دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
غایبان جشنواره سی‌و‌چهارم /3

ماجرای تئاتری که فیلم شد، اما نشد که به جشنواره برود!/ در فجر از «خشک‌سالی و دروغ» خبری نیست

فیلم «خشک‌سالی و دروغ» که پدرام علیزاده کارگردانی و محمد یعقوبی نویسندگی آن را بر عهده داشتند، شاید نخستین اقتباس از یک تئاتر موفق در تاریخ سینمای بعد از انقلاب باشد که بر اساس نمایشنامه پرحاشیه محمد یعقوبی ساخته شده است.
کد خبر : 61426

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، پیش از اعلام اسامی آثار راه‌یافته به جشنواره فیلم فجر پیش‌بینی می‌شد «خشک‌سالی و دروغ» از فیلم‌های پر سر و صدای جشنواره سی‌وچهارم باشد، اما در کمال تعجب از سوی هئیت انتخاب پذیرفته نشد.


شنیده‌ها حاکی از آن است که فیلم به‌دلیل مشکلات ممیزی از جشنواره حذف شده و از فیلم‌های دردسرساز برای جشنواره محسوب می‌شده، زیرا نسخه تئاتری این فیلم نیز حاشیه‌های فراوانی داشته است. اما علیرضا شجاع‌نوری در گفت‌وگویی هر گونه مشکل در زمینه ممیزی در رابطه با آثار حذفی را رد کرد.


یکی از نکات مهم این فیلم که موجب اهمیت آن شده، حضور محمدرضا گلزار به عنوان بازیگر اصلی بعد از بازی در دو فیلم «دلم می‌خواد» بهمن فرمان آرا و «مادر قلب اتمی» علی احمدزاده است که هیچ‌کدام از آنها نیز هنوز موفق به دریافت پروانه نمایش نشده‌اند.


فیلمبرداری «خشک‌سالی و دروغ» که داستان آن در فاصله زمانی ۲۵ اردیبهشت ۹۳ تا ۲۵ اردیبهشت ۹۴ روایت می‌شود، در نیمه اسفند ماه سال گذشته آغاز شد.


نمایش «خشک‌سالی و دروغ» تاکنون سه بار در تئاتر شهر (شهریور ۸۸) و تماشاخانه ایرانشهر (آذر و دی ۹۰) و در فرهنگ‌سرای نیاوران (فروردین تا خرداد ۱۳۹۳) بر روی صحنه رفته‌ است و در بخش چشم‌انداز بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر و همچنین در جشنواره «شب‌های سفید» آلمان در شهر مولهایم نیز اجرا شده‌است.


اجرای دوم این نمایش پنج‌شنبه ۲۴ آذر پس از ۳ هفته اجرا توقیف شده بود ولی پس از اعمال تغییرات توسط یعقوبی اجرای آن ۲ دی از سر گرفته‌شد.


در سال ۱۳۹۱، نسخه دی‌وی‌دی اجرای سال ۱۳۹۰ این نمایش نیز توسط تماشاخانه ایرانشهر عرضه‌ شد و این نمایش سومین بار از فروردین تا پایان خرداد ۱۳۹۳ در فرهنگ‌سرای نیاوران به‌کارگردانی محمد یعقوبی به روی صحنه رفت و هم‌چون اجراهای قبلی با استقبال پرشور مردم روبه‌رو شد.


همچنین در فروردین ماه همین سال در جشنواره تئاتر آدانا در ترکیه و در خرداد ماه در استکهلم (سوئد) توسط همین گروه به‌روی صحنه رفت. این نمایش در زمستان سال ۱۳۹۳ در سه شهر کانادا به روی صحنه رفت و با استقبال فراوان روبه‌رو شد: ۲۸ فوریه ۲۰۱۵ در مونترال (یک اجرا)، ۸ مارچ در ونکور (دو اجرا) و ۱۳ مارچ در تورنتو (دو اجرا).


این فیلم درباره خرده مشکلات زن و شوهرهاست که در نهایت به فاجعه منجر می‌شود.



بازیگران اصلی این فیلم محمدرضا گلزار، آیدا کیخانی، پگاه آهنگرانی، علی سرابی، مارال بنی‌آدم و خاطره اسدی هستند و از دیگر بازیگران این فیلم نیز می‌توان به نیماراد، مهدی حسینی‌نیا، فرشاد میرزایی، سمانه اسماعیلی، آیلین کیخایی، بانو کیخایی، افشین اخلاقی و صدف فانی اشاره کرد.


عوامل فیلم سینمایی «خشک‌سالی و دروغ» عبارتند از کارگردان: پدرام علیزاده، نویسنده و بازیگردان: محمد یعقوبی، مدیر فیلمبرداری: مهدی جعفری، طراح گریم: ایمان امیدواری، صدابردار: محمود خرسند، طراح صحنه و لباس: جهانگیر میرزاجانی، مدیرتولید: میثم معراجی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: علیرضا شمس‌شریفی، منشی صحنه: زهرا تحقیقی، مدیر تدارکات: حسین فیض‌آبادی، دستیار دوم کارگردان: یوسف وجدان‌دوست، عکاس و فیلمبرداری پشت صحنه: یوسف عبدالرضایی، دستیار اول فیلمبردار: وحید ابراهیمی، دستیار دوم فیلمبردار: حسین اسدی، مجری نور: محمد نصیری، گروه فیلمبرداری: حسین نهادانی، رضا محمدی، حسین اسدی، دستیار صدابردار: علی نعمتی، دستیار اول صحنه: محمدرضا قومی‌پور، دستیار صحنه: عبدالرضا منتظری، دستیار لباس: آزیتا دباغی، گروه گریم: میثم قراگزلو، سمانه مرادیان، گروه تدارکات: جواد راهزانی، بابک الفت، مصطفی هادی، مسئول هنروران: سارا فانی.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته