دانشگاهها به دنبال تجاریسازی علم باشند/ دانشگاه آزاد از معادن زنجان برای گسترش شرکتهای دانشبنیان استفاده کند
دکتر سعدالله نصیری قیداری نماینده وزیر علوم در دانشگاه آزاد استان زنجان و سرپرست کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به ظرفیتهایی که دانشگاه آزاد برای استان زنجان ایجاد کرده، گفت: «با توجه به اینکه استان زنجان دارای پتانسیلهای گردشگری خوبی نظیر گنبد سلطانیه، محور گردشگری رختشوی خانه زنجان، غار کتلهخور به عنوان برزگترین غار خشک کشور و... است، دانشگاه آزاد اسلامی میتواند با برنامهریزی از این پتانسیل گردشگری استفاده کند.»
او ضمن تأکید بر این نکته که استان زنجان از نظر توسعه تحصیلات تکمیلی بسیار کارآمد عمل کرده و مرکز رشد بسیار قوی در این استان وجود دارد افزود: «همچنین استان زنجان دارای معادن بسیار خوبی است دانشگاه آزاد میتواند از این معادن در جهت توسعه و گسترش شرکتهای دانشبنیان استفاده کند.»
نصیری گفت: «باید از فضای سنتی آموزش و پژوهش فاصله گرفت. همانطور که در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه پنجم و ششم بر تجاریسازی علم، تبدیل علم به ثروت، بورس ایدهها و استفاده از فناوری نوین و ارزش افزوده شرکتهای دانشبنیان دانشگاه آزاد میتواند در این زمینه پیشرو باشند.»
معاون سابق امور مجلس وزارت علوم افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاههای ایران باید نوع مدیریت خود را از حالت سنتی خارج کنند و در فضای جدید حرکت کنند، با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از بودجه دولتی استفاده نمیکند و دانشگاهی مردم نهاد است باید برای بقا و پیشرفت خود به دنبال منابع مالی جدیدی که ارزش افزوده دارد و موتور پیشران آن علم است باشد.»
نماینده وزیر علوم در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان اعلام کرد: «یکی از محورهای توسعه داشگاهها اساتید و اعضای هیئت علمی هستند، روندی که در سال 1307 با تأسیس دارالمعلمین عالی آغاز شد باید دستخوش تغییر شود، باید اساتید به نحوی در محیط آکادمیک عمل کنند که دانشجویان پرسشگر، فعال و منتقد تربیت شوند. ارزیابیها نباید فقط بر مبنای نمره انجام شود، بلکه باید استعدادهای دانشجویان در پروسه آموزش شکوفا شود.»
او افزود: «باید شیوه پذیرش دانشجو نیز تغییر کند و این فرهنگ نهادینه شود که افراد برمبنای علایق و تواناهاییهای خود رشته دانشگاهیشان را انتخاب کنند، و تنها رتبه کنکور تعیین کننده رشته دانشگاهی آنها نباشد.»
نصیری گفت: «باید زیرساختها در دانشگاههای استان زنجان توسعه پیدا کنند، به عنوان مثال در بحث علوم پایه و کاربردی اگر آزمایشگاهها توسعه پیدا نکنند آموزش در علوم کاربردی و پایه بدون توصل به آزمایشگاهها از مسیر اصلی خود فاصله میگیرد و فضای آموزشی صرفا مبنی بر تئوری نمیتواند کاربردی باشد.»
او گفت: «اگرچه در استان آزمایشگاههای مجهز به اندازه کافی وجود ندارد اما اینکه از آزمایشگاههای موجود به نحو احسن استفاده نمیشود مسئلهای مهمتر است. آزمایشگاه رکن اصلی آموزش دروسی است که متکی بر آزمایشگاه هستند.»
نصیری افزود: «علاوه بر تغییر در شیوه پذیرش دانشجو و شیوه آموزش باید سرفصل دروس نیز به روزرسانی شود. زیرا شیوه پذیرش و آموزش در دانشگاهها طی 90 سال گذشته تغییر عمدهای نداشته است، در نتیجه باید دانشگاهها دستخوش تغییرات گسترده در این زمینه شوند.»
انتهای پیام/