دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1394 - 14:00
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی به معترضان پاسخ داد

طول دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی افزایش نیافته است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی به اعتراض دانشجویان دکتری تخصصی ورودی مهر ماه 94 برای گذراندن 10 واحد دروس جبرانی پاسخ داد.
کد خبر : 61166

به گزارش آنا دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان ورودی مهرماه 94 به بعد، مجموع دروس نظری و رساله را از 44 واحد به 36 واحد کاهش داده است. این امر باعث کاهش یک نیمسال تحصیلی و درنتیجه کاهش حدود 10 میلیون تومانی شهریه می‌شود.»


حسین‌زاده لطفی افزود: «8 واحد کاهش یافته شامل 4 واحد نظری و 4 واحد رساله به طور متوسط است.»


او تاکید کرد گذراندن کل 10 واحد جبرانی که به آن اعتراض صورت گرفته الزامی نیست و ادامه داد: «گذراندن 4 واحد الزامی است و مابقی 6 واحد در صورت عدم کسب 33/33درصد نمره دروس کنکور دکتری تخصصی الزامی می‌شود و شهریه این 10 واحد، بر مبنای کارشناسی‌ارشد محاسبه می‌شود. مبلغ ذکر شده به مراتب کمتر از شهریه 8 واحد تقلیل یافته دروس دکتری تخصصی است.»


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در سال‌های اخیر درصد عمده‌ای از مقالات ارسال شده از طرف دانشجویان تحصیلات تکمیلی به مجلات معتبر به دلیل ضعف زبان و رعایت نشدن اصول تحقیق و نگارش مقاله، از سوی ناشران معتبر دنیا مردود می‌شود. بنابراین قرار گرفتن 4 واحد جبرانی «روش تحقیق پیشرفته» و «زبان تخصصی پیشرفته» به صورت الزامی برای همه دانشجویان دکتری تخصصی برای بالا بردن سطح معلومات دانشجویان جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر بوده است.»


او افزود: «تعداد زیادی از دانشجویان ورودی مهرماه 94 به دلیل داشتن حداقل کیفیت دروس آزمون مطابق بخشنامه مشمول 6 واحد جبرانی نشده‌اند. اصولاً این 6 واحد برای ارتقای سطح علمی پایه‌ای دانشجویان تعریف شده است که قبلاً به صورت غیررسمی اما قانونی در اختیار گروه‌ها بود و از سوی برخی گروه ها ارائه می‌شد.


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی تاکید کرد اگر یک گروه آموزشی یا واحد دانشگاهی بدون بررسی سوابق آزمون دانشجویان، 10 واحد جبرانی را الزامی کرده باشد، خلاف کرده و ملزم به اصلاح آن است. او گفت: «این دروس بر اساس بخشنامه باید ارائه شود چرا که 6 واحد جبرانی فقط مختص دانشجویانی است که در آزمون ورودی دکتری تخصصی موفق به اخذ حداقل 33/33 درصد نشده‌اند.»


حسین‌زاده لطفی تأکید کرد طول دوره تحصیلی در دکتری تخصصی افزایش نیافته و افزود: «هزینه تحصیلی کاهش یافته است و این موضوع باعث افزایش سطح کیفی علمی دانشجویان و همینطور موجب افزایش تولید علمی باکیفیت کشور در سطح ملی و بین‌المللی می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته