دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جلیلی: تاریخ سینما در ایران، خیلی تاریخ افتخار آمیزی نیست!

پنجمین اتاق گفت و گوی اصحاب فرهنگ و هنر خراسان رضوی با عالی ترین مقام اجرایی استان، دوشنبه شب در دفتر استاندار برگزار شد؛ جلسه ای که طبق برنامه ریزی قبلی به موضوعات کارگروه «هنری و سینمایی» استان اختصاص پیدا کرد.
کد خبر : 61244

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا به نقل از خراسان، «مجید سیف علمایی» یکی از فعالان سینمایی استان درخواست کرد یکی از کاروانسراهای قدیمی یا خانه های تاریخی زیر نظر میراث فرهنگی برای تاسیس موزه سینما در مشهد اختصاص یابد.
«وحید جلیلی»، معاون فرهنگی و هنری شهرداری مشهد نکاتی را در این باره مطرح کرد که دقایقی از جلسه به صحبت حاضران درباره این موضوع اختصاص پیدا کرد.


جلیلی گفت: در خراسان بزرگ هنرهای گوناگونی وجود دارد و فکر می کنم سینما آخرین و جدید ترین هنر خراسان است. اگر قرار باشد برای این هنر موزه ای در نظر گرفته شود، به نظرم هنرمندان سایر حوزه های هنری حق دارند که بگویند مثلا موزه خوشنویسی، کاشی کاری، معرق یا سنگ تراشی مشهد چه می شود؟ واقعیت هم این است که ما در برخی از این هنرها نسبت به سینما در تراز ملی جایگاه بالاتری داریم. باید طوری برنامه ریزی شود که احساس تبعیض به وجود نیاید. در جلساتی که من اخیرا با هنرمندان سنتی مشهد داشته ام نیز چنین گلایه هایی را مطرح کرده اند. به همین دلیل در این جلسه که در تراز استانی تصمیم گیری و راهبری می شود، باید نگاه جامع تری داشته باشیم. البته بنده به دلیل فعالیت هایی که در حوزه سینما دارم، خودم علاقه مندم که در این حوزه نیز کاری انجام شود. نکته دیگری هم هست و آن این که تاریخ سینما در ایران، خیلی تاریخ افتخار آمیزی نیست و اگر قرار است چنین موزه ای شکل بگیرد، حتما باید بخشی از آن به آتش زدن سینما توسط مردم در روزهای انقلاب اختصاص پیدا کند.


از طرف دیگر بالاخره شهری که هنوز موزه انقلاب و موزه دفاع مقدس ندارد، مشخص است که با خلأهای زیادی در این زمینه مواجه است. در سیاست گذاری فرهنگی شهر و استان باید به همه این موضوعات نگاهی متعادل و متوازن داشت و بعد بررسی کرد که در این پازل جایگاه سینما کجاست که حتما آن هم جایگاهی خواهد داشت. جلیلی افزود: در هر صورت هر تصمیمی که مسئولان بگیرند، ما هم در شهرداری کمک خواهیم کرد و لااقل در بخش هایی مثل سینمای دفاع مقدس و مستند خراسان که خود ما انگیزه بیشتری در این حوزه ها داریم، همراهی خواهیم کرد.


گلایه استاندار درباره بروز و ظهور نیافتن جشنواره عمار در مشهد


جلیلی در پایان صحبت هایش به حضور موفق خراسانی ها در جشنواره فیلم عمار نیز اشاره کرد که البته با گلایه استاندار درباره بروز و ظهور نیافتن این حضور موفق در مشهد همراه شد. رشیدیان در این باره گفت: جای این گلایه وجود دارد که با این که آقای جلیلی دبیری جشنواره فیلم عمار را بر عهده دارند و به گفته خودشان، هنرمندان استان هم حضور خوبی در این جشنواره داشتند، اما بروز و ظهوری از این جشنواره را در مشهد ندیدیم.


جلیلی در توضیح این گلایه استاندار گفت: ترس من از این بود که این کار تبعیض قلمداد شود، واقعیت این است که من پیگیر برگزاری جشنواره عمار در همه استان ها بودم اما مشهد را خیلی پیگیری نکردم که با توجه به مسئولیتم در شهرداری مشهد صحبتی مطرح نشود. در ادامه سرهنگ کمالی، رئیس بسیج هنرمندان استان نیز از برنامه های فرهنگی و هنری پیش بینی شده گزارشی ارائه و اظهار کرد:پس از برگزاری جشنواره های شعر و عکس بسیج، جشنواره های فیلم و موسیقی بسیج را نیز در استان برگزار خواهیم کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته