دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1400 - 14:50
فوق تخصص زنان در گفت‌وگو با آنا:

واکسن کرونا تاثیری در باروری ندارد/ لزوم چکاپ سالانه برای زنان

شیرین نیرومنش گفت: اختلال در قاعدگی بعد از تزریق واکسن کرونا یکی از معدود عارضه‌هایی است که بعد سه ماه برطرف می‌شود و هیچ مشکلی در روند بارداری ایجاد نمی‌کند.
کد خبر : 611729
واکسن کرونا

شیرین نیرومنش فوق تخصص زنان‌وزایمان در گفت‌وگو با خبرنگار خانواده گروه جامعه خبرگزاری آنا در خصوص تاثیر واکسن کرونا بر ایجاد اختلال در چرخه قاعدگی و ناباروری گفت: همه واکسن‌ها حتی فایزر دارای تاثیراتی بر روی بدن هستند ایجاد اختلال در چرخه قاعدگی هم می‌تواند یکی از آنها باشد.


وی با بیان این‌که این اختلال در ۱۰۰ درصد خانم‌هایی که واکسن زدند وجود ندارد عنوان کرد: در تعداد محدودی از خانم‌ها که واکسن دریافت کرده‌اند اختلالات قاعدگی مشاهده شده و چون ما آمار و ارقام و این گزارش را از کشورهای دیگر هم شنیده‌ایم، خیلی جای نگرانی ندارد و امری طبیعی است که بعد از چند ماه بهبود پیدا می‌کند.


این فوق تخصص زنان با تاکید بر این‌که این اختلال به هیچ وجه روی باروری تاثیری ندارد عنوان کرد: بسیاری از خانم‌ها بعد از انجام واکسیناسیون برای بارداری اقدام کردند و موفق بودند. این تصور که این واکسن‌ها باعث ناباروری می‌شود تا به حال مطرح نشده و به عنوان یک سؤال هم مطرح نیست. فقط یک اختلال مختصر قاعدگی کوتاه‌مدت و گذرا می‌دهد و ما سعی می‌کنیم خیلی مداخله هم نکنیم زیرا این عارضه به قدری کوتاه‌مدت است که بعد از دو، سه ماه به حالت اول بازمی‌گردد و اصلاً جای نگرنی ندارد.




بیشتر بخوانید:


زنان باردار استامینوفن مصرف نکنند


پولدارهایی که از «سقط جنین جنایی» ابایی ندارند/ چه مجازاتی در انتظار متخلفان است؟




نیرومنش در پاسخ به این سوال که آیا برای درمان این اختلال دارو تجویز می‌کنید ادامه داد: اکثر بیماران که پریودهای‌شان مرتب بوده و مشکلی نداشتند. تعداد محدودی دچار اختلال قاعدگی شدند، به آنها اطمینان دادیم که صبر کنند و نگرانی نداشته باشند، زیرا به نظم و ترتیب قبل برمی‌گردد و اکثراً هم با همین آرامشی که پیدا کردند و توصیه‌ای که شده، زمان را طی کرده و در اکثر موارد هیچ نیازی به مداخله و درمان نبوده است.


این فوق تخصص زنان با بیان این‌که در مورد این ادعا باید بررسی‌های دقیق انجام شود افزود:‌ در ایام کرونا، عوامل مختلفی بر ایجاد اختلال قاعدگی نقش داشته است در این ایام برخی به دلیل ابتلا به کروناکاهش وزن شدید پیدا می‌کنند. از طرف دیگر استرسی که خانه‌نشینی و بعضی‌ها مشاغل‌شان را از دست داده‌اند و در کل عوض شدن سبک زندگی هم باعث یکسری از اختلالات قاعدگی شده است، تعداد بسیار زیادی از افراد هم در طول این مدت افزایش وزن پیدا کرده‌اند و همه‌ این موارد منجبر به اختلال در قاعدگی می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: کلاً در این یکی، دو سال مراجعه بیماران به پزشک کم شده اما ضروری است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزمایش‌های بتا اچ‌سی‌جی یا پاپ‌ اسمیر حتما انجام شود زیرا خیلی از سرطان‌ها در همین چک‌آپ‌ها تشخیص داده می‌شود.


انتهای پیام/۴۱۶۱


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته