وقتی خلبانان ایرانی برق را از سر صدام میپرانند/ تامکت ایرانی قاتل فایتر بعثی
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.
نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.
اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانیهای آنان نبود شاید بسیاری از عملیاتهای دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمیرسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصههای خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیروهای پیشگام در نیروهای مسلح به شمار میرود.
این نیرو از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و بعدها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیاتهای مهمی، چون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیاتها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیاتهای بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیاتها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند.
امیر سرتیپ خلبان شهید علیرضا یاسینی
خلبانان جنگندههای اف۴ و اف۵ نیز از شجاعترین و بهترین خلبانان ایران هستند؛ خلبانانی از جمله شهید فریدون ذوالفقاری، شهید علیرضا یاسینی، شهید حسین خلعتبری، فرجالله براتپور، شهید مصطفی اردستانی و هوشنگ آغاسی بیگ. اف ۵ها و اف۴های ایرانی نیز ستونهای زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونهای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول دست پیداکند. باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق تحت از حدود دو میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.
نبردهای هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. اف۱۴های ایران در دست خلبانان بزرگی چون یدالله خلیلی، اسدالله عادلی، حسین خلیلی، جلیل زندی، فضلاله جاویدنیا و دهها مرد بزرگ دیگر نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه حدود ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند اف۱۴ ایران را ساقط کند.
در ادامه با چند نمونه از رکوردهای خلبانان ایرانی اف۱۴ در دفاع مقدس آشنا میشویم.
رکوردهای خلبانان ایرانی اف۱۴ در دفاع مقدس
- شکار ۱۹ هواپیمای عراقی تنها در ماه اول جنگ.
- شکار ۳ فروند میگ-۲۳ از سوی تامکت ایرانی.
- شکار ۴ فروند میگ ۲۳ در یک روز و به وسیله یک تامکت.
- شکار ۳ فروند میراژ اف۱ عراقی دریک روز.
- شکار ۳ فروند میراژ اف۱ عراقی.
- شکار ۳ فروند میراژ و یک میگ ۲۳ عراقی در یک روز.
- شکار ۲ فروند میگ ۲۳ عراقی در یک روز توسط یک تامکت با یک فروند موشک فونیکس.
- دوربردترین شکار هوایی جهان به وسیله موشک فونیکس و هدف قرار دادن میراژ اف۱ عراقی از فاصله ۱۵۰ کیلومتری.
- شکار ۲ فروند میگ و یک سوخو در یک روز توسط یک موشک فونیکس تامکت ایرانی.
- شکار ۱۰ فروند میراژ اف۱ عراقی توسط تامکتهایی که گفته میشد کارایی ندارند.
رکوردهای مذکور تنها بخشی از رکوردهایی است که توسط خلبانان ایرانی جنگندههای تامکت در دفاع مقدس کسب شده؛ رکوردهایی که شاید در دنیا نظیر نداشته باشند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/
انتهای پیام/