دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دانشگاه سوره؛

نشست تخصصی «ماهیت نمایش رادیویی و کارگردانی رادیو» برگزار شد

دومین نشست تخصصی با موضوع «ماهیت نمایش رادیویی و کارگردانی رادیو» روز سه‌شنبه مورخ ۲۷ مهرماه به‌صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
کد خبر : 615582
دانشگاه سوره



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه سوره، دومین نشست تخصصی با عنوان «ماهیت نمایش رادیویی و کارگردانی رادیو» از سلسله نشست‌های «تحلیل ساختار، محتوا و جایگاه ادبیات نمایشی در رادیو» با ارائه و سخنرانی شهرام گیل‌آبادی نویسنده، کارگردان و برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون و با حضور امیررضا نوری‌پرتو مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش روز سه‌شنبه مورخ ۲۷ مهرماه به‌صورت مجازی برگزار شد.


در ابتدای جلسه، امیررضا نوری‌پرتو ضمن ارائه مقدمه‌ای در باب موضوع، به معرفی شهرام گیل‌آبادی پرداخت. سپس گیل‌آبادی ادامه داد: رسانه در طول تاریخ در دوره‌های مختلف دارای کارکرد اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی، نقد، تحلیل، آینده نگاهی و غیره است. همچنین، تنوع و تکثر رسانه‌ها باعث شد تا گونه‌های آن متنوع شده و به تدریج مردم‌گرا شود.


شهرام گیل‌آبادی، در این باره تصریح کرد: در استیلای سرمایه‌داری وجه سرگرمی رسانه‌ها گسترش پیدا کرد و پس از آن نمایش و درام رادیویی جای خود را باز کرد. با ظهور فضای مجازی و ارتباطات سایبری، نمایش رادیویی گونه نوظهور را تجربه می‌کند.


گیل‌آبادی، درباره نمایش رادیویی اضافه کرد: نمایش رادیویی در دوران مختلف ترکیب‌های متفاوتی داشته است. تعداد گیرنده‌های رادیو از تلویزیون به مقدار یک سوم بیشتر است چرا که ارتباط با رادیو آسان و برنامه‌سازی آن ارزان است.


شهرام گیل‌آبادی، با بیان این‌که نمایش رادیویی ترکیبی از رسانه و هنر است، افزود: موسیقی، متن و سکوت از عناصر ساده رادیویی هستند که دارای قوی‌ترین ارتباط تخیلی با مخاطب است.


وی به تبدیل موقعیت دراماتیک در نمایش رادیویی اشاره کرد و گفت: فلسفه دراماتیک، منطق دراماتیک، تمهید دراماتیک، بستر دراماتیک و انگیزه دراماتیک از مراحل تبدیل به موقعیت دراماتیک در نمایش رادیویی است.


سپس، گیل‌آبادی اظهار کرد: رادیو به شنونده این امکان را می‌دهد که بخش عمده‌ای از پیام را با سطح آگاهی خود درک کند و روایت متفاوتی بسازد. به‌علاوه می‌تواند تمام حواس انسان را با خود درگیر کند. در این نمایش دریچه شناخت عاطفی نیز فعال می‌شود و مخاطب از حافظه عاطفی خود استفاده می‌کند. این امر، در تئوری‌های بازی‌سازی و بازیگری مورد بهره قرار می‌گیرد.


وی در خصوص تشریح رادیو گفت: رادیو حکم وسیله خصوصی را برای مخاطب دارد و زمانی که شخص به درون قصه هدایت شد فضاسازی رخ می‌دهد. بنابراین رادیو تصویر ذهنی در مخاطب ایجاد می‌کند.


گیل‌آبادی خاطرنشان کرد: جهت بهره‌مندی مشتاقان و فعالان این عرصه ۵۰ نمایش یک دقیقه‌ای رادیویی از انتشارات نمایش فراهم شده که می‌توانند با استفاده از این آثار تجربه خوبی در حوزه نمایش رادیویی داشته باشند.


شهرام گیل‌آبادی در پایان سخنان خود اذعان کرد: در نمایش رادیویی تصاویر باید به حوزه تصدیق برسند که این امر توسط کارگردانی رادیویی میسر است.


وی ادامه داد: ایهام در نمایش رادیویی باید به گونه‌ای باشد که فضا از دست نرود. همچنین موسیقی، تئاتر، افکت و سکوت از ماناترین برنامه‌های پیچیده‌ رسانه‌ای بوده است.


در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.


انتهای پیام/





انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب