چرا تحولخواهان باید از حضور میدانی رئیسجمهور دفاع کنند؟
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، سیدابراهیم رئیسی در برنامهریزیهای کاریاش تاکنون رویکردی را درپیش گرفته است که باعث شده آخر هفتههای دولتمردان دولت سیزدهم متفاوتتر از روسا و وزرای دولتهای پیشین سپری شود. از آغاز روند سفرهای استانی تاکنون دولت سیزدهم هیچ آخر هفتهای را بیکار نبوده است. بعد از گذشت تنها ۸ هفته از استقرار دولت رئیسی ۸ سفر را بههمراه اعضای مختلف هیاتدولت تجربه کرده است. به غیر از زمانی که رئیسی برای شرکت در اجلاس شانگهای در سفری ۳روزه به تاجیکستان در این کشور به سر میبرد، سایر آخر هفتهها را ۷ استان ایران میزبان رئیس دولت سیزدهم و دولتمردان همراهش بودهاند. برای اینکه رئیسی بتواند سفرهای استانیاش را بلافاصله بعد از استقرار دولت شروع بکند زمان زیادی لازم نبود، او روز جمعه ۵ شهریور یعنی تنها دو روز بعد از اتمام جلسات بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرا در صحن علنی مجلس بههمراه وزیران نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و رئیس سازمان برنامهوبودجه عازم اهواز شد تا سفرهای استانی هیاتدولت از استانی آغاز شود که پیش از انتخابات نیز میزبان سفر انتخاباتی رئیسی بوده است. رئیسی بعد از سفر به خوزستان در سفری دو روزه سیستان و بلوچستان را بهعنوان دومین مقصد هیاتدولت انتخاب کرد تا توجه خاص خود به دو استانی که وعده انتخاب استاندار ویژه برای آنها را داده بود، نشان دهد.
دو استانی که از بحرانهای مشابهی همچون بیآبی، حاشیهنشینی، بیکاری و تبعیض بهشدت رنج میبرند، بحرانهایی که هریک بهتنهایی پتانسیل ایجاد بحرانهای خسارتبار اجتماعی را دارند و حل آنها باید بهطور ویژه در دستورکار دولت قرار بگیرد. خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر چهار استان دیگری بودند که در سفرهای استانی سوم تا ششم هرکدام یک روز از رئیس دولت سیزدهم میزبانی کردند. در آخرین سفر استانی رئیسجمهور نیز چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته استان فارس مقصد هیاتدولت انتخاب شد. در این سفر دو روزه که طی آن علاوهبر بررسی مشکلات استان رئیسجمهور بازدیدی از تختجمشید نیز داشت، وزیر بهداشت، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راهوشهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر ارشاد، وزیر کشور، وزیر نفت، وزیر نیرو، رئیس سازمان برنامهوبودجه، معاون پارلمانی رئیسجمهور، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، معاون رئیسجمهور در امور بانوان و رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاستجمهوری سیدابراهیم رئیسی را همراهی کردند. موج سفرهای استانی آخر هفتهای رئیسی البته اتفاقی نیست که رئیسی تازه شروع به تجربه آن کرده باشد. او پیش از آن که سکان هدایت دولت را در دست بگیرد در زمان ریاستش بر قوه قضائیه از ۲۶ استان کشور بازدید کرده و از این حیث تجربه میدانی خوبی به دست آورده است. تجربهای که مردم نیز تصاویری از آن را در بازدید رئیسی از مناطق سیلزده گلستان و خوزستان، ماشینسازی تبریز، هپکوی اراک و رشت الکتریک بهخاطر میآورند. این حضور میدانی رئیسجمهور در بین مردم عوایدی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد.
مرکزیتزدایی
حضور مدیران ارشد در پایتخت و دور بودن از تحولات میدانی سایر نقاط کشور باعث شده روند توزیع منابع بهگونهای باشد که نقاط مرکزی یا نزدیک به مرکز کشور که دسترسی بهتری برای مطالبه از مسئولان دارند، مطالباتشان را راحتتر پیگیری کنند و از امکانات نیز متنعمتر باشند و نقاط دورتر محرومیت بیشتر را تحمل کنند. اتفاقی که بهطور خاص در مناطق حاشیهنشین سیستان و بلوچستان که رئیسی نیز از آنها بازدید کرد، کاملا ملموس است. سفر مکرر مقامهای عالی دولتی تا حد زیادی میتواند تصمیمات را اصلاح کند؛ چراکه از نزدیک نواقص را مشاهده میکنند و با تصمیمگیری دقیقتر میتوانند این فاصله بین مرکز و مناطق دورتر را کم کنند.
