دانشگاهها برای بازسازی امکانات رفاهی دانشجویان ردیف بودجه دریافت میکنند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ محمدعلی زلفیگل امروز در نشست سراسری معاونان و مدیران بینالملل دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، موسسههای پژوهشی و پارهای علمی و فناوری، گفت: روسای دانشگاهها و مدیران بینالمللی شرایط برگزاری کلاسهای حضوری دانشجویان را فراهم کنند. در این صورت اگر خوابگاهها، سلف سرویس و اماکن ورزشی نیازمند بازسازی هستند، در این خصوص اقدام کنند.
وی ادامه داد: روسای دانشگاهها از مدیران بودجه و تشکیلات دانشگاه خود بخواهند به سازمان مدیریت و برنامهریزی مراجعه کنند، زیرا هماهنگ شده است تا ۶ ماه، مبالغی در ردیف بودجه و تجهیزات، در اختیار دانشگاهها برای بازسازی و تعمیر امکانات رفاهی به کار گیرند تا اگر دانشگاهها به صورت حضوری بازگشایی شدند، مشکلی برای پذیرایی از دانشجویان نباشد.
وزیر علوم تصریح کرد: با رایزنی که انجام دادیم، مقرر شد اعتباری نیز به صندوق رفاه دانشجویان اختصاص یابد. خواهش بنده از رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم این است که از دانشگاهها برای بازسازی، تعمیر خوابگاهها و سلف سرویسها حمایت کنند تا دانشگاهها بتوانند از امکانات صندوق رفاه استفاده کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاهها بحث دیپلماسی علمی را با مرجعیت علمی در کنار هم ببینید، گفت: دیپلماسی علمی را به گونهای جهتدهی کنید تا به مرجعیت علمی منجر شود. باید سعی کنیم این دو را به صورت تلفیقی داشته باشیم تا اثر همافزایی آنها را که تبدیل به مرجعیت علمی میشود، ببینیم. در واقع برای اینکه دیپلماسی علمی به کمک دیپلماسی سیاسی کشور بیاید، باید از پتانسیل دانشگاهها استفاده کنیم، برای کمک به دیپلماسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان حتماً باید برنامههای مدون و قابل اجرایی داشته باشیم.
وزیر علوم با اشاره به راهکارهای تقویت دیپلماسی علمی تصریح کرد: برای جواب این سوال نیاز است که علاوه بر مطالعه تطبیقی ملی، مطالعه تطبیقی فرا ملی نیز انجام شود و لازم است که سالار آملی، معاون بینالملل وزارت علوم لیست دانشگاههایی که در این زمینه موفق عمل کردند را احصا کند تا در اختیار سایر دانشگاهها قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد بروندادههای علمی کشور ما با مشارکت بینالمللی است؛ اظهار کرد: باید مطالعات تطبیقی ملی و فراملی انجام داد شود. در ادامه باید دید سایر کشورها در زمینه تقویت دیپلماسی علمی چه فعالیتی کردهاند تا دیپلماسی علمی را قوی کنند، باید یاد بگیریم، زیرا ما تافته جدا بافته از دنیا نیستم، به همین منظور لازم است از تجربیات دنیا به نحو مطلوب استفاده کنیم.
وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: باید بدانیم دیپلماسی علمی در چه عرصههایی ممکن است، ضرورت دارد آن عرصهها را احصاء کرده و برای آن برنامهریزی داشته باشیم. همچنین میتوانیم آن را بومی کرده و بر اساس امکانات خود از آن استفاده کنیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/