دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1394 - 09:24

آخرین سخنرانی سالانه باراک اوباما بامداد فردا انجام می‌شود

رئیس‌جمهوری آمریکا اواخر وقت امشب سه‌شنبه (به‌وقت محلی) برای ارائه آخرین گزارش سالانه خود به کنگره آمریکا می‌رود. مشاوران ارشد باراک اوباما می‌گویند وی در این گزارش درباره وضعیت کشور، تصویری خوشبینانه از آینده آمریکا ترسیم خواهد کرد.
کد خبر : 61030

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از رویترز، انتظار می‌رود سخنرانی امشب باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا که امشب ساعت 21 به‌وقت واشنگتن (5:30 بامداد چهارشنبه به‌وقت تهران) انجام می‌شود، خاطره‌های سخنرانی تاریخ‌سازش در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 را برای مردم آمریکا زنده کند، سخنرانی‌ای که وی با شعار «امید و تغییر» انجام داد و توانست نخستین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست در آمریکا شود.


دولت اوباما با استناد به برخی ارقام و آمار اعلام کرده است که اوباما توانست به بخش زیادی از وعده‌هایش درباره طبقه متوسط و کم‌درآمد جامعه آمریکا جامه عمل بپوشاند و این اقشار را از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند کند. باوجود این، جمهوری‌خواهان چنین نظری ندارند و می‌گویند سیاست‌های اقتصادی اوباما در بهترین حالت، بی‌تاثیر بوده و به‌همین منوال نیز پیش خواهد رفت.


توافق هسته‌ای با ایران نیز یکی دیگر از موفقیت‌های باراک اوباما در دوران ریاست‌جمهوری‌اش به‌شمار می‌رود.


آخرین سال تکیه بر میز ریاست‌جمهوری


مشاوران کاخ سفید می‌گویند: «باراک اوباما برخلاف آنچه برخی وی را رئیس‌جمهوری از کار افتاده‌ای توصیف می‌کنند که در دوره باقی‌مانده کوتاه ریاست‌جمهوری‌اش قادر به انجام کاری نخواهد بود، در موقعیتی است که بر طبق اولویت‌ها تصمیم‌گیری و اقدام خواهد کرد.»


این در حالی است که اوباما می‌گوید سال آخر خدمت خود در کاخ سفید را بر انجام وعده‌های ناتمامش متمرکز خواهد کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در یک سال باقی‌مانده از دوره ریاست‌جمهوری‌اش باید با مشکلات و بحران‌های زیادی، از جمله سر و سامان دادن به جنگ داخلی سوریه دست و پنجه نرم کند.


میزان محبوبیت


در همین حال طبق آخیرین نظرسنجی گالوپ، 49 درصد آمریکایی‌ها از عملکرد باراک اوباما در آستانه آخرین سال حضورش در کاخ سفید راضی هستند و 47 درصد نیز ناراضی‌اند که پایین‌ترین میزان در یک سال اخیر است.


بر طبق نظرسنجی دیگری که شبکه خبری ان‌بی‌سی و وال استریت ژورنال انجام داده‌اند، مهمترین دلیل این موضوع، رضایت نداشتن از نحوه مقابله دولت دموکرات با تروریسم بین‌المللی است و جمهوری‌خواهان نیز بلندگوی ابراز این نارضایتی شده‌اند.


پناهنده سوری و سرباز مسلمان از جمله مدعوین مراسم آخرین سخنرانی سالانه باراک اوباما


گزینش بانوی نخست آمریکا در چینش میهمانان این مراسم سالانه کاخ سفید که همواره زیر ذره‌بین رسانه‌ها و ناظران قرار دارد، نشان‌دهنده اولویت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا است.


در مراسم امشب که باراک اوباما آخرین سخنرانی سالانه خود خطاب به مردم آمریکا را ایراد خواهد کرد، قرار است نوید شاه، یک آمریکایی مسلمان و سرباز سابق ارتش بنشیند. نوید شاه در کودکی با والدینش از پاکستان به آمریکا مهاجرت کرد و در سال 2006 به ارتش آمریکا پیوست و در عراق خدمت کرد.


کاخ سفید همچنین رفائی هامو، پناه‌جوی سوری که به تازگی وارد ایالت میشیگان شده را دعوت کرده است. هامو اواسط ماه دسامبر، پس از دو سال آوارگی در ترکیه، با چهار فرزندش وارد دیترویت شد.


به‌گفته کاخ سفید، ساختمان محل سکونت هامو و خانواده‌اش در سوریه با اصابت موشک ویران شد و در آن هفت نفر کشته شدند. هامو در ترکیه به سرطان معده دچار شد و حال پس از آنکه درخواست پناهندگی‌اش در آمریکا قبول شده است، تلاش می‌کند به همراه فرزندانش زندگی جدیدی را در حومه دیترویت آغاز کند.


چندین کهنه سرباز، فرماندار ایالت کانتیکت و مدیر اجرایی مایکروسافت از جمله دیگر مدعوین مراسم سخنرانی سالانه اوباما هستند. یک صندلی خالی نیز به‌عنوان نماد قربانیان خشونت‌های مسلحانه در آمریکا در مراسم گنجانده شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته