مقصر توزیع نامناسب کتابهای درسی با گذشت سه هفته از آغاز سال تحصیلی
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش گروه جامعه خبرگزاری آنا، حدود سه هفته از بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی میگذرد اما هنوز برخی از دانشآموزان کتاب درسی ندارند و مشخص نیست چه زمانی این مشکل اساسی برطرف خواهد شد.
این امر در شرایطی اتفاق افتاده است که در دو سال گذشته، تمامی آموزشها به صورت مجازی برگزار شد و با گسترش و توزیع سریع واکسیناسیون دانشآموزان و معلمان بنا شد از نیمه آبان ماه مدارس به صورت حضوری برگزار شود و هنوز مسئولان برای تهیه و توزیع کتابهای درسی هیچ اقدامی انجام ندادهاند.
در همین خصوص محمد حسننژاد، کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به نرسیدن کتب درسی به دست برخی دانش آموزان میگوید: «معتقدم اصلیترین علت توزیع نامناسب کتابهای درسی، عدم پذیرش مسئولیت توسط بخشهای مختلف و افراد ذیمدخل است.»
بیشتر بخوانید:
بیش از ۵۱ درصد دانشآموزان واکسن کرونا دریافت کردهاند
آماده آموزش حضوری در تمام مقاطع تحصیلی هستیم
وی با بیان اینکه این امر به تعدد سامانههای وزارتی باز میگردد عنوان میکند: «تعدد سامانهها در وزارت آموزش و پرورش و اتصال سامانه ثبت سفارش کتابهای درسی به این سامانهها و بهروزرسانیهای با وقفه چند روزه آنها، باعث شده تا مشکلات این سامانهها که ارتباطی به خانوادهها و والدین پیدا نمیکند، مستقیماً به آنها مربوط شود و در دریافت کتاب درسی با مشکل مواجه شوند و این الزام به ثبت و تأیید در سامانهها باعث شده خانوادهها ندانند که مقصر نرسیدن کتاب به دست فرزندشان در ابتدای سال تحصیلی، چه کسی است و از کدام دستگاه باید موضوع را پیگیری کنند.»
ناهماهنگی در بخشهای مختلف وزارت آموزش و پرورش
حسننژاد، به ناهماهنگی بخشهای مختلف در وزارت آموزش و پرورش اشاره و عنوان میکند: «در فرآیند ثبت سفارش و توزیع کتابهای درسی بخشهای مختلفی مانند ادارات کل آموزش و پرورش، مناطق و مدیریتهای آموزش و پرورش و مدارس دخیل هستند، اما باز هم شاهدیم وقتی کتابی به دست دانشآموز نرسیده، هر بخش مشکل را به گردن بخش دیگری میاندازد که پیامد آن، سردرگمی والدین است و و عدم بهرهگیری از توانمندی افراد مجرب در فرآیند توزیع کتابها عامل دیگر بروز اشکالات است.»
وی ادامه داد: اگرچه بهرهمندی از نیروی انسانی تخصصی، آگاه، آشنا به امور و توانمند، متضمن موفقیت در امور است و در سازمان آموزش و پرورش افراد توانمند بسیاری وجود دارند، اما برای توزیع کتاب درسی که در طول سال یک مرتبه و به صورت گسترده انجام میشود، نیازمند افرادی هستیم که این چرخه را بهخوبی بشناسند، بهراحتی جلوی توزیع خارج از چرخه را بگیرند، مقتدر و دلسوز باشند اما در این سالها شاهدیم همین افراد که باید وزنهای برای رفع مشکلات باشند، خود با ناآگاهیشان بر امور، به مشکلات افزودهاند.
این کارشناس با اشاره به بستهبندی ناقص و توزیع سلیقهای کتب درسی میافزاید: «اولین وظیفه یک مسئول انبار و یا مسئول توزیع، تحویل گرفتن دقیق و توزیع روی ضوابط است، اما شاهدیم که در فرآیند توزیع کتابهای درسی بستهبندیهای صورتگرفته از سوی مراجع بالادستی یا ناقص بوده یا عامل توزیع به تعداد درست تحویل نمیگیرد و یا اینکه همین عامل توزیع، کتابها را سلیقهای و بدون دقت کافی و عدم رعایت ضوابط توزیع می کند که باعث میشود در یک منطقه علیرغم ثبت کتاب درسی با نام دانشآموز، شاهد باشیم فردی بدون ثبتنام کتاب را تحویل بگیرد و فرد دیگری با داشتن فرم ثبتنام، کتابهایش را تحویل نگیرد. در این بحث نیز نظارت دقیق و مستمر اهمیت به سزایی دارد.»
سهلانگاری مدیران مدارس در پیگیری کتابهای درسی
البته از کمدقتی و سادهانگاری برخی مدیران مدارس نیز نمیتوان غافل شد ثبت در سامانه سیدا و تأییدیه ثبتنام دانشآموزان به منظور ثبت سفارش کتابهای درسی نخستین اصلی است که برای در اختیار قرار دادن کتابهای درسی به دانشآموزان در زمان معین و تعریف شده مورد تأکید بود، اما به گفته شاهدان برخی مدیران به دلیل سادهانگاری، کمدقتی و گاه به دلیل ناآگاهی به فرآیند ثبتنام و ثبت سفارش کتابهای درسی باعث میشوند که کتابها به موقع به دست دانشآموزان نرسد و برای اینکه این قصور خود را مخفی کنند، آن را به گردن بخشهای دیگر میاندازند.
وی ادامه میدهد: «وقتی در مورد چنین اقدام مهمی هیچ نظارتی وجود نداشته باشد در این میان افرادی که در چرخه حضور دارند هر طور که مایل باشند عمل میکنند و روابط بر ضوابط ارجحیت پیدا میکند. در این زمینه باید سازمان پژوهش، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و مرکز حراست به دقت گلوگاهها را زیر نظر بگیرند تا هیچ روزنهای در این میان به وجود نیاید و مردم آسیب نبینند.»
در واقع باید گفت همه این بیبرنامگیها، عدم دقتها، عدم نظارتها و ... بر مشکلات خانوادهها میافزاید و باعث میشود دچار سردرگمی شوند. شاید دانشآموزان متوسطه شور چندانی برای دریافت کتابهای جدید نداشته باشند، اما قطعاً دانشآموزان سنین پایینتر بهویژه دانشآموزان ابتدایی، شور و شوق زیادی دارند تا کتابهای جدید خود را هر چه زودتر تحویل گرفته و از داشتن آن لذت ببرند.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان میکند: «آسیبشناسی یک اقدام پس از اجرا، بخش مهمی از موفقیت در اجرای آن را تضمین میکند، بهویژه اگر این فرآیند وسیع باشد. همه ساله در خصوص ثبت سفارش و توزیع کتابهای درسی آسیبشناسی صورت میگیرد و خلأهای موجود هم شناسایی میشود، بنابراین انتظار میرود که یک سال بعد این آسیبشناسی به کمک آمده و مشکلات کمتر شوند.»
به هر حال، سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ با همه اما و اگرهایش در همهگیری ویروس کرونا، آغاز شد، اما در این میان همچنان یکی از مشکلات آغاز سال تحصیلی یعنی عدم برخورداری برخی دانشآموزان از کتاب درسی به طور کامل حل نشده است. اینکه چه میشود پس از این همه سال، این همه تجربه و در اختیار داشتن فناوریهای نوین باز هم شاهد آن هستیم که در آغاز سال تحصیلی بعضی دانشآموزان در یک کلاس کتاب دارند و برخی دیگر ندارند و همچنان مشغول پیگیری از مدیر مدرسه، مسئولان ادارات آموزش و پرورش و هر جای دیگر برای دریافت کتاب درسی هستند و پاسخهای مختلفی میشنوند، که جای تأمل دارد.
درنهایت اینکه، اگرچه اصلیترین علت توزیع نامناسب کتابهای درسی، عدم پذیرش مسئولیت توسط بخشهای مختلف و مسئولان این حوزه است، اما اگر هر فرد و سازمانی خود را مسئول پیگیری این امر میدانست در نهایت شرایط بهگونهای برنامهریزی میشد که یک نفر پاسخگوی اصلی این مشکلات باشد، از این رو همه مجبور بودند از افراد زیرمجموعه موضوع را پیگیری کنند و گره این کلاف سردرگم را بگشایند تا مردم دچار چنین معضلی نشوند.
انتهای پیام/۴۱۶۱/پ
انتهای پیام/