کمک به رونق و شکوفایی اشتغال با راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که به تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنیوحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
بیشتر بخوانید:
لزوم ایجاد رشتههای مهارتی بر اساس نیاز جامعه
تصویب راهاندازی مدرسه عالی مهارتی معدن و صنعت فولاد
«مدارس عالی مهارت» سفیران دانشگاه کارآفرین
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ در قالب پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره گفتوگو با علیاکبر آذرکمان معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
آذرکمان: دانشگاه آزاد اسلامی، اهداف خود را روی توانمندسازی نیروی انسانی متناسب با نیازهای جامعه متمرکز و در همین راستا به بازنگری نظام آموزش خود در قالب گشایش دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اقدام کرد.
جهتگیری مدارس سما در زمینهٔ مهارتآموزی متناسب با ردههای سنی است، مواردی مانند آموزش زبانهای خارجی، تولید محتوا، آزمایشگاه و حمایت از ایدهها در دستور کار است.در صورت اجرای درست طرح ادغام آموزشکدهها، این امر میتواند در توسعه نظام آموزش عالی سراسر کشور کمک کند، دانشگاه آزاد از امکانات و تجهیزات متعدد و بهروز برخوردار بوده که به دلیل نگاه صرفاً آموزشمحور در دهههای گذشته تا حدودی بدون استفاده ماندهاند و با راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی از این امکانات در اجرای مأموریت جدید، میتوان به رونق و شکوفایی اشتغال در سراسر کشور کمک کرد.
۵۰ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد دهدشت ثبت نام کردند
آنا: آیا در واحد دهدشت پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده است؟
آذرکمان: بله، بر اساس زمانبندی انجامشده با همکاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت و معاون علمی دانشگاه مقدمات لازم صورت گرفته و سرفصل ۱۲ رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی اصلاح شدند و اکنون تعداد ۵۰ دانشجو در دانشکده مهارت این دانشگاه ثبت نام کردهاند.
در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت تعامل خوبی میان مسئولان وجود دارد و با همفکری همدیگر در حال رفع نواقص طرح ادغام هستیم و امیدوارم به اهداف و چشمانداز مورد نظر برسیم.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای واحد دهدشت توضیح دهید.
آذرکمان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت دارای سه مدرسه در تمام مقاطع دخترانه با جمعیت ۶۰۰ دانشآموز است و مجوز تأسیس مدارس پسرانه را هم دریافت کرده که در صورت همکاری سازمان مرکزی راهاندازی و با توجه به ظرفیت دانشآموزی شهرستان استقبال خوبی از آنان میشود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت با اجرای طرح ادغم اکنون دارای دانشکده مهارت و کارآفرینی است که مهر امسال ۵۰ دانشجو در ۱۲ رشته تعریف شده ثبت نام کردند.
دانشکدههای مهارت نوپا هستند و با تبلیغات اصولی و معرفی کدرشتهها این ظرفیت قابل افزایش است، نباید عجولانه تصمیم گرفت با برنامهریزی درست و شناسایی ظرفیتها به چشمانداز مورد نظر میرسیم.
بیشتر بخوانید:
پرهیز از شتابزدگی رمز موفقیت طرح ادغام آموزشکدهها
۴ مدرسه مهارتی در مرند راهاندازی میشود
گسترش رشته و جذب مهارتآموز با حذف محدودیت سنی داوطلبان
صدور مجوز راهاندازی دانشکده مهارت در سپیدان
مجتمع مدارس دخترانه واحد دهدشت در دو ساختمان ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربعی احداثی و متعلق به دانشگاه و ۷۰۰ متر مربعی بهصورت استیجاری در دو ساختمان مجزا فعالیت دارند، آموزشکده فنی به محل دانشگاه انتقال یافت. سایت دانشگاه آزاد دهدشت بالغ بر ۱۷ هکتار است که قریب به ۱۱ هکتار آن دارای فضای آموزشی، پژوهشی، سبز، سالن اجتماعات، ورزشی و کتابخانه با میزان ۱۳ هزار جلد کتاب است. اکنون ۳ هکتار دانشگاه به کاشت بهلیمو و گلمحمدی اختصاص یافته و با تدابیر مدیریت این واحد دانشگاهی بخش دیگر آن به موارد درآمدزایی اختصاص مییابد.
آنا: اهداف نظام آموزش فنیوحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد چیست؟
آذرکمان: هدف اصلی نظامنامه، ایفای نقش اساسی دانشگاه آزاد اسلامی تربیت دانشجوی ماهر، متخصص و کارآفرین مبتنی بر سند چشمانداز دانشگاه آزاد اسلامی و در راستای سیاستهای کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی و اقتصاد مقاومتی است و یکی از اهداف اصلی ترویج روحیه کارآفرین و تکیه بر توان خود شخص است.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقدشده است، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
آذرکمان: با توجه به جدید بودن ایده دانشکده مهارت و کارآفرینی و تأسیس مدارس عالی مهارتی اقدامتی صورت گرفته و ازجمله این اقدامات کسب مجوز راهاندازی درمانگاه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفت. در بخش کشاورزی همکاری مؤثری در کاشت بهلیمو و گلمحمدی صورت گرفته است و به درآمدزایی و ایجاد اشتغال فصلی در شهرستان کمک کرد.
کسب مجوز برگزاری دوره آموزش نظام مهندسی
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیدهشده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
آذرکمان: در چارت ابلاغی دانشکده در بخش آموزشهای غیررسمی و در ذیل معاونت مهارت و کارآفرینی امکان برگزاری دورههای کوتاهمدت و در قالب مدارس عالی مهارت و آموزشهای آزاد و کوتاهمدت و مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی با توجه به نیاز جامعه و مخاطبان اس که برای شرکتکنندگان دورهها، گواهی معتبر مهارتآموزی صادر میشود، اقدامات لازم در راستای کسب مجوز برگزاری دوره آموزش نظام مهندسی انجامگرفته است که بهزودی این دورهها برگزار میشوند.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینهٔ مهارت، کارآفرینی و اشتغال را چگونه ارزیابی میکنید؟
مدارس عالی مهارتی بر اساس تعیین نیاز و امکانسنجی مناطق، زمینه را برای فعالیت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی مهیا میکنند.آذرکمان: جهتگیری مدارس سما در زمینهٔ مهارتآموزی متناسب با ردههای سنی است، مواردی مانند آموزش زبانهای خارجی، تولید محتوا، آزمایشگاه و حمایت از ایدهها در دستور کار است و اقدامات خوبی صورت گرفت و حتی برخی از دانشآموزان و معلمان مدارس سمای دهدشت مقاماتی را کسب کردند و به مراحل کشوری راه یافتند.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
آذرکمان: همفکری، مشورتپذیری، موقعیتسنجی، صبوری، تفاهم و همکاری تمام ارکان دانشگاه با نهادها و ادارات و حمایت مؤثر سازمان از واحدهای دانشگاهی بایدها و نبایدهای حوزه مهارت و کارآفرینی است.
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخل ندارد؟
آذرکمان: مدارس عالی مهارتی بر اساس تعیین نیاز و امکانسنجی مناطق در واقع زمینه را برای دانشکدههای مهارت و کارآفرینی مهیا میکنند؛ بنابراین مدارس عالی مهارت باعث میشود که همه اقشار جامعه از ظرفیتها و توانمندی امکانات علمی و فیزیکی دانشگاه بهره ببرند، دانشکده مهارت و کارآفرینی هدف و ساختار بلندمدت و مخاطبان خاص خودش را دارد.
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ شد که براساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/