دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره «سلفی20» برگزار شد؛

جان بخشیدن به سینمای عاشقانه با «سینماشعر»

جلسه اول شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی20»، با اشاره بر لزوم توجه به سینمای شاعرانه و ارتباط شعر و سینما برگزار شد.
کد خبر : 611667
سلفی 20



به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا از روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه «سلفی20»، نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری این رویداد با حضور حبیب ایل‌بیگی، دکتر روح‌الله حسینی، لاله اسکندری، دکتر محمدجواد حق‌شناس، مهرداد خوشبخت، کامران رسول‌زاده و مریم دوستی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.


در این نشست، دبیر جشنواره درباره عملکرد دوره قبل این رویداد و اهداف این دوره از جشنواره سخن گفت و اعضای جلسه ضمن بیان مزایا، مشکلات و موانع برگزاری، پیشنهادهایی برای گسترش و پررنگ شدن بحث «سینماشعر» مطرح کردند. همچنین اعضای شورا بر ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تبیین ارتباط سینما و شعر و سینمای شاعرانه و توجه بیشتر به مباحث آموزشی در این باره تاکید کردند.


همچنین ارائه راهکارهایی برای ایجاد فضای گفت‌وگو و امکان برگزاری پنل‌های اموزشی و منتقدانه انلاین از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مطرح شد.


مریم دوستی دبیر و موسس این رویداد با اشاره به اهداف این جشنواره در زمینه فرهنگسازی گفت: ما در کشوری غنی از فرهنگ و ادبیات و شعر زندگی می‌کنیم. شعر زبان محبت است و تجلی آن در سینما ‌می‌تواند فضای جامعه را در شرایط پیامدهای کرونا، تلطیف کند. دو حوزه سینما و شعر می‌توانند در کنار هم انتقال مفاهیم انسانی را گسترش داده و دریچه‌ای تازه از جهان هنر را بگشایند.


حبیب ایل‌بیگی نیز با اشاره به اهمیت توجه به موضوع «سینماشعر» بیان کرد: در حوزه شعر و ادبیات، بحث مهر و محبت و دوست داشتن کمتر در مراکز آموزشی، آموزش داده می‌شود. دوست داشتن همدیگر و محبت کردن چیزی است که همه دنیا بسیار به آن نیاز دارد. سینمای ایران را از ابتدا سینمایی شاعرانه می‌دانند و تبلور پیوند سینما و شعر در فیلم‌ها اتفاق خوبی است.


در ادامه دکتر روح‌الله حسینی با اشاره به پرداختن به موضوع زندگی با کرونا و پساکرونا در جشنواره گفت: تاثیرات کرونا ممکن است دهه‌ها ادامه داشته باشد و از ابعاد مختلف جامعه شناختی، مردم شناختی، اقتصادی، سیاسی و... وارد دنیای جدیدی شده‌ایم. سینمای ما را در جهان با وجه شاعرانگی‌اش می‌شناسند که با سینمای اجتماعی تفاوت‌هایی دارد. سینمای اجتماعی نیز وقتی وجهی شاعرانه پیدا می‌کند، برای ما جذاب می‌شود.


کامران رسول‌زاده نیز ضمن اشاره به شرقی بودن سینمای شاعرانه، عنوان کرد: خیال‌انگیزی در شعر رکن اصلی است و تمام صنایع ادبی در شعر بر اساس خیال‌انگیزی شکل می گیرد. ما در برشی از تاریخ زندگی می‌کنیم که شعر به تمام هنرها سرایت کرده و جای چنین موضوعی در میان رویدادهای سینمایی و فرهنگی خالی است.


در ادامه این نشست مهرداد خوشبخت بیان کرد: ادبیات و سینما هر دو موضوعاتی مهم در فرهنگ هستند و ترکیبشان در بخش «سینماشعر» نو و جدی است. تیتر «سینما شعر» با «سینمای شاعرانه» فرق می‌کند و می‌تواند دربرگیرنده سینمای شاعرانه باشد. باید سینمای شاعرانه را بیشتر و بهتر تعریف کرد و شناساند.


لاله اسکندری هم در این نشست اظهار کرد: سینما و ادبیات جزو لاینفک هم بودند و به هم وصل هستند. باید دید ما در کشورمان با این عقبه در ادبیات و شعر، چقدر از این بضاعت استفاده کرده‌ایم. این جشنواره به همه شهروندان امکان می‌دهد که بدانند توانایی تولید محتوا، انتشار و به نمایش گذاشتن آن را بدون داشتن ابزار خاص، دارند. این مسئله که همگان می‌توانند در جشنواره شرکت کنند و کارشان دیده شود، به خودی خود اتفاق خوبی است.


در ادامه جلسه نیز دکتر محمدجواد حق شناس بیان کرد: کرونا دیگر همراه ماست و باید با آن زندگی کنیم اما موضوع «سینماشعر» فرصت خیلی خوبی برای سینمای ایران است. سینما و شعر، وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند پیام‌ها و ایده‌های بسیاری را منتقل کنند. در جهان در حوزه شعر برای ما مزیت جدی قائلند و پیوند استعدادهای جامعه در حوزه سینما و شعر می‌تواند موقعیت خوبی را در این دوره از جشنواره رقم بزند.


در پایان این جلسه احکام اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره، توسط مریم دوستی، دبیر و موسس این رویداد، به آنان اهدا شد.


انتهای پیام/4173/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته