : 61681
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، روزنامه اعتماد در این رابطه نوشت: در این گفت‌وگو تلاش کرده‌ایم تا از دید چمران مروری داشته باشیم به برخی سوالات، ابهامات وشبهات معضلات شهری پایتخت.

چند روز قبل شورای شهر مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن، تخفیف مودیانی که بدهی مالیاتی خود را به شهرداری، به صورت نقدی بپردازند، از ٢٣ درصد به ٢٧ درصد افزایش یافت. از سویی همه جا صحبت از کسری بودجه شهرداری در سال جاری است این دو قاعاتا باید با هم مرتبط باشند درست است؟
بله. همانطور که گفتید، امسال بودجه شهرداری تاکنون محقق نشده و در مدت شش ماه نخست سال تنها نزدیک به ٤٥ درصد آن محقق شده است. البته با توجه به وضعیت پیش رو، بعید هم به نظر می‌رسد که تا پایان سال هم محقق شود.
خب دلیل این کسری بودجه چیست؟
این امر دلایل مختلفی دارد. بخشی از آن به کاهش سهم شهرداری از مالیات ارزش برافزوده برمی‌گردد. بخشی هم به رکود بازار ساخت‌وساز. گرچه به نظر من این کسری بودجه چیز جدید و عجیبی هم نیست.
با این رویه فکر می‌کنید در سال آینده باز هم شهرداری در «متمم» بودجه خود، مازاد بودجه را به شورا می‌آورد؟
بعید است. چون در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بتواند بودجه امسال خود را محقق کند. فکر نمی‌کنم امسال شهرداری بودجه مازدای داشته باشد.
چندی قبل جار و جنجالی برسرساخت احداث مجتمعی تجاری در وسط میدان ولیعصر به راه افتاد که پاسخ درستی به آن داده نشد. گفته می‌شود قرار است در وسط میدان یک ساختمان تجاری بلند مرتبه ساخته شود. شما این را تایید می‌کنید؟
اولا ما برای برخی میدان‌های اصلی تهران مانند میدان‌های انقلاب، امام خمینی، هفت تیر، جمهوری و ولیعصر طرح‌هایی را در دست تهیه داریم تا براساس آنها، این میدان‌ها را بازسازی و زیباسازی کنیم. قرار شده تا این طرح‌ها نهایی نشده است، به هیچ عنوان ساخت‌وساز جدیدی در این میدان‌ها صورت نگیرد. این طرح‌ها هنوز در دست تدوین است و برخی میدان‌ها طرح‌شان آماده شده و برخی دیگردر دست تدوین است. طرح میدان ولیعصر هنوز به دست ما نرسیده و ما هم از جزییات آن بی‌خبریم. ولی در هر صورت بعید می‌دانم وسط میدان بخواهند کار تجاری بکنند و مجتمعی تجاری بسازند. مگر اینکه از زیر دسترسی‌های آن را فراهم کرده باشند ولی در مجموع این شیوه، روش چندان معقولی نیست.
ولی الان در حال ساخت‌وساز در وسط میدان هستند.
نه. عملیات عمرانی که شما می‌بینید به ساخت مجتمع تجاری ارتباطی ندارد.
یکی دیگر از بحث‌هایی که چند ماهی است به چالشی مهم برای شهرداری تهران بدل شده، موضوع جمع‌آوری دستفروش‌های سطح شهر است. قرار بود شهرداری این دستفروش‌ها را جمع‌آوری و ساماندهی کند. اما گویا الان فقط آنها را «جمع‌آوری» می‌کند و خبری از ساماندهی آنها نیست. دراین زمینه طرحی از سوی شهرداری به شورای شهرنیامده است؟
برای این کار لازم نیست شهرداری طرحی را به شورا بیاورد بلکه، مکلف است براساس وظایف تعریف شده و ذاتی خود، دستفروش‌ها را از سطح شهرجمع‌آوری کند. این یک وظیفه قانونی و شرعی است. شرعی از این بابت که دستفروشی سد معبر و حرام است و غیرقانونی است. این هم که می‌گویند بیایید به اینها جا بدهیم و آنها را ساماندهی کنیم، به معنای کمک به رشد تصاعدی دستفروشی در سطح تهران است. یعنی ما داریم شهروندان را تشویق می‌کنیم تا از روستاهای خود به تهران بیایند و به دستفروشی بپردازند و شهرداری هم دوباره به آنها جا و حجره‌ای بدهد. مثل داستان تاکسی‌های تهران می‌شود. چند سال قبل برای ساماندهی مسافرکش‌ها آمدند به ٦٠-٧٠ هزار مسافرکش، شماره تاکسی دادند اما همان‌طور که می‌بینید، نه‌تنها از تعداد مسافرکش‌ها کم نشده که آمارشان به مراتب بیشتر هم شده است. اینها راهکار حل مشکل دستفروش‌ها نیست. باید مشکل بیکاری حل شود. آن هم وظیفه شهرداری نیست. این نمی‌شود که هر کسی که بیکار شد، چند قلم کالا دستش بگیرد و بخواهد دستفروشی کند. اینها شغل‌های کاذب کم درآمدند که فقط به چرخه اقتصاد کشور و اقتصاد شهری لطمه می‌زنند. آدم دلش می‌سوزد وقتی می‌بیند که دستفروشی تا ماموران شهرداری و پلیس را می‌بیند، اجناسش را قایم و فرار می‌کند. ولی از آن طرف موافق ساماندهی و حمایتی اینچنینی از آنها هم نیستیم. در مترو و ایستگاه‌ها و خیابان‌ها هر گونه حضور دستفروش‌ها غیرقانونی است و ما هم از شهرداری انتظار داریم با شدت با آنها برخورد کند.
موضوع بعدی بحث، تخلفی است که سپاه در ساختن طبقات سازه عشرت‌آباد انجام داده است. چندی قبل قالیباف گفته بود که سپاه قول داده تا ارتفاع سازه‌هایش را کاهش دهد ولی الان شاهد آن هستیم که این ساختمان تقریبا کامل شده و خبری از کاهش ارتفاع آن نیست! این می‌تواند به معنای کم‌کاری مدیریت شهری برای مقابله با تخلف‌های سازه‌ای باشد؟
ما تمام اقدامات‌مان را انجام داده‌ایم. هم با مسوولان سپاه جلسه گذاشته‌ایم و هم به مراجع قضایی شکایت کرده‌ایم. دیگر چه باید می‌کردیم که نکرده‌ایم؟ به ستاد کل نیروهای مسلح هم نامه زده‌ایم. فقط می‌توانیم بگوییم، «امیدواریم» سپاه به تعهدش عمل کند.
سال گذشته شهرداری تهران تبلیغات زیادی برای ورود موتورهای برقی و جایگزینی آنها با موتورهای کنونی کرد. ولی به یک‌باره این موج تبلیغاتی خوابید و کسی هم نپرسید این موتورهای برقی که قرار بود وارد شوند چه شد؟ شورا نمی‌خواهد این مساله را پیگیری کند؟
چرا. ما هم منتظریم تا ببینیم چه می‌شود.
خب مگرشهرداری مسوول پیگیری این مساله نیست؟
نه. شهرداری عده‌ای را تشویق کرده تا بروند این موتورها را وارد کنند. البته وزارت صنایع و سازمان‌های متولی دیگر هم باید همکاری کنند. ولی آنچه مسلم است هنوز این رویه محقق نشده است. ما هم منتظریم. منتظران را به لب آمد نفس!
راستی هنوز از خرید زمین بهشت زهرا خبری نیست؟
چرا. داستان خرید زمین همچنان ادامه دارد ولی به دلیل جلوگیری از تبعات آن و اینکه نکند اظهارنظرهای من روی قیمت زمین تاثیر بگذارد، فعلا ترجیح می‌دهم در مورد آن صحبت نکنم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته