دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1393 - 12:45
فقط تهران آلوده نیست؛ اهواز، اصفهان و چند شهر دیگر کشور نیز نیازمند توجه‌اند

هوا بس ناجوانمردانه آلوده است

خبرگزاری آنا: بی شک از پشت شیشه‌های ساختمان‌ها در تهران، دوردست پیدا نیست. این ناپیدایی نه به خاطر بلندمرتبه سازی است بلکه میزان غلظت آلاینده‌های هوا و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ و ۱۰ میکرون چنان بالا است که رغبتی برای نفس کشیدن و تماشا کردن باقی نمی‌ماند.
کد خبر : 615

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، جمله خبری «کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم است» مدت‌هاست ورد زبان کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران و همینطور کارشناسان محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت است.


معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران امروز با تاکید بر اینکه شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد، گفت: بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، شاخص کیفیت هوا در 24 ساعت گذشته تا صبح امروز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفته است.


محمد رستگاری تاکید کرد: با شرایط پیش‌رو و با توجه به ایستایی هوا به نظر می‌رسد وضعیت آلودگی هوا برای ساعات آینده آلوده‌تر نیز شود چرا که نه وزش بادی در پیش است و نه تغییرات آب و هوایی پیش بینی شده است.


این کارشناس محیط زیست و سلامت به آنا می‌گوید: افزایش شمار بیمارها و بیماری‌های مرتبط با مجاری تنفسی و قلبی عروقی در تهران نشان می‌دهد، وضعیت آلودگی هوا کار خود را کرده و بخش مهمی از شهروندان را مبتلا کرده است.


علی عباسی با تاکید بر اینکه نهادهای نظارتی به خصوص در حوزه بهداشت و درمان معتقدند سالانه تعداد نزدیک به 4 تا 5 هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری های مرتبط با آلودگی هوا جان خود را به طور مستقیم از دست می‌دهند، گفت: تعداد چندین برابری از شهروندان در برابر وضعیت آلودگی هوا به طور غیر مستقیم مبتلا شده‌اند که هم بار هزینه سلامت زیادی را به خانواده‌ها تحمیل کرده و هم خطرات زیادی را متوجه سلامت عمومی جامعه می‌کنند.


به باور این کارشناس سلامت، روند پیش رو با تمام کنترلی که بر روی سوخت آلوده پتروشیمی صورت گرفته نگران کننده است چرا که تولید آلاینده در شهرهایی مانند تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران به اندازه‌ای بالا است و میزان استفاده از خودرو و موتورهای آلاینده‌ها به قدری غیر قابل مدیریت شده که به نظر‌ می‌رسد شهروندان در شهرهای آلوده اقدامی جز مهاجرت نمی‌توانند داشته باشند.


وضعیت آلودگی‌ هوا در اهواز به اندازه ای در روز گذشته گزارش شده که مدیران استانی تاکید کرده اند؛ بیشترین میزان گردو غبار استان خوزستان در روز گذشته مربوط به اهواز گزارش شده اما شهرستان‌های آبادان، دزفول، دشت آزادگان نیز وضعیت جوی غبار آلودی دارند.


کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز گفت: وقوع پدیده گرد و غبار در ظهر سه شنبه، موجب شد شعاع دید در شهرستان اهواز به کمتر از 600متر برسد.


همچنین در اصفهان وضعیت هوا به شکل دیگری در حال حاد شدن است و بنا به اظهارات رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست استان اصفهان، وضعیت هوای این شهر در چند روز گذشته در حالت هشدار بوده است و شاخص کیفیت هوای این شهر، بر اساس آخرین بررسی ها، ١٥٢ است که ٥٢ واحد از استاندارد بالاتر است.


همچنین بنا بر اطلاعات منتشر شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در تهران، امروز چهارشنبه میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون، نسبت به روز گذشته با 17 عدد افزایش فراتر از حد مجاز بوده و بر روی عدد 132 قرار گرفت. همچنین میزان غلظت آلاینده‌های منواکسید کربن از 32 به 47 و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز از 65 به 76 افزایش یافته است.


بنا به اظهارات رستگاری «ایستگاه های پارک قائم (منطقه 18) با 171، فرمانداری شهرری (منطقه 20 ) با 163 و پارک رازی (منطقه 11) و دروس (منطقه 3) هردو با 155، آلوده ترین مناطق تهران در 24 ساعت گذشته بودند. همچنین ایستگاه‌های شهرداری منطقه چهار با 103، شهرداری منطقه 15با 105و پارک شکوفه (منطقه 14) با 106 نیز مناطق کمتر آلوده شهر تهران در این مدت بودند.»


در شرایطی که وضعیت آلودگی هوا در شهرهایی مانند اهواز در روز گذشته و امروز 15 برابر استاندارد گزارش شده و در اصفهان نیز کارشناسان از هوای سربی و ممتد در طول هفته گذشته خبر داده اند حالا معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران در باره وضعیت آلودگی امروز تهران به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان توصیه کرد از فعالیت های طولانی مدت در فضای باز خودداری کنند.


بر این اساس معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا AQI (شاخصی برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد) به ترتیب از صفر تا 50 در شرایط پاک (سبز)، 51 تا 100 سالم (زرد )، 101 تا 150 ناسالم برای گروه حساس(نارنجی)، 151 تا 200 ناسالم (قرمز)، 201 تا 300 بسیار ناسالم (بنفش) و 301 تا 500 در شرایط خطرناک (ارغوانی ) تعیین شده است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته