دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1400 - 10:08
قاضی عسکر در گفت‌وگو با آنا:

تشکیل «مجلس اعلای ممالک اسلامی» باید در دستور کار قرار بگیرد/ جلوگیری از جنگ به‌شیوه نخبگانی

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: می‌توانیم مجلس اعلای ممالک اسلامی را در جهان اسلام تشکیل دهیم که همه بتوانند در آنجا مشکلاتشان را مطرح و حل کنند.
کد خبر : 616557
قاضی عسکر



حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه غرب آسیای گروه جهان خبرگزاری آنا درباره پیشنهاد سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان برای تشکیل اتحادیه فراسازمانی علمای مسلمان در سی و پنجمین دوره کنفرانس وحدت اسلامی گفت: اجرایی شدن چنین ایده‌ای در مجمع جهانی تقریب مذاهب در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم به‌زودی شاهد نتیجه و اجرایی شدنش باشیم. ما مشابه آن را در مجمع نخبگانی داریم. علاوه بر این، با سازمان ملل متحدی مواجهیم که دست‌نشانده قدرت‌هاست و به نفع سایر کشورها اقدامی انجام نمی‌دهند.


وی افزود: وقتی کشورهای اسلامی به این نتیجه دست یابند که می‌توانند نهادی را سازماندهی کنند که به امور مسلمانان بپردازد، این برای کشورهای اسلامی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. منطور من نهادی ورای ایده «ناتوی اسلامی» است؛ می‌گویم می‌توانیم مجلس اعلای ممالک اسلامی را تشکیل دهیم که همه بتوانند در آنجا مشکلاتشان را مطرح و حل کنند. مشابه چنین موضوعی را در دادگاه لاهه شاهدیم، چرا کشورهای اسلامی نباید چنین تشکیلاتی داشته باشند که اگر جنگی رخ داد، متجاوز شناسایی و از حق مظلوم دفاع شود. این ظرفیت در کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران، عراق و سوریه وجود دارد و تأسیس چنین نهادی امکان‌پذیر است و در سال‌های اخیر زمینه تشکیل آن را فراهم آورده‌ایم.




بیشتر بخوانید:


ایجاد تمدن نوین اسلامی بدون وحدت شیعه و سنی ممکن نیست


پیام جهاد اسلامی از تهران، اقدام فرامرزی برای دفاع از فلسطین است




رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: نخبگان جهان اسلام عوامل تأثیرگذار بر کشورهایشان هستند. باید در جلسات با نخبگان به این نتیجه دست یابیم و تبیین شود که طبق بیان قرآن خیر در صلح و اصولاً جنگ از نظر اسلام ممنوع است مگر در شرایط خاص.


قاضی عسکر گفت: باید به سمت گفت‌وگوهای منطقی پیش برویم که قرآن می‌فرماید «ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً» (آیه ۲۰۸ سوریه بقره). گفت‌وگوها می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند که درگیری‌های جهان اسلام خاتمه پیدا کند و در آینده شاهد نباشیم که به‌راحتی جنگ آغاز شود. اگر هم قرار است درگیری در جایی اتفاق بیفتد، نخبگان و علمای اسلام وارد عمل شوند و آن را به شیوه نخبگانی حل کنند.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته