دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 دی 1394 - 08:25

ساخت دستگاه ویدئومتری پرتابل از سوی استاد دانشگاه آزاد اسلامی دولت‌آباد

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد موفق به ساخت دستگاه ویدئومتری پرتابل با ویژگی‌های خاص برای حرکت تا عمق 300 متری در چاه‌ها شد.
کد خبر : 61557

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر آتا مشیدی، استاد مدعو واحد دولت آباد با همکاری مهندس سیروس عبدالله زاده بعد از سه سال تحقیق، بدون کپی برداری از دستگاههای مشابه و با بومی سازی همه قسمت‌ها در شرکت دانش‌بنیان کهربا صنعت اسپادان موفق به ساخت این دستگاه شدند.


مشیدی در مورد اهمیت دستگاه ساخته شده به آنا گفت، «دستگاه ویدئو متری در واقع یک ربات اکتشافی کاملا ضد آب با قابلیت تحمل فشارهای بالای سیالات است که در مراحل پایانی ثبت اختراع و اخذ مجوز قرار دارد.»


وی افزود: «با کمک این دستگاه عمق چاه، چگونگی اتصال لوله‌ها، نحوه جوشکاری، تعیین سطح آب، تعیین موقعیت شیارها و میزان گرفتگی و انسداد آنها و میزان پوسیدگی و رسوب گذاری بر روی لوله جدار چاه قابل مشاهده است.»


به گفته استاد دانشگاه با استفاده از این سیستم عیوب احتمالی چاه‌های آب، فاضلاب به راحتی قابل تشخیص است و در صنایع کشاورزی، نفت و برای جلوگیری از مشکلات کم آبی در بسیاری از نقاط کشور که ممکن است با ترمیم به موقع چاه بهبود یابد، قابل استفاده است.



مشیدی در باره کارایی و قابلیت دیگر این دستگاه به آنا گفت: «دستگاه ویدئومتری پرتابل قابلیت ضبط و ثبت، شناسایی و ارائه راهکار مناسب برای رفع عیب وضعیت چاه برای کاربر را دارد و امروزه به منظور جلوگیری از خطرات جانی برای افراد مقنی در چاه های خالی و عیب یابی چاه‌های پر از آب استفاده می‌شود. همچنین قابلیت ارز آوری داشته و کمک به اکتشافات در سامانه GIS اداره آب و فاضلاب می‌کند.»


به گفته مشیدی، از جمله ویژگی‌های این دستگاه اکتشافات بررسی و عیب یابی چاه‌ها بویژه چاه‌های آب تا عمق 300 متری درون آب است و هدف از ساخت این دستگاه خودکفایی کشور از خرید دستگاه‌های بسیار گران‌قیمت و حجیم خارجی و تولید دستگاهی است که سبک و قابل حمل باشد.


این استاد دانشگاه چهار مزیت انحصاری این دستگاه را حجم بسیار کم، وزن پایین، قابل کنترل از سوی نرم افزار اندروید و قیمت مناسب آن نسبت به نمونه‌های خارجی، بدون کم شدن کیفیت آن بیان کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته