مقالات بنیادی باید به سمت تحقیقات کاربردی هدایت شوند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عباس گوهری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در یادداشتی نوشت: تحقیقات بنیادی، مبنایی بوده و باید با استفاده از مقالات درجه ۲ و پروژههای دیگر استخراج شوند. در سالهای اخیر مقالات بنیادی بسیاری وجود دارد که بلااستفاده ماندهاند و باید به تحقیقات کاربردی تبدیل شوند در غیر اینصورت، ضررآفرین و بی فایده هستند.
در سیستم آموزشی کشور در حال حاضر فقط کمیت مبنای ارتقای اساتید است. هر استادی با چاپ ۵ تا ۶ مقاله ارتقا پیدا میکند ولی این مقالات مشکلی را رفع نکرده و در نهایت تنها بازتابی که داشته، چاپ در مجلات بوده است.
در دانشگاهها و مراکز آموزشی به سیاستها و رویکردهایی برای استخراج مقالات بنیادی و تبدیل آن به تحقیقات کاربردی نیاز است. تا زمانی که اساتید و دانشجویان بهخصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که مشغول فعالیتهای مربوط به پایاننامه، رساله و پروپوزالهای خود هستند به سمت نگارش مقالههای اساسی نروند و ایجاد انگیزه در آنها انجام نشود، تحقیقات کاربردی نخواهند شد.
دانشگاهها و مراکز آموزشی باید دانشجویانی تربیت کنند که بازارکار آنها را جذب کرده، از آموخته آنها بهره گیرند و فارغالتحصیلان مشکلات صنایع مختلف و محیطهای کسب وکار را رفع کنند. باید نیازهای جامعه را شناسایی کرده و با رسالهها، پایاننامهها و پروپوزالهای دانشگاهی آنها را برطرف کنیم.
سرفرصلهای درسی قدیمی ارتباط بین صنایع و دانشگاهها را مخدوش کرده و حلقه اتصال آنها گم شده است. صنایع مختلف و مراکز آموزشی بدون همسونگری و همراهی با هم هر کدام مسیر خود را میروند.
به علوم پایه که زیربنای توسعه و پیشرفت جامعه بشری است باید توجه ویژهای شود، داوطلبان کنکور مجاز به انتخاب رشته، استقبال کمی به گرایشهای علوم پایه نشان میدهند چراکه فرصتهای شغلی و درآمدزایی کمتری دارند، صندلی دانشگاهها خالی میماند و جامعه از خدمات افراد متخصص در این رشتهها محروم شده و مشکلات صنعت را نیز نمیتوان حل نمود.
رشتههای علوم پایه از جمله ریاضیات و کاربردها، آمار، فیزیک، شیمی محض، شیمی کاربردی، زیستشناسی، علوم زمینشناسی و غیره است. اگر به همین منوال پیش رود کشور در سالهای آینده با کمبود متخصص در این زمینهها مواجه شده که متعاقب آن گرایشهای دیگر را تحت تاثیر قرار میدهد.
با توجه به اهمیت رشتههای علوم پایه و نیاز کشور به متخصصان در این حوزهها باید با تبلیغات ویژه و معرفی گرایشهای آن، داوطلبان کنکور را تشویق کرد که برای ادامه تحصیل به این حوزهها وارد شوند، برای انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی خود از مقالات بنیادی استفاده کرده و آنها را به سمت کاربردی شدن هدایت کنند.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/