تربیت نیروی انسانی مهارتی یکی از مصدایق ایجاد عدالت اجتماعی است
به گزارش خبرنگار دانشگاه آنا؛ ابراهیم صالحی عمران در مراسم آغاز سال تحصیلی و رونمایی از سه آزمایشگاه گفت: مقام معظم رهبری اصطلاحی را چند سال پیش داشته و به این نکته اشاره کردهاند که آموزش عالی باید هدفمند شود به همین منظور به نقد سیستمهای آموزشی که بیوقفه تنها افزایش پیدا کرده، پرداختند.
رئیس دانشگاه فنی وحرفهای ادامه داد: اشتغال فارغالتحصیلان یک معضل جدی بوده که با گسترش سیستمهای آموزش عالی نظری پس از انتقادات به وجود آمده بحث ساختار کلان آمایش آموزش عالی بعدها مبنای سیاستگذاری شد حاصل همین نقد ها بود.
صالحی عمران افزود: یکی از اقداماتی که در راستای آمایش آموزش عالی میتواند در کشور صورت گیرد رجوع به آموزش عالی مهارتی است. این موضوع یک راهبردی است که میتواند سیستم آموزش عالی ما را به جای درست خود بازگرداند. زیرا تجربه آن در بینالملل نیز وجود دارد به عنوان مثال در کشور آلمان حدود ۵۰ درصد دانشگاهها و در فنلاند حدود ۶۴ درصد دانشگاهها به آموزش مهارتی روی آوردهاند. ان شاء الله این جهتگیری در کشور ما نیز رخ دهد.
وی ادامه داد: دانشگاه فنیوحرفهای نیز میتواند به عنوان سیاستگذار کلان در برنامهریزی توسعه آموزش عالی قرار گیرد. ما در این دانشگاه انجام درست آموزش مهارتی در کشور را مبنا قرار دادهایم. اما دو فعالیت در این راستا باید انجام شود، یکی از آنها مربوط به توسعه آموزشهای کمی مهارتی و دومی مربوط به رشد و توسعه آموزش کیفی مهارتی است.
صالحی عمران تصریح کرد: در ارتباط با توسعه کمی آموزشهای مهارتی سعی شده است تا از لحاظ عدد و رقم نیز رشد یابیم. ما اکنون حدود ۱۰۸ آموزشکده داریم، اگر بخواهیم تعداد آنها را افزایش دهیم شاید خیلی به صلاح ما نباشد. بنابراین بیشترین دغدغه ما در درون رشتهها بوده است. در سال اخیر سعی شده است تا حدود ۸۰۰ کد رشته محل جدید در این دانشگاه ایجاد شود.
وی با بیان اینکه آموزش عالی را فرصتی میدانیم تا عدالت اجتماعی تحقق یابد؛ اظهار کرد: از نظر بنده تربیت نیروی انسانی مهارتی یکی از مصدایق ایجاد عدالت اجتماعی است. یکسری اقدامات و اصلاحاتی را انجام دادهایم از جمله آنها اصلاح برنامههای درسی بوده است. به هر حال با تعاملی که با وزارت علوم داشتیم مجوز تغییر برنامههای درسی را دریافت کردیم که همین موضوع تاثیر بسازیی روی اعضای هیئت علمی ما داشت به طوری که متوجه شدیم برخی از اساتید ما نیازمند بازآموزشی هستند. همچنین بودجه خوبی را به کارگاهها و آزمایشگاهها اختصاص دادهایم؛ اکنون ۳ هزار و ۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه وجود دارد که ۷۰ درصد آنها عملی هستند.
رئیس دانشگاه فنیوحرفهای خاطرنشان کرد: اساتیدی که قصد دارند در این دانشگاه فعالیت کنند باید حداقل دو سال سابقه اجرایی داشته باشند. بنده معتقد هستم دانشگاهی که با بیرون از خود ارتباط ندارد ناقص است به همین منظور به ارتباط و همکاری با صنعت پرداختیم، سه آزمایشگاه که امروز از آنها رو نمایی شد نیز در همین راستا بودهاند. ما از دانشکدهها خواستهایم تا رشتههای خود را با صنعت ارتباط دهند به طوری که از نظر بنده آموزش رشته بدون وجود کار ناصواب است. بنابراین باید در برابر اشتغال دانشجویان مسئول باشیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/