دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه: بلند بودن دیوار تعرفه روسیه برای ایران معضل اساسی صاردات است

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه چالش‌هایی برای ورود به بازار روسیه وجود دارد، گفت: دیوار تعرفه روسیه یکی از مشکلات اساسی ایران به ویژه در مورد محصولات کشاورزی است.
کد خبر : 61151

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، غدیر قیافه در نشست بررسی موانع صادرات به روسیه اظهار کرد: تعرفه‌های روسیه برای همه کشورها یکسان است اما به نظر می‌رسد مشکلی که باعث افزایش تعرفه‌های کالاهای ایرانی در این کشور شده بحث ارزش‌گذاری کالاست.


وی با بیان اینکه سهم ایران از بازار روسیه بسیار کم است، افزود: از مجموع واردات 300 میلیارد دلاری روسیه سهم ما کمتر از یک دهم درصد است که در شأن ایران نیست.


قیافه ادامه داد: طبق آمار سازمان توسعه تجارت در 9 ماهه امسال واردات ایران از روسیه 390 میلیون دلار بوده در حالی‌که برخلاف فراهم شدن زمینه همکاری با این کشور، صادرات ما به روسیه به 152 میلیون دلار کاهش یافته است.


وی تاکید کرد: عمده موانع صادرات به روسیه نبود زیرساخت‌های مناسب، فقدان پوشش خطرات بازار و نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل است.


نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه بیان کرد: نداشتن استراتژی صادراتی چه در بنگاه‌ها و چه در دولت و اتاق‌های بازرگانی سبب شده است که آن طور که باید به بازار روسیه راه پیدا نکنیم.


وی اظهار کرد: در حوزه بازاریابی نیز فعالیت درستی صورت نگرفته است و یکی از مشکلات ما ظرفیت‌های صادراتی متنوع است زیرا اقتصاد ما درون‌گراست و هرچه تولید کرده‌ایم برای مصرف داخل استفاده شده است و تنها سرریز مصرف داخل را صادر می‌کنیم.


قیافه با بیان اینکه حمایت مناسب از سوی دولت برای صادرات به روسیه انجام نمی‌گیرد، تصریح کرد: سیاست‌های اقتصادی و تجاری ایران غیرقابل پیش‌بینی است و یک‌‌شبه حل نمی‌شود و نیاز به زمان دارد.


وی به دیوار بی‌اعتمادی بین فعالان اقتصادی ایران و روسیه اشاره و خاطر نشان کرد: فعالان اقتصادی ایران فکر می‌کنند که روسیه یعنی مافیا و فضای ناامنی که پول افراد را می‌خورند اما در صورتی‌ که اگر با شرکت‌های معتبر روس کار شود، چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.


انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات روسیه
ارسال نظر
قالیشویی ادیب