دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1394 - 09:07

لحظه‌به‌‌لحظه: آمریکا عذرخواهی کرد؛ ملوانان بازداشت‌شده آزاد شدند

لحظاتی پیش، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای از آزادی ملوانان آمریکایی خبر داد.
کد خبر : 61257

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیر قانونی آنان آغاز گردید و همزمان مقامات سیاسی آمریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیر عمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران آمریکایی را در خواست کردند.»


طبق این بیانیه «پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذی‌صلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیر عمدی بودن ورود شناورهای رزمی آمریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذر خواهی آنها، تصمیم به رهاسازی آنان گرفته شد.»


پیش از این، شبکه خبری العربیه گزارش کرده بود: «روز گذشته (سه‌شنبه) سپاه پاسداران ایران 10 نظامی آمریکایی را که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در خلیج(فارس) شده بودند، بازداشت کردند.»


گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد که هرکدام از قایق‌های آمریکایی مجهز به 3 مسلسل کالیبر 50 (یکی در جلوی شناور و دو تا در طرفین) است، هستند. این دو شناور که به صورت غیرقانونی وارد آب‌های ایران در حوالی «جزیره فارسی» شده بودند، حدود دو کیلومتر در آب‌های کشورمان گشت‌زنی کردند که این اطلاعات بر روی دستگاه جی‌پی‌اس آنها نیز ثبت بود و هم‌اکنون در اختیار سپاه پاسداران است.



جزیره فارسی که نظامیان آمریکایی در اطراف آن بازداشت شدند، دورترین نقطه جغرافیایی ایران به‌شمار می‌‌رود. این جزیره میان ایران و عربستان واقع شده و به‌ویژه از حیث منابع نفتی و گازی از اهمیت بسیاری برخوردار است.


این جزیره در تقسیمات اداری کشور، زیرنظر استانداری بوشهر قرار دارد.


شبکه خبری رویترز افزود: «از 10 نظامی دستگیرشده، نه نفر مرد و یک نفر زن بوده‌اند. آن‌ها در شناورهای خود سلاح‌های نیمه سنگین همراه داشتند.»


همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد: «پیتر کوک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بازداشت نظامیان آمریکایی در آب‌های ایران را تأیید کرد و گفت که این قایق‌ها در مسیر میان کویت و بحرین در حال حرکت بوده‌اند که تماس با آن‌ها قطع شد.»


وی افزود: «مقام‌های آمریکایی با ایرانی‌ها در تماس هستند و برای حل و فصل موضوع تلاش می‌کنند. ایران به‌زودی نظامیان بازداشت‌شده را آزاد خواهد کرد.»


واکنش‌ها و تحولات لحظه به لحظه


16:30 سخنگوی وزارت امور خارجه: تماس تلفنی ظریف و کری آزادی ملوانان آمریکایی را تسریع کرد


15:45 اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا: از جان کری وزیر امورخارجه به‌دلیل تعامل دیپلماتیکش با ایران که به بازگشت فوری نیروهایمان منجر شد تشکر و از حل و فصل به موقع موضوع قدردانی می‌کنیم.


14:40 بیانیه ارتش آمریکا: 10 ملوان آمریکایی پس از خارج شدن از ایران، سالم تحت نظارت آمریکا قرار گرفتند. هیچ نشانه‌ای از اینکه ملوانان در جریان بازداشت کوتاهشان آسیبی دیده باشند، وجود ندارد. ملوانان ساعت 8:43 امروز چهارشنبه (به‌وقت گرینویچ) سوار بر دو قایق فرماندهی که آن‌ها در زمان ماموریتشان ارتباطشان را با نیروی دریایی از دست دادند، جزیره فارسی را ترک کردند. ملوانان پس از آن با ناو هواپیمابر آمریکا منتقل شدند و دو قایق آن‌ها به‌وسیله دیگر ملوانان به بحرین که مبدا آن‌ها بود، منتقل شدند. نیروی دریایی درباره شرایط و وضعیتی که منجر به حضور ملوانان در ایران شد، تحقیق خواهد کرد.


13:43 نخستین تصاویر از تفنگداران بازداشت شده امریکایی توسط منابع رسانه‌ای متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد.


13:25 روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با بیان قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج‌فارس، از رهاسازی تفنگداران دستگیر شده آمریکایی در آب‌های بین‌المللی خبر داد.


12:27 سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح: خداوند با حادثه روز گذشته در خلیج‌فارس بار دیگر بیداری و دقت نیروهای مسلح ایران در برابر تحرکات آمریکایی‌ها در منطقه را نشان داد. امیدوارم این حادثه که احتمالا آخرین اشتباه نیروهای آمریکایی در منطقه نیست، درسی برای سنگ‌اندازان در کنگره آمریکا باشد.


12:15 دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ورود دو شناور رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران به‌علت خرابی‌ سیستم‌های ناوبری آنها بوده و موضوع در حال حل‌شدن است. زمان زیادی طول نمی‌کشد تا دستور لازم را برای اقدام نهایی خواهیم گرفت و احتمالاً آنها آزاد می‌شوند.


11:48 شبکه سی ان ان با انتشار ویدئویی، مدل‌های مشابه از قایق‌های آمریکایی که صبح امروز به‌وسیله سربازان سپاه پاسداران توقیف شد را نمایش داد.


11:30 برگزاری جلسه ویژه کمیسیون امنیت ملی برای بررسی ورود قایق‌های آمریکایی به آب‌های ایران


11:22 روابط عمومی نیروی دریایی سپاه: سرنشینان شناورهای آمریکایی شامل نه مرد و یک زن با برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده‌اند.


11:20 فرمانده نیروی دریایی سپاه: بررسی‌ها نشان می‌دهد ورود نظامیان آمریکایی به داخل آب‌های سرزمینی ایران به‌علت خرابی سیستم‌های ناوبری بوده و موضوع در حال حل شدن است


10:50 واشنگتن‌پست به‌نقل از مقام‌های آمریکایی: نیروهای آمریکایی که در آب‌های ایران بازداشت شده‌اند، به یک کشتی آمریکایی تحویل داده خواهند شد.


10:19 سخنگوی سپاه پاسداران: آمریکایی‌ها به اخطار سپاه تمکین کردند


10:15 جب بوش: سیاست اوباما در قبال ایران تحقیرآمیز است. اگر ملوانان ما هنوز آزاد نشده و به راه خود ادامه نداده‌اند، اکنون باید این کار انجام شود. چانه‌زنی کافی است، سیاست ضعیف و تحقیرآمیز اوباما در قبال ایران یک‌بار دیگر برملا شد.


10:05 سردار شریف، سخنگوی سپاه اعلام کرد: پس از نقض حریم دریایی ایران نیروی دریایی سپاه با اقتدار وارد عمل شد و اخطارهای لازم را به شناورهای آمریکایی داد و آن‌ها به این هشدارها تمکین کردند. پس از بازرسی شناورهای آمریکایی مشخص شد که آن‌ها علاوه بر تجهیزات فنی، سلاح‌های سبک و نیمه سنگین نیز به همراه خود داشته‌اند. اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با تفنگداران آمریکایی مشخص شود که ورود آن‌ها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعا اقدامات دیگری انجام خواهد شد. ایران بر سر منافع ملی ایران با کسی شوخی نداشته و تسامحی نیز نخواهد کرد این چیزها که مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و من، آن را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب.


09:50 ترامپ: شاید با گذشت زمان ما این قایق‌ها را دوباره باز پس بگیریم، شاید هم نه، چرا که ایرانی‌ها دوست دارند به ما طعنه بزنند زیرا آن‌ها دوست ندارند به رهبران ما احترام بگذارند.


08:20 ظریف از کری همتای آمریکایی خود خواست تا نسبت به نقض حاکمیت ایران عذرخواهی کند.


05:00 جان کری وزیر امورخارجه آمریکا هنگام ورود به کنگره در پاسخ به سوالی درباره بازداشت 10 نظامی آمریکایی که به صورت غیرمجاز وارد آب‌های ایران شده بودند گفت: «آن‌ها خیلی زود آزاد خواهند شد.»


04:35 یک مقام آمریکایی (که نامش فاش نشده است) گفت: ممکن است علت ورود قایق آمریکایی به آبهای ایران، تمام شدن گاز یا خرابی بوده باشد.


03:26 آسوشیتدپرس: نظامیان بازداشت‌شده صبح امروز چهارشنبه به‌وقت ایران به آمریکا تحویل داده خواهند شد


02:36 کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان خبر بازداشت 10 نیروی نظامی این کشور در خلیج‌فارس قرار گرفته است


02:05 جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید توقیف دو قایق آمریکایی که وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بودند را اقدامی تحریک‌آمیز توصیف کرد


01:54 روزنامه دیلی‌بیست به‌نقل از منابع نظامی آمریکایی ادعا کرد که ایران تا امروز چهارشنبه و زمان برگزاری سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور آمریکا نظامیان دستگیرشده آمریکایی را در بازداشت نگاه خواهد داشت


01:10 جان کری با محمدجواد ظریف برای تسریع آزادی سرنشینان قایق‌های آمریکایی توقیف‌شده در خلیج‌فارس، تماس گرفته است


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته