کدام کِشندههای نزاجا در رزمایش «فاتحان خیبر» استفاده شدند؟
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، روز گذشته، رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش با حضور تیپهای ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، جنگال، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد و در روزهای اخیر، تجهیزات لجستیک و ادوات جنگی «نزاجا» با کشندههای قدرتمند به مرزهای ایران و آذربایجان منتقل شدند.
امیر علی حاجیلو، فرمانده قرارگاه منطقهای شمال غرب نیروی زمینی ارتش در خصوص جابهجایی ادوات نظامی گسترده «نزاجا» گفته بود: «ظرف مدت کمتر از ۴۸ ساعت توانستیم نیروها و تجهیزات را از شمال غرب کشور به منطقه رزمایش فاتحان خیبر منتقل کنیم».
کشندهها نقش اصلی در انتقال تجهیزات لجستیک و ادوات جنگی دارند و ارتشهای دنیا، سرمایهگذاری عظیمی برای خرید تانکبَرها و کامیونهای خود انجام میدهند.
بیشتر بخوانید:
- شلیک توپخانههای ایرانی زیر پای صهیونیستها + فیلم
- رونمایی از چهار دستاورد جدید ارتش در رزمایش «فاتحان خیبر»
در این گزارش به بررسی کامیون و کشندههای راهبردی مورد استفاده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش «فاتحان خیبر» میپردازیم:
کامیون کُراز
گروه ۱۱ توپخانه مراغه از جمله نیروهای اعزامی «نزاجا» به مناطق عملیاتی در مرزهای شمال غرب کشور است و در تصاویر منتشر شده از این گروه، کامیون کُراز در حال کشش توپ کششی کانادایی ۱۵۵ میلیمتری GC-۴۵ معروف به توپ اتریشی با برد ۳۹ کیلومتر دیده میشود.
کُراز ۶۳۲۲، کامیون نظامی سنگین ساخت اوکراین است و در ارتشهای آنگولا، مصر، هند، اندونزی، عراق، اوکراین، یمن و ایران خدمت میکند.
در دهه ۸۰ شمسی، نیروی زمینی ارتش چند ده دستگاه از خودروی KRAZ۶۲۳۳ را از شرکت AUTO KRAZ اوکراین خریداری کرد و با توجه به کارایی و کیفیت فوقالعاده آن، در یگانهای ارتش مورد استفاده قرار میگیرند؛ این کامیونها در صنایع شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش بهینهسازی و نوسازی میشوند.
گفتنی است که مدلهای قدیمی این خودروی تاکتیکی قبل از انقلاب اسلامی از شوروی خریداری شد و در دوران دفاع مقدس کارایی فوقالعادهای برای ارتش ایران داشت.
کیان ۵۰۰
کشنده کیان ۵۰۰ نیز از جمله خودروهای سنگین مورد استفاده ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش «فاتحان خیبر» است؛ در توضیحات فنی این کشنده آمده است که این کامیون دارای موتور شش سیلندر ماک، گیربکس هشتدندهای ولوو، زیربندی بنز تیتان و همچنین کابین ولوو نسل دوم است.
در مجتمع شهید زرهرن نزاجا، کشندههای بنز تیتان فرسوده و از رده خارج، بهینه شده و به تانکبرهای کیان تبدیل میشوند؛ این کشنده بیشتر برای حمل لوازم سبکتر در مسیرهای کوتاهتر تولید شده است.
ولوو FH۱۶
در تصاویر منتشرشده حضور کشندههای قدرتمند ولوو FH۱۶ بهوفور دیده میشود؛ این کشندهها توسط ارتش بهینهسازی شده و با نام «صیاد» عملیاتی هستند.
کاماز
در ایران، کامیونهای کاماز عمدتاً در ارتش مورد استفاده قرار میگیرند؛ کاربرد کامیونهای کاماز در حمل و نقل بار و نیز کشنده توپهای صحرایی است و اخیر نیز، ۲۹ دستگاه کامیون کاماز ۵۳۵۰ روسی به نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «نزسا» الحاق شدند.
همواره یکی از مشکلات اصلی نیروهای مسلح ایران، استفاده از کامیون و کشندههای مختلف غیرنظامی برای حمل سامانههای مختلف موشکی، پدافندی، راداری و ... است.
به باور کارشناسان نظامی، کامیونها و کشندههای غیرنظامی توان و انعطافپذیری کمتری نسبت به نمونههای نظامی در مواردی نظیر حمل بار در راههای ناهموار دارند و استفاده از کشندههای غیرتخصصی بر روی عملکرد تسلیحات نظامی، تأثیر منفی گذاشته است.
هماکنون با پایان تحریم تسلیحاتی ایران، فرصت مناسبی فراهم شده تا کشورمان برای خرید کامیونهای نظامی و کشندههای راهبردی از شرکتهای بزرگ دنیا اقدام کند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/