نتایج ارزیابی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۹
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این مرکز در راستای رسالتها و وظایف قانونی خود، ارزیابی عملکرد واحدهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۹ را به پایان رسانده و گزارش نهایی را منتشر نموده است.
این عضو هیئت رئیسه دانشگاه عنوان کرد: ارزیابی عملکرد سال ۹۹ اولین دوره ارزیابی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی است که فرآیند آن از تابستان ۹۸ با مشارکت معاونتهای مختلف دانشگاه و برخی اساتید محترم رشته مدیریت و صاحبنظران مربوط برنامهریزی شده بود.
وی افزود: اولین دوره ارزیابی عملکرد سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت و استقبال زیاد دانشگاهیان همراه بود. ارزیابی عملکرد سال ۹۹ در قالب ۸ محور کلی و ۹۶ شاخص کلان انجام گرفت و شاخصهای ارزیابی به گونهای بود که بتواند تمام فعالیتهای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی را شامل شده و از جنس شاخصهای بروندادی باشد. بهطوریکه قادر باشد خروجیهای عملکردی را مستقیماً مورد سنجش قرار دهد.
ملکی تبار ادامه داد: بازه ارزیابی عملکرد سال ۹۹، سال شمسی ۱۳۹۹ بود که پس از تصویب شاخصهای ارزیابی، در ابتدای دوره هدفگذاریها و تعهدات استانها در قالب تفاهمنامههای عملکردی استانها اخذ شد و در ابتدای سال ۱۴۰۰ گزارش عملکرد یکساله استانها از طریق سامانه مدیریت عملکرد این مرکز اخذ گردید. در بحث راستی آزمایی اطلاعات و آمار نیز، طی ۳ مرحله، که اولین گام آن در ادارات کل نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه مناطق ۱۰ گانه، سپس در معاونتهای تخصصی سازمان مرکزی و در نهایت توسط دبیرخانه مدیریت عملکرد مستقر در مرکز، مورد ارزیابی و صحت سنجی قرار گرفت.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه گفت: معیار کلی ما در ارزیابی عملکردها، تعهدات استانها بود. به عبارتی؛ هر استان بر اساس تعهدی که در ابتدای دوره ارزیابی داده بود مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به نوپا بودن این نوع ارزیابی در دانشگاه، احتمال بروز خطاهایی در مرحله اول وجود داشت، اما سعی شده است در دوره دوم ارزیابی، که هم اکنون در حال برنامهریزی و اخذ تعهدات استانها هستیم، خطاهای قبلی را مرتفع و ارزیابیهای دقیقتری داشته باشیم.
ملکی تبار در پاسخ به سوال رتبهبندی استانها گفت: غایت ما بهبود عملکرد واحدها است و خود را متعهد میدانیم ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها، به استانها جهت تدوین برنامهای مدون به منظور اصلاح نواقص در دورههای آتی ارزیابی عملکرد کمک کنیم. در واقع منظور ما از این ارزیابی، رتبهبندی نیست اما با توجه به امتیازاتی که کسب شده میتوان به استانهایی که توانستهاند به تمام یا بخش قابل توجهی از تعهدات خود عمل نمایند، اشاره نماییم.
در دوره اول ارزیابی از نظر امتیاز کلی کسب شده، به ترتیب استانهای: اصفهان، خراسان رضوی و واحد مستقل نجف آباد، موفق شدند بیش از سایر استانها تعهدات از پیش تعیین شده خود را محقق نمایند.
در ارزیابی محورهای ۸ گانه نیز، پنج استان پیشتاز به ترتیب به شرح ذیل هستند؛
در محور آموزشی استانهای: کرمانشاه، واحد نجف آباد، سیستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان جنوبی نسبت به سایر استانها در عمل به تعهدات خود موفقتر عمل کردهاند.
در محور پژوهشی استانهای: خراسان رضوی، قزوین، سمنان، اصفهان و واحد نجف آباد به تعهدات ارایه شده نزدیکتر بودهاند.
در محور فناوری و نوآوری میتوان گفت استانهای: اصفهان، مرکزی، البرز، خراسان شمالی و خراسان رضوی موفقتر بودهاند.
در محور فرهنگی و اجتماعی با توجه به محدودیتهای بوجود آمده به دلیل شیوع کرونا و عدم اجرای برخی برنامههای فرهنگی، استانهای: قزوین، لرستان، خوزستان، قم و واحد نجفآباد در عمل به تعهدات نسبتا موفق عمل کردهاند.
در محور دانشجویی نیز استانهای: همدان، گلستان، مرکزی، خراسان شمالی و خوزستان از سایر استانها در عمل به تعهداتشان جلوتر بودهاند.
در محور توسعه و مدیریت منابع استانهای: اصفهان، گیلان، گلستان، خراسان شمالی و خوزستان عملکرد بهتری داشتهاند.
در محور آموزش و توسعه پزشکی استانهای: خراسان رضوی، یزد، سمنان، آذربایجان شرقی و واحد نجف آباد بهتر از سایر استانها تعهدات خود را جامه عمل پوشاندهاند.
در محور آموزشهای مهارتی و عمومی استانهای: زنجان، نجف آباد، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و کرمانشاه در این زمینه عملکرد بهتری داشتهاند.
ملکی تبار ضمن بیان اهمیت ارائه تعهدات واقعی و مبتنی بر منطق استانها، در خصوص دومین دوره ارزیابی عملکرد عنوان نمود: این دوره از ارزیابی، با تغییراتی نسبت به دوره اول در حال انجام است. در دوره دوم، بازه ارزیابی منطبق بر سال مالی دانشگاه شد و شاهد ارتقای برخی از شاخصهای ارزیابی هستیم. در این دور، استانها در قالب ۹ محور کلی و ۹۴ شاخص کلان، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. از روسای محترم استانها و نمایندگان ایشان هم درخواست داریم با توجه به آمار موجود، وضعیت استان، قابلیتها و تواناییهای استان، نگاه به گذشته و آینده همچنین استاندارهای دانشگاه آزاد اسلامی، ملی و بین المللی، در ترسیم و پیشنهاد تعهدات سال ۱۴۰۰ دقت لازم را بهعمل آورده و کماکان مطابق زمانبندی اعلام شده، همکاریهای لازم را داشته باشند.
انتهای پیام/۴۱۲۷
انتهای پیام/