دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آمادگی بورس کالا برای تامین مالی صنعت سیمان کشور

بورس کالای ایران از طریق ابزارهای مالی موجود در این بازار، آمادگی تامین مالی صنعت سیمان کشور را دارد.
کد خبر : 61279

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، در سمینار کیفیت، استاندارد فروش و صادرات سیمان که با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان صنعت سیمان کشور و در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی سیمان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد، رییس اداره مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران گفت: مهم‌ترین روش‎های تأمین مالی از طریق بورس کالای ایران شامل قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، صندوق‎های سرمایه‌گذاری کالایی، صندوق‎های سرمایه‌گذاری ارزی، خرید دین، فورفیتینگ و اوراق مشتقه کالایی است.


جواد فلاح افزود: صنعتگران سیمان می‌توانند متناسب با شرایط و ویژگی‌های صنعت سیمان از هر کدام از این ابزارها جهت تامین مالی استفاده کنند.


وی توضیح داد : صنعتگران سیمان با استفاده از قراردادهای سلف بدون بوروکراسی اداری می‌توانند پوشش ریسک و تامین مالی کنند. اما با توجه به اینکه ریسک نقدشوندگی و ریسک تغییرات قیمت برای خریداران به دلیل نبود بازار ثانویه در معاملات قراردادهای سلف عادی بالا است، قراردادهای سلف موازی استاندارد طراحی و در بورس کالا راه‌اندازی شده است.


رییس اداره مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران با بیان اینکه قراردادهای سلف موازی استاندارد از ابزارهای نوین مالی است که تا کنون در بورس کالای ایران روی پی وی سی و سنگ آهن راه‌اندازی شده است، بیان کرد: بورس کالای ایران با عرضه اوراق پی وی سی مجتمع پتروشیمی آبادان در سال جاری، 500 میلیارد ریال تامین مالی برای این شرکت انجام داد و برای مجتمع‌های سنگ آهن گل گهر و چادرملو نیز به ترتیب بیش از 830 و 800 میلیارد ریال از این طریق تامین مالی داشته است.


وی افزود : برنامه‌هایی نیز برای راه‌اندازی اوراق سلف موازی استاندارد بر روی دارایی‌های پایه کنسانتره سنگ آهن شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و مس کاتد شرکت ملی مس وجود دارد.


رییس اداره مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در ادامه به روش تامین مالی دیگر در بورس کالا یعنی گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و توضیح داد : تبدیل کردن کالای موجود در انبار به ورقه بهادار از جمله خدماتی است که بورس‌های کالایی معتبر در کشورهای در حال توسعه انجام می‌دهند.


به گفته وی، بر این اساس قبض انباری که برای کالای موجود در انبار صادر شده است، تبدیل به ورقه بهادار قابل معامله در بازار ثانویه می‌شود. به این ترتیب امکان استفاده از پشتوانه گواهی سپرده کالایی به منظور تأمین مالی و جلوگیری از فروش اجباری در اثر تنگناهای مالی برای تولیدکنندگان فراهم شده و هزینه‎های تأمین مالی کاهش یافته و نقدشوندگی کالا برای تولیدکنندگان حاصل می شود.


فلاح تاکید کرد : این ورقه بهادار همانند سایر اوراق قابلیت ارائه به شبکه‌ی بانکی به عنوان تضمین را خواهد داشت. همچنین فرآیند تحویل کالا در بورس و بازارهای خارج از بورس را تسهیل کرده و می‌توان فروش محصولات ایرانی در بازارهای بین‌المللی را با پشتوانه گواهی سپرده کالایی توسعه و افزایش داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته