دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1394 - 12:19

نوبخت: لوایح برنامه ششم و بودجه ٩٥ آماده است/ یکی از مأموریت‌های نهاد ریاست جمهوری ارتباط با قم است،‌ کارگروه ویژه تشکیل نشده است

سخنگوی دولت، درباره تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سال آتی و لایحه برنامه ششم توسعه اظهار کرد: امروز بنا به دلایلی که به وقتش اعلام می‌کنیم برنامه ششم و بودجه ٩٥ تقدیم مجلس نشد ولی با پیوست‌هایش آماده است و بعد از تدبیری که داریم تقدیم مجلس می شود.
کد خبر : 61103

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه در سال ٩٥ بیشترین رقم سرمایه‌گذاری توسط دولت در تاریخ اقتصاد کشور انجام خواهد شد، گفت: در بودجه سال آینده ٢٠١ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی پیش‌بینی شده است که از این مقدار ١٤٢ هزار میلیارد آن را شرکت‌های دولتی و ٥٩ هزار و ٤٠٠ میلیارد آن را مستقیما دولت انجام خواهد داد.


وی همچنین از افزایش بیش از دو برابری بودجه تحقیقات خبر داد و افزود: مقرر شده است که ١ درصد از تولید ناخالص داخلی برای تحقیقات در نظر گرفته شود که این میزان نسبت به سال گذشته بیش از ٢ برابر افزایش پیدا کرده است.


نوبخت ادامه داد که این افزایش با استقبال گسترده دانشگاه‌ها روبه‌رو شده است.


سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه «آیا کارگروهی در دولت برای دفاتر مراجع قم تشکیل شده است؟»، گفت: کارگروه به آن شکل، خیر، ولی یکی از وظایف و مأموریت نهاد (ریاست‌جمهوری) همین است که (مسئولانش) به قم سفر کنند، دیدار با مراجع داشته باشند و تصمیمات را در قالب یک گزارش ارائه بدهند.


وی همچنین درباره تاریخ اجرای برجام گفت: همانطور که ریاست محترم جمهوری روز گذشته در افتتاحیه پارس جنوبی اعلام کرده است، اجرای برجام نزدیک است و امیدواریم در روزهای آتی با تلاش و کوشش همه‌گیر این امر عملیاتی شود. این موفقیت مربوط به هیچ جناح خاص سیاسی نیست و همکاری همه قوا در آن نقش دارد. شاهد هستیم که همه سرمایه‌گذاران خارجی صف کشیده‌اند که تعاملاتی را با ایران برقرار کنند. ما از این موقعیت استقبال خواهیم کرد.


نوبخت درباره قیمت دلار در بازار آزاد تصریح کرد: همان‌طور که دفعات قبل هم توضیح داده‌ام دولت خواهان افزایش نرخ ارز نیست و بانک مرکزی نیز در این‌باره تمام سعی و تلاش خود را خواهد کرد که بازار ارز را تنظیم کند.


نوبخت در ادامه نشست رسانه‌‌ای خود درباره سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا و فرانسه گفت: در آینده نزدیک این سفر انجام خواهد شد که امیدواریم گامی در توسعه روابط صورت بگیرد.


نوبخت درباره برنامه دولت در انتخابات آتی گفت: دولت در انتخابات تابع قانون است و در چارچوب قانون وظایف خود را انجام می‌دهد. ما تأکید داریم که هیئت‌های اجرایی با دقت هرچه تمام‌تر وظایف خود را انجام دهند. هیئت‌های اجرایی نمی‌توانند بدون دلیل افراد را رد کند و در چارچوب قانون، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد.


دولت از حمله‌کنندگان به سفارت عربستان شکایت خواهد کرد


نوبخت در ادامه نشست درباره پیگیری پرونده حمله‌کنندگان به سفارت عربستان تأکید کرد: اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر قابل نکوهش و محکومیت بود و دولت رسما آن را محکوم کرد، دولت درباره پرونده حمله‌کنندگان به سفارت عربستان نیز به هیچ عنوان این نوع رفتارهای غیرقانونی و مدنی را تأیید نمی‌کند و نخواهد کرد.


وی افزود: کدام ایرانی غیرتمند حاضر است کشورش را این‌چنین معرفی کند. سفارتخانه‌ها خاک کشورها محسوب می‌شوند، همانطور که ما هم در خارج کشور دیپلمات و سفارتخانه داریم. اینکه تردید شود کسانی که این کار را انجام دادند حساب شده و نفوذی باشند و عده‌ای هم تحت‌تأثیر احساسات باشند نفی نمی‌کنیم و طبیعی بود رئیس‌جمهوری از رئیس قوه‌قضاییه بخواهد به این مسئله رسیدگی کند و به وزیر کشور نیز دستور رسیدگی داد.


سخنگوی دولت در پاسخ به این‌که آیا دولت قصد شکایت از حمله‌کنندگان به سفارت عربستان دارد، اظهار داشت: حتما انجام خواهد شد چرا که خسارت بزرگ به حیثیت ملی غیر از مباحث اقتصادی است و دولت شکایت خواهد کرد و درخواست پیگیری شده است.


پیگیری‌های دولت درباره ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات


نوبخت درباره این مطلب که آیا «درباره ممنوع‌التصویری رئیس‌دولت اصلاحات با دبیر شورای عالی امنیت ملی صحبت شده است»، گفت: بله، صحبت و پیگیری کردیم. مستنداتی که دوستان از قوه‌ قضاییه از محل‌هایی داشتند، مورد مذاکره قرار گرفت.


سخنگوی دولت درباره اینکه «آیا قلب راکتور اراک خارج شده است؟»، گفت: تا آنجا که مطلع هستم در راستای توافقات صورت گرفته است که توافقات در حال انجام است.


وی ادامه داد: اجرا شدن برجام منوط بر انجام اقدامات است و همه به تعهداتی که داده‌اند عمل خواهند کرد ما تعهداتی در رابطه با نطنز، فردو و اراک داشتیم و اجرای برجام منوط به این اقدامات بود و در گزارش نخست، آژانس اقدامات ما را گواهی کرد و بخش دیگر این فعالیت ها باید انجام شود تا آژانس گواهی کند.


سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که بخش‌هایی از سواحل دریای خزر در دولت گذشته به فردی خاص واگذار شده است٬ تاکید کرد: در این زمینه‌ها گزارشاتی وجود دارد و قوه‌قضاییه درباره واژگان زمین‌خواری٬کوه‌خواری و دریاخواری در حال رسیدگی است اما مشخصا نمی‌دانم چه کسی زمین گرفته است.


نوبخت در این نشست درباره رویکرد عدالت در بودجه 95 گفت: یک بخش آن عدالت در پرداخت‌های پرسنلی است. در این خصوص من ابتدای سال گفتم که عدم تعادل در پرداخت‌های کارکنان دولت وجود دارد و برای اینکه آن را جبران کنیم در سال 95 برای اولین سال برنامه ششم، ما هم برای شاغلین و هم بازنشستگان در زمینه عدم تعادلی که وجود داشت مقادیر قابل توجهی منابع قائل شدیم که این عدم توازن اصلاح شد.


وی ادامه داد: حدود یک میلیون و 200 هزار بازنشسته بیش از یک میلیون نفر زیر یک و نیم میلیون تومان دریافتی دارند، ضمن اینکه ما برای همه کارکنان دولت به اندازه نرخ تورم که سال آینده 11 درصد است اما حقوق کارکنان را 12 درصد افزایش در نظر گرفتیم، برای بازنشسته های زیر یک و نیم میلیون دریافتی بیش از 20 درصد اضافه کرده ایم.
نوبخت ادامه داد: تصمیم داریم به همین ترتیب هر سال تا پایان برنامه این بخش از حقوق بازنشستگان را تا دو برابر افزایش دهیم که سال اول برنامه هم در حال انجام آن هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب