دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1400 - 19:30
صالحی عمران:

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای پیوند آموزش، تولید و اشتغال را دنبال می‌کند

رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی وحرفه‌ای در سیاست‌های جدید خود پیوند آموزش، تولید و اشتغال را دنبال می‌کند و به دنبال قرار گرفتن در بطن جامعه است.
کد خبر : 610263
1



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ابراهیم صالحی، رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای عمران امروز شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای که با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دانشکده فنی و حرفه‌ای انقلاب اسلامی تهران برگزار شد گفت: ارتباط دوگانه آموزش و پژوهش و همچنین ارتباط متقابل دانشگاه و محیط پیرامون از جمله اهداف و سیاست‌های دنبال شده در این دانشگاه است. این دانشگاه می‌تواند درآمدهای فردی دانشجو را با پیدا کردن شغل افزایش داده و همچنین تولید ناخالص ملی کشور را تغییر دهد.


وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته عبارتی به نام هدفمندی آموزش عالی را به‌کار برده و در این زمینه دغدغه داشتند. در حال حاضر اشتغال دانش آموختگان، معضلی جدی در کشور به شما می‌رود که با گسترش نظام‌های نظری آموزش عالی پیدا شد. نقد سازنده رهبر معظم انقلاب اسلامی باعث شد تا آموزش عالی کشور به سوی آمایش حرکت کند.


وی افزود: یکی از اقدامات لازم در زمینه آمایش آموزش عالی، رجوع به آموزش عالی مهارتی است. این در حالی است که بسیاری از کشورها مانند اتریش، آلمان و فنلاند دانشگاه های مهارتی خود در سال‌های اخیر افزایش داده‌اند. درحال حاضر حدود ۵۰ درصد دانشگاه‌های آلمان آموزش عالی مهارتی است. در فنلاند نیز این میزان حدود ۶۴ درصد است.


صالحی عمران با تاکید بر حرکت کشورهای پیشرفته به سوی آموزش عالی مهارتی، عنوان کرد: در کشورهایی مانند اتریش و سوییس بیش از ۳۰ درصد دانشجویان در این زمینه مهارتی تحصیل می‌کنند.


وی در اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای حرکت در مسیر تقویت آموزش‌های مهارتی کشور، گفت: این دانشگاه می‌تواند در سیاست گذاری‌های کلان توسعه آموزش عالی جای گیرد همان‌گونه که در سیاست‌های داخلی و برنامه ریزی‌های خرد و کلان این دانشگاه موضوع توسعه لحاظ شده است.


رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای اظهار کرد: هدفمندی آموزش‌های مهارتی، انجام درست آموزش‌های مهارتی در کشور، رشد و توسعه کمی آموزش‌های مهارتی و رشد و توسعه کیفی آموزش‌های از جمله سیاست‌های اجرایی در این زمینه است.


افزودن ۸۰۰ کدرشته علمی جدید


صالحی عمران در ادامه گفت: در همین راستا همچنین، ۸۰۰ کد رشته عملی جدید به رشته‌های این دانشگاه افزوده شد. تعدادی از رشته‌ها در راستای انعطاف پذیری حذف شد چرا که آموزش فنی و حرفه‌ای فرصتی برای تحقق عدالت اجتماعی به‌وسیله توانمندسازی نیروهایی بازار کار است.


اصلاح برنامه‌های درسی


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: اصلاح ۸۸ برنامه درسی در این دانشگاه از سری اصطلاحات مهم صورت گرفته بوده است که منجر به توانمندسازی اعضای هیئت علمی شد.


وی بیان کرد: ارتقای تجهیزات و امکانات، بازآموزی اعضای هیئت علمی، بازسازی کارگاه های و تجهیزات با بودجه‌های اختصاص یافته، فراهم ساختن محیط کار عملی و به‌روزرسانی کارگاه‌ها و تجهیزات نیز سایر اقدامات صورت گرفته در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌شمار می‌رود.


صالحی عمران تاکید کرد: با توجه به اهمیت روابط بخش‌های آموزشی و تولیدی کشور، تلاش شد تا ارتباط بیشتر با بخش‌های صنعتی، کشاورزی و فناوری صورت گیرد. از این رو، دانشگاه فنی و حرفه‌ای خود را ملزم به ارتباط با بخش صنعت و کارفرما کرد. دانشگاه با این بخش‌های در ارتباط تنگاتنگی قرار گرفته است و حتی برنامه‌های درسی بر اساس نیاز این حوزه تهیه شده‌اند.


آموزش دوگانه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای


وی ادامه داد: آموزش دوگانه (محیط کار واقعی و محیط آموزشی) از جمله اهداف دنبال شده در دانشگاه فنی و حرفه‌ای است. در همین زمینه دانشگاه برای تامین نیروی انسانی برای یکی از بخش‌های صنعتی به تعداد ۱۰ هزار نفر اعلام آمادگی کرده است. آموزش، پژوهش و اشتغال دانشجویان از جمله اهداف دنبال شده در این دانشگاه است.


انتهای پیام/۴۱۲۷



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب