دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یک رایزن بازرگانی: تجارت مواد غذایی با روسیه منوط به تضمین میزان تناژ است

رایزن بازرگانی سابق ایران در روسیه با بیان اینکه اکنون فرصتی استثنایی برای صادرات محصولات ایرانی به همسایه بزرگ خود روسیه به وجود آمده است، عنوان کرد: مشکلات میان ترکیه و روسیه فرصت خوبی را برای ایران فراهم کرده است تا بتوانیم به آرزوی دیرینه خود دست پیدا کنیم.
کد خبر : 61142

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، مجتبی موسویان در نشست بررسی موانع صادرات اظهار کرد: تحریم‌های روسیه علیه ترکیه از ابتدای ژانویه اعمال می‌شود و ما در این خصوص صحبت‌هایی را با اتاق بازرگانی مسکو داشته‌ایم.


وی به اینکه استفاده از این فرصت‌ها به خود ما باز می‌گردد، اشاره کرد و گفت: باید هزینه‌های حمل‌ونقل و تعرفه‌های گمرکی کاهش پیدا کند.


این کارشناس ارشد تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: اکنون برای رفع مشکلات تعرفه‌ای با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مذاکراتی انجام گرفته است.


وی با بیان اینکه با دو شرکت روسی درباره محصولات کشاورزی مذاکراتی صورت گرفته است، افزود: آنها خواستار ارائه تضامین لازم از سوی ایران برای تامین تناژ مورد نیاز کشور روسیه هستند.


موسویان تاکید کرد: سوال این شرکت‌ها این است که آیا سازمانی در ایران وجود دارد تا این تضمین را ارائه کند؟


وی با بیان اینکه بر اساس اعلام روسیه در صورت حل‌وفصل موضوع تضامین فهرستی بلند از مواد غذایی مورد نیاز به ایران ارائه خواهد شد، گفت: شرکت‌های روسی عنوان کرده‌اند که در صورت رفع این مشکل، خرید محصولات از طریق ماشین‌های روسی که ارزان‌تر از حمل و نقل داخلی ایران است و به صورت EXwork در داخل شهرهای مختلف ایران انجام شود.


رایزن بازرگانی سابق ایران در روسیه ادامه داد: باید شرکت‌های مواد غذایی قبول کنند که این تضمین را پرداخت کنند یا در غیر این صورت تجمیع شوند و این تضمین را ارائه کنند.


وی با بیان اینکه روسیه در بسیاری از مواقع صادرات از تجار گواهی مبدا از اتاق بازرگانی ایران درخواست می‌کند، گفت: اکنون در شرایط خاصی قرار داریم که اتاق بازرگانی برای صدور این گواهینامه باید سرعت عمل بیش‌تری به خرج دهد.


موسویان به ارائه یارانه از سوی دولت به ناوگان حمل‌ونقل دریایی کشور اشاره و تصریح کرد: باید قیمت ناوگان حمل‌ونقل یخچالی کشور را متعادل‌تر کرد.


وی ادامه داد: همچنین برای تامین موادغذایی روسیه باید زمینه را برای تولید محصولات در مناطق گرمسیر ایران فراهم کرد تا در فصل سرما نیز بتوانیم مواد مورد نیاز این کشور را تضمین کنیم.


این کارشناس ارشد تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به کاهش ارزش روبل عنوان کرد: درصورت نیاز تجار می‌توانند بهای کالای خود را به صورت ریال، یورو یا دلار دریافت کنند.


وی با بیان اینکه در حالی که روسیه بیش‌ترین واردات مواد غذایی را داشت سهم ایران از بازار روسیه تنها یک درصد بود، خاطر نشان کرد: شرکت‌هایی که می‌توانند با قیمت‌های رقابتی تناژ مورد نیاز روس‌ها را تامین کنند، آمادگی خود را اعلام کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: مسکو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته