دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1394 - 09:50
با موافقت نمایندگان مجلس؛

تصمیم درباره چگونگی برگزاری انتخابات الکترونیک به وزارت کشور و شورای نگهبان واگذار شد

با رأی موافق نمایندگان، تصمیم درباره چگونگی برگزاری انتخابات الکترونیک به وزارت کشور و شورای نگهبان واگذار شد.
کد خبر : 61024

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدحسین فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز -22 دی‌ماه- پارلمان، در زمان رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان به اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس پیشنهاد حذف مواد مربوط به انتخابات الکترونیک را داد و گفت: بر اساس قانون انتخابات وزارت کشور و شورای نگهبان می‌توانند هر نوع همکاری و تفاهم را در این زمینه صورت دهند و نیازی به مصوبات ما نیست.


وی افزود: مصوبات ما در اصلاح قانون انتخابات بیشتر جنبه آیین‌نامه‌ای دارد که بهتر است حذف شود چراکه اگر قرار باشد انتخابات الکترونیک برگزار شود، این مصوبات ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. پیش از این هم ما اصلاحات شورای نگهبان را به تصویب رساندیم ولی باز هم این شورا ایرادات جدیدی را به این طرح وارد کرده است.


با وجود این پیشنهاد، وقتی نمایندگان وارد بررسی مواد اصلاحیه شورای نگهبان شدند به هیچ‌یک رأی مثبت ندادند و در مقابل در رأی‌گیری هر یک از مواد، رأی به حذف آنها دادند.


اصلاحیه اول شورای نگهبان که نمایندگان به آن رأی مثبت دادند


وکلای ملت پیش از این در 30 آذرماه برای تأمین نظر شورای نگهبان درباره شرایط انتخابات الکترونیک مصوب کرده بودند که در انتخابات الکترونیکی پس از ثبت‌نام رأی‌دهنده و بعد از تأیید نماینده هیئت نظارت، تعرفه رأی به صورت کارت الکترونیکی مورد تأیید نماینده فرماندار و ناظر صادر و تحویل رای‌دهنده شود.


براساس تبصره این ماده با توجه به انجام تمامی کنترل‌ها توسط سامانه و عدم وجود تعرفه کاغذی و صدور تعرفه به صورت کارت الکترونیکی نیاز به اخذ اثر انگشت از رای‌دهنده در تعرفه نمی‌باشد و پرینت رای الکترونیکی از صندوق در حکم برگه رای می‌باشد.


بر اساس دیگر مصوبه مجلس، در انتخابات الکترونیکی پس از اعلام رسمی پایان رأی‌گیری شمارش آرا با دستور نماینده فرماندار و نماینده هیئت نظارت با امضای الکترونیکی آنها توسط صندوق الکترونیکی انجام می‌شود.


بهارستان‌نشینان در مصوبه دیگری مقرر کردند پس از پایان انتخابات بلافاصله صورت‌جلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات با امضای الکترونیکی هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیئت نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه تهیه می‌شود و نسخه چاپی آن در پنج نسخه تهیه می‌شود که یک نسخه نزد هیئت حوزه انتخابیه می‌ماند و بقیه برای هیئت نظارت بر انتخابات مزبور و وزارت کشور (دو نسخه) و هیائت مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال می‌شود.


وکلای ملت در مصوبه دیگری مقرر کردند پس از شمارش آرا صندوق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظرین پلمپ و همراه نسخه چاپی صورتجلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه ارسال می‌شود.


بر اساس مصوبه مجلس، در صورت اختلال رای‌گیری الکترونیکی در یک شعبه اخذ رای یا یک صندوق با پیشنهاد رئیس شعبه و تصویب فرماندار و تایید هیئت نظارت حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت غیرالکترونیکی انجام می‌شود.


نمایندگان مجلس تصویب کردند در انتخابات الکترونیکی تمامی فرآیندهای انتخابات شامل فرآیندهای قبل از روز اخذ رای، فرآیندهای روز اخذ رای و فرآیندهای بعد از روز اخذ رای از طریق سامانه جامع اتوماسیون انتخابات و به صورت الکترونیک انجام می‌شود.


نظر شورای نگهبان دوباره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس


نظر شورای نگهبان به این طرح به این شرح بود:


1- در ماده 4 الحاقی، چون تعرفه اخذ رأی در روش دستی مشخص است باید روشن شود در این ماده منظور از تعرفه رأی چیست؟ همچنین در تبصره ماده مزبور که این برگه‌ها را در حکم برگه رأی دانسته است، مشخص نیست چه احکامی بر آن حاکم است؛ پس از رفع ابهامات مذکور اظهارنظر خواهد شد.
2- در ماده 5 الحاقی، آیا منظور از صندوق همان دستگاه است یا خیر؟ باید روشن شود.
3- در ماده 8 الحاقی، در صورتی که در یک شعبه به لحاظ ایجاد اختلال قسمتی از رأی گیری بصورت الکترونیکی و قسمتی به صورت دستی انجام بگیرد، از این جهت که مشخص نیست بازخوانی‌ها و تجمیع‌ها به چه نحوی صورت خواهد گرفت، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
4- ماده 9 الحاقی، با این عبارت کلی و سایر عناوین ذکر شده راجع به فرایندهای قبل از روز اخذ رأی، روز اخذ رأی و بعد از روز اخذ رأی روشن نیست؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
5- کسانی که قادر به رأی دادن از طریق الکترونیکی نیستند، تکلیفشان از حیث رأی دادن مشخص نیست آیا باید در جایی به صورت دستی رأی دهند، یا اینکه می‌توانند افراد معتمد خود را جهت رأی دادن به همراه بیاورند؛ به هر صورت باید کیفیت این امر روشن شود.
6- روشن نیست آیا کارشناس فنی الکترونیکی می‌تواند در محل اخذ رأی حضور داشته باشد یا خیر؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته