کرونا توفیق اجباری برای تقویت زیرساختهای فضای مجازی است/ تولید محتوا برای انتقال بهتر مفاهیم درسی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-زینب خسروی؛ با شیوع ویروس همهگیر کرونا دانشگاهها و مراکز آموزشی برای ادامه روند آموزش به دنیای الکترونیک روی آوردند اما عدم آشنایی دانشجویان و اساتید با آموزش مجازی، فراهم نبودن زیرساختهای لازم و مشکل نوسانات سرعت اینترنت و امتحانات مجازی چالشهایی بوده که با آن مواجه شدند. از سویی دیگر کلاسهای دروس عملی که با حضور دانشجو در محیط کارگاه یا آزمایشگاه معنی پیدا میکردند، همانند کلاسهای تئوری باید به فضای مجازی رفته که خود یک معضل جدی در دوران کرونا به شمار میرود.
البته فرصتهایی ازجمله بازنماندن از تحصیل، تقویت زیرساختهای فضای مجازی و حاضر شدن دانشجویان از سراسر دنیا در کلاسهای مجازی، ایجاد کرد. با این حال ورود آموزش به فضای مجازی در این شرایط بحرانی ضرورت داشت تا دانشجویان و محصلان به تحصیل ادامه دهند، دانشگاهها و مراکز آموزشی در این مدت با ارتقا زیرساختها و ابزارهای لازم تلاش کردهاند تا با این شرایط همهگیر سازگار شوند، در دوران پساکرونا نیز باید از تجربیات به دست آمده استفاده شود تا فضای مجازی مکمل آموزش حضوری باشد.
در این زمینه با ناصر مزینی، رئیس اسبق دانشکده مهندسی کامپیوتر و مسئول فعلی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران به گفتوگو نشستهایم که در ادامه مشروح آنرا از نظر میگذرانید.
آنچه در گفتوگوی ما با ناصر مزینی میخوانید:
*زیرساختهای آموزش مجازی در کرونا تقویت شد
* نبود تعامل میان دانشجویان و اساتید تهدید بوده است
* دانشگاههای علم وصنعت ایران مرکز آموزش الکترونیکی دارد
زیرساختهای آموزش مجازی در کرونا تقویت شد
مزینی درباره اینکه کرونا در بحث آموزشی فرصت بوده و یا تهدید، بیان کرد: با شیوع ویروس همهگیر کرونا اساتید و دانشجویان باید خود را با رویکرد جدیدی از آموزش انطباق میدادند، بنابراین دانشگاهها و مراکز آموزشی در ترمهای اول با چالشها و مشکلات بسیاری مواجه شدند. در کل کرونا توفیق اجباری بود که همه مراکز آموزشی به ناچار برای ادامه تحصیل به بسترالکترونیک پیوستند تا زیرساختهای آنرا تقویت کنند.
مسئول مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اهمیت رعایت پروتکلهای بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، افزود: با توجه به محدودیتهای ناشی از ویروس همهگیر کرونا و تعطیلی خوابگاههای دانشگاهی، رفتوآمد برای آن دسته از دانشجویانی که از مسافت دورتری در دانشگاه حاضر میشدند، فرصت خوبی را ایجاب کرده است.
نبود تعامل میان دانشجویان و اساتید تهدید بوده است
با توجه به محدودیتهای ناشی از ویروس همهگیر کرونا و تعطیلی خوابگاههای دانشگاهی، رفتوآمد برای آن دسته از دانشجویانی که از مسافت دورتری در دانشگاه حاضر میشدند فرصت خوبی را ایجاب کرده استوی درباره کیفیت آموزش در زمان کرونا گفت: نبود تعامل میان دانشجویان با اساتید و همکلاسیها در فضای الکترونیکی یک تهدید محسوب میشود البته ارزیابیها و نمرات پایان ترم دانشجویان در امتحانات مجازی نشان میدهد که اختلاف محسوسی در خروجیها و دستاوردهای آموزشی در دوران کرونا دیده نمیشود.
مزینی درباره آسیبهای کرونا در بحث کیفیت آموزشی اظهار کرد: در آموزش الکترونیکی ارتباط چهره به چهره و انتقال عواطف انجام نمیشود، آسیب دیگر در بحث آموزشهای آزمایشگاهی و کارگاهی بوده که دانشجو باید بهصورت عملی مهارتی را کسب کند، در دوران کرونا این امکان از دسترس دانشگاهها و مراکز آموزشی خارج شد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید کیفیت آموزش را در زمان کرونا با استفاده از ابزارهایی بهبود داد، خاطرنشان کرد: تولید محتوا با روشهای مختلف مانند انیمیشن، فیلمهای آموزشی و غیره به انتقال بهتر مفاهیم درسی کمک میکنند و متعاقب آن کیفیت آموزش نیز بالاتر میرود.
بیشتر بخوانید:
ارزیابی کیفیت آموزش مجازی در دانشگاهها چگونه انجام میشود؟
دانشجویان درباره آموزش مجازی چه میگویند؟
دانشگاه علم وصنعت ایران مرکز آموزش الکترونیکی دارد
وی درباره تجربه دانشگاه علم و صنعت ایران در آموزش دانشجویان قبل و بعد از کرونا ، اظهار کرد: این دانشگاه قبل از شیوع ویروس همهگیر کرونا طرحی فراهم کرد که بخشی از آموزشهای حضوری را در فضای الکترونیکی ببرد، این طرح در شورای آموزشی دانشگاه تصویب شد تا در بحرانها و تعطیلات اضطراری تمامی کلاسها به صورت آنلاین ارائه شوند.تولید محتوا با روشهای مختلف مانند انیمیشن، فیلمهای آموزشی و غیره به انتقال بهتر مفاهیم درسی به دانشجویان کمک میکنند و متعاقب آن کیفیت آموزش نیز بالاتر میرود
مزینی با اشاره به اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران در زمان کرونا با زیرساختهایی که از قبل برنامهریزی کرده وارد فضای مجازی شد، افزود: این مرکز آموزشی متفاوت با دیگر دانشگاهها از سال ۱۳۸۳ با ایجاد مرکزی به عنوان آموزش الکترونیکی دورههای صرفا مجازی ارائه کرد، این دورهها حدود ۳ هزار دانشجو فارغالتحصیل داشته است.
مسئول مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه با شیوع ویروس همهگیر کرونا مراکز آموزشی برای بازنماندن دانشجویان از تحصیل باید به سرعت وارد فضای مجازی میشدند، خاطرنشان کرد: با توجه به آمادگی این دانشگاه در مواجه با بحرانها، در زمان شیوع ویروس همهگیر کرونا با یک هفته تعطیلی، ادامه کلاسها را از ۱۰ اسفند ۹۸ در فضای مجازی برگزار کرد و از ابزار و زیرساختی که داشت به بهترین نحو استفاده شد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/