امکان ارزیابی گزارشهای میدانی
این حضور قرار نیست خود بهتنهایی مبنای ارزیابی واقعیت قرار گیرد، درواقع بیش از اینکه حضور میدانی بخواهد زمینهای برای به دست آوردن اطلاعات باشد، زمینهای است برای اینکه صحت گزارش مدیران و نمایندگان دولتی مستقر در منطقه مورد ارزیابی قرار گیرد؛ چراکه پیش از سفر رئیسجمهور و هیاتدولت تیمهایی به نمایندگی از دولت مسائل را بررسی کرده و گامهای ابتدایی را برداشتهاند و با توجه به اینکه از بازدید رئیسجمهور نیز مطلع هستند، برآوردهای غیرواقعی را نمیتوانند بهعنوان گزارش منتقل کنند و این امر باعث عینیتر و درنتیجه کارآمدتر شدن گزارشهای میدانی میشود.
از این جهت سفرهای استانی که ممکن است بسیار هزینهبر هم باشد با توجه به اینکه منجر به از بین رفتن هزینههای گاه چند هزار میلیاردی برآوردهای غیرواقعی طرحهای اجرایی میشود، ارزش صرف وقت و هزینه را دارد و از این جهت نباید به آن نقد وارد کرد. البته صرفهجویی هرچه بیشتر در سفرهای هیاتدولت امری است که باید مطالبه آن را داشت اما این مطالبه نباید با بیتوجهی به سایر مواهب منجر به نفی این سفرها شود.
شکسته شدن حس بیتوجهی به نقاطی غیر از پایتخت در ذهن مردم
متمرکز شدن امکانات در پایتخت بهویژه در چند سال اخیر این نگاه را در ذهن مردم سایر نقاط کشور به وجود آورده است که بهطور کامل مورد بیتوجهی قرار گرفتهاند. این ذهنیت با شدت بیشتری در مردم روستانشین رواج دارد. از این جهت حتی اگر تنها دستاورد حضور رئیسجمهور و هیاتدولت در مناطق محروم استانهای مختلف کشور این باشد که این تصور فراموششدگی در ذهن مردم مناطق حاشیهنشین و روستایی از بین برود، بسیار ارزشمند است.
بازسازی اعتماد عمومی
از آنجا که در سالهای اخیر رفتارهای اشرافی و مردمگریز برخی مسئولان به اعتماد عمومی لطمه زده و کمتر حضور یافتن مسئولان در بین مردم منجر به ایجاد شکافی بین مردم و تصمیمگیران شده، دولت سیزدهم ناچار است این فاصله شکلگرفته را کمتر کند؛ چراکه بدون همراهی مردم حکمرانی بازدهی ندارد و بهمرور کارکرد خود را از دست خواهد داد. البته بازسازی اعتماد عمومی با محوریت تصمیمات عقلانی اقدامی نیست که با تصمیمگیری در اتاقهای بسته تحققپذیر باشد. دولتمردان و شخص رئیسجمهور باید از نزدیک وضعیت را مشاهده کنند تا بتوانند پیشرفت امور را پیگیری کنند. همچنین مردم نیز برای اینکه خودشان را در تصمیمگیری و اجرای تصمیمات مسئول بدانند باید بتوانند با شخص اول دولت و سایر دولتمردان رودررو و به دور از قاب سرد تلویزیون گفتوگو کنند. از طرفی این اقدام رئیسجمهور بهمرور به الگویی تبدیل خواهد شد که پایینترین سطوح مدیران دولتی نیز برای تعامل با مردم خود را ملزم به رعایت آن میبینند.
تصمیمات باید تغییرات محسوس بهدنبال داشته باشد
طبق برنامهریزیهایی که در دولت صورت گرفته است قرار است سفرهای استانی پایان هفته هیات دولت همچنان ادامه داشته باشد. طبق این برنامهریزی به غیر از آخرهفتههایی که مواردی خاص رخ دهد نظیر سفر رئیسجمهور به خارج از کشور و یا برگزاری مراسمی مهم، رئیسی و تیم همراهش از تهران خارج خواهند شد تا بتوانند تا پایان سال از تمام نقاط ایران حداقل یکبار بازدید به عمل بیاورند. این سفرها هرچند در کوتاهمدت میتواند منجر به امیدآفرینی و از بین رفتن حس تبعیض در بین مردم بشود، اما برای اینکه این امید ایجاد شده پایدار بماند و تداوم پیدا کند مردم باید خروجی این سفرها را در زندگیشان احساس کنند. از این جهت دولت باید با پیگیری مسائلی که در استانها مشاهده شده است، تحولی عملی ایجاد کرده و تصمیماتی مبتنیبر ایجاد تغییرات محسوس اتخاذ کند. تا مردم با گذشت چند ماه از این سفرها با مشاهده ایجاد تغییر در برخی ایرادات و مشکلات، سفر رئیسجمهور به منطقه خود را موثر و امیدوارکننده ببینند.
منبع: فرهیختگان
انتهای پیام/
انتهای پیام/