به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، موضوع بازگشایی فیزیکی دانشگاهها پس از وقفهای ۱۹ماهه کمی جدیتر از گمانهزنیهای گذشته مطرح میشود. بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفتههای اخیر چندین بار به جریان بازگشایی حضوری دانشگاهها در مهرماه اشاره کرده است. دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید و استقبال از نودانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اتمام روند واکسیناسیون استادان و اعضای هیاتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد که فضای دانشگاه امسال، فضای حقیقی با امتحانات حضوری خواهد بود و کلاسها از نیمه آبان یا آذرماه بهصورت حضوری و با دانشجویان برگزار میشود. از همین رو وزارت بهداشت چند روز قبل و به دنبال پایان واکسیناسیون استادان و کارکنان و آغاز فرآیند واکسینه شدن دانشجویان پروتکلی را تحت عنوان «پروتکل بهداشتی مبارزه با بیماری کووید-۱۹ در دانشگاهها، مراکز آموزشی و تحقیقاتی» منتشر کرده است. پروتکلی که بهمنظور فراهمکردن شرایط لازم برای حفظ سلامتی دانشجویان و دانشگاهیان در زمان بازگشایی دانشگاهها در کشور بوده و ورای آییننامهها و مقررات مرتبط با بهداشت است و قرار است شرایط آموزش حضوری دانشگاهها برمبنای آن چیده شود. براساس این پروتکل هر دانشگاهی باید ستاد مدیریتی مستقل برای نظارت، پیشگیری و درمان ویروس کووید-۱۹ در خود داشته باشد که به صورت فعال عمل کند.
برگزاری کلاسهای عملی و نظری مشروط به اتمام روند واکسیناسیون
نخستین پروتکل ارائهشده درخصوص برگزاری کلاسهای مجازی یا حضوری برای دانشجویان، برحسب ردهبندی در گروه دانشجویان جدیدالورود یا دانشجویان سنوات گذشته است؛ براین اساس، برگزاری کلاس دانشجویان سنوات گذشته نیز مشروط به کامل بودن روند واکسیناسیون و با رعایت پروتکل بهداشتی بهصورت حضوری، مجازی یا ترکیبی از این دو خواهد بود. کلاسهای عملی و کارآموزی دانشجویان پزشکی و دیگر رشتهها نیز مشروط به اتمام واکسیناسیون با اولویت کلاسهای حضوری برای دانشجویان برپا خواهد شد که باید مدنظر قرار بگیرد. کلاسهای دانشجویان دکتری تخصصی و تحصیلات تکمیلی سنوات گذشته نیز همچون سابق بهصورت حضوری ادامهدار خواهد بود. درخصوص حضور دستیاران رشتههای تخصصی بالینی و کارورزان رشتههای پزشکی در درمانگاهها و مراکز درمانی-آموزشی هم طبق برنامه آموزشی مربوطه این دانشجویان ادامهدار خواهد بود، هرطور که در برنامه آموزشی ذکر شده باشد، اجرایی خواهد شد که باید مورد توجه این دانشجویان قرار بگیرد. یکی دیگر از نکاتی که دانشجویان باید مدنظر قرار بدهند، این است که تمامی آموزشهایی که در قالب گزارش صبحگاهی، ژورنال کلاب، جلسات علمی و... برگزار میشوند نیز متناسب با امکانات در اختیار و رعایت پروتکلهای مقرر شده با اولویت آموزش حضوری برگزار خواهند شد. البته هر دانشگاهی طبق تدوین پروتکل وزارت بهداشت میتواند برای حفظ دستورالعمل کرونایی نسبت به فشردهسازی دورههای آموزشی دانشجویان و تقسیمبندی آنها به گروههای کوچکتر اقدام کند.
جدیدالورودهای ارشد و دکتری حضوری، کارشناسیها غیرحضوری
دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه باید کلاس دروسهای نظری را بهصورت مجازی بگذرانند، البته که در طول هر نیمسال، حداقل دو هفته آموزش حضوری برای کلاسهای رفع اشکال کلاسهای عملی دانشجویان جدید برنامهریزی شده که برگزار خواهد شد. دانشجویان جدیدالورود در مقطع تحصیلات تکمیلی و دکتری تخصصی نیز کلاسهای خود را منوط بر تکمیل روند واکسیناسیون بهصورت حضوری شرکت میکنند.
آزمونهای پایانی نیمسال حضوری خواهد بود
درخصوص ارزشیابی دانشجویان نیز باید گفت که طبق پروتکل وزارت بهداشت، منوط به اتمام روند واکسیناسیون دانشجویان در دانشگاهها، تمامی آزمونهای پایان نیمسال باید بهصورت حضوری(کتبی یا آزمونهای مبتنیبر مرکز مهارتهای بالینی یا الکترونیک در مراکز استاندارد) برگزار شوند. همچنین روشهای ارزیابی مستمر دانشجویان نیز میتواند بهصورت مجازی یا حضوری بهعنوان مکمل ارزش نهایی اجرایی شود.
کلاسها در پساکرونا چگونه برگزار میشوند؟
یکی از نکاتی که دانشجویان باید در آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاهها مورد توجه قرار دهند، بحث الزامات اساسی پروتکلهای بهداشتی است که دانشجویان باید براساس دستورالعمل ارائهشده به رعایت آن اهتمام بورزند. نخست آنکه تعداد دانشجویان حاضر در کلاس و حتی کارگاهها و آزمایشگاهها باید با حداقل دو متر فاصله به ازای هر نفر باشد. همچنین استقرار صندلی، نیمکت کامپیوتر و دانشجو نیز باید با رعایت حداقل دو مترمربع به ازای هر نفر باشد. یکی دیگر از بندهای این شیوهنامه، توصیهها و پیشنهادهای عملی برای اجرای بهینه برنامههای آموزشی دانشگاهها در برگزاری کلاسهای حضوری است که دانشجویان و استادان باید ملزم به رعایت آن باشند؛ نخست آنکه زمان کلاسهای نظری باید از یک ساعت به حداکثر ۴۵ دقیقه با استراحت ۱۵ کاهش پیدا کند. کلاسهای دو یا سهساعته باید در قالب دو یا سه جلسه ۴۵ دقیقهای با استراحت ۱۵ دقیقهای برگزار شوند. دانشجویان هر ورودی میتوانند به دو گروه تقسیم و کلاسها برای هر گروه جداگانه تکرار شود. البته در صورت موجود بودن برای برگزاری کلاسها، باید از سالنهای کنفرانس با گنجایش کافی استفاده شود. در برنامهریزی کلاسها و ساعت حضور دانشجویان در دانشکدهها باید به تداخل حداقلی زمان کلاسها برای جلوگیری از تجمع دانشجویان در دانشکدهها توجه شود. درخصوص برگزاری کلاسهای عملی و آزمایشگاهی نیز باید گفت این کلاسها باید برحسب فضای فیزیکی در دسترس با حداقل تعداد دانشجو و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی برگزار شوند. همچنین کارورزی دانشجویان رشته دندانپزشکی باید در شرایط کرونایی به اینصورت باشد که صرفا با لوازم شخصی هر فرد بهمنظور رعایت پروتکل بهداشتی انجام پذیرد. همچنین باید از برنامههای مبتنیبر هوش مصنوعی، مجازی و وبیناری بهعنوان مکمل برنامههای آموزش استفاده شود. البته باید توجه کرد که پایش و نظارت مستمر بر اجرای پروتکلهای بهداشتی دانشگاهها و دانشجویان در کلیه عرصههای آموزشی باید تحت نظر ستاد مدیریت کرونا ویژه دانشگاهیان قرار بگیرد تا بهدرستی اجرا شود.
نحوه اجرای برنامههای غیرآموزشی دانشگاهها پس از بازگشایی
براساس این پروتکل در شرایط حضوری دانشگاهها باید مواجهه چهرهبهچهره کارکنان کاهش پیدا کند و تا حد امکان از تماس تلفنی، استفاده از ویدئوکنفرانس و شبکههای اجتماعی برای برگزاری جلسات استفاده شود؛ البته درصورتیکه مواجهه چهرهبهچهره کادر اداری با دانشجو یا والدین دیگر امری ناگزیر است، باید در حداقلترین زمان ممکن و با رعایت فاصله ایمن دو متر و استفاده کامل از ماسک و تهویه هوای مناسب صورت گیرد. رعایت فاصله ایمن دو متر باید در قسمتهای عمومی همچون نمازخانه، سرویس ایابوذهاب، کارگاهها و مسیر ورود و خروج نیز رعایت شود و حداقل توقف در این مکانها صورت گیرد. همچنین فعالیتهای ورزشی- فرهنگی دانشجویان و کلاسهای فوقبرنامه چون پخش فیلم، تئاتر، مسابقات ورزشی و... باید با رعایت پروتکل بهداشتی ابلاغشده در سایت و براساس رنگبندی و شرایط ایمنی بیماری انجام شود. همچنین باید بهمنظور جلوگیری از تجمع در سلف سرویس مدتزمان سرو ناهار افزایش پیدا کرده و سرو غذا در محل سلفسرویس با رعایت دو متر انجام شود تا از شیوع کرونا ویروس در دانشگاهها جلوگیری شود.
هر اتاق خوابگاه دانشجویی صرفا برای ۴ دانشجو
یکی دیگر از موارد مهم در رعایت پروتکلهای بهداشتی مرتبط با خوابگاههای دانشجویی است. در این خصوص هر اتاق در خوابگاههای دانشجویی صرفا باید برای حداکثر چهار دانشجو درنظر گرفته شود؛ البته که شرایط ایدهآل در اتاقهای خوابگاههای دانشجویی باید برای دو نفر درنظر گرفته شود که امکان ابتلا و درگیری را به حداقل برساند. براساس ارائه پروتکل وزارت بهداشت، با بازگشایی دانشگاهها و به تبع آن، خوابگاهها، دانشجویان باید در محلهای عمومی خوابگاه همچون نمازخانه، سالن مطالعه، سالن تلویزیون و... از ماسک استفاده کرده و فاصلهگذاری را رعایت کنند. همچنین دانشجویان خوابگاهی باید درنظر داشته باشند که از وسایل مشترک در آشپزخانه استفاده نکرده و مسائل بهداشتی را رعایت کنند. کارکنان خدماتی دانشگاهها نیز بدانند که سرویسهای بهداشتی خوابگاهها باید سه نوبت در شبانهروز گندزدایی شوند و علائم هشداردهنده بیماری کووید-۱۹ نیز در معرض دید دانشجویان قرار داده شود.
ظرفیت سرویس ایابوذهاب نباید از تعداد سرنشینها بیشتر باشد
یکی دیگر از مکانهایی که باید در رعایت پروتکلهای بهداشتی مورد توجه قرار بگیرد، سرویس ایابوذهاب اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه است. راننده وسیله نقلیه باید قبل از سوار کردن افراد، تمامی سطوح قابل لمس را گندزدایی کند. قبل از ورود به سرویس نقلیه کلیه کارکنان و دانشجویان باید اصول بهداشت فردی همچون زدن ماسک را انجام دهند. همچنین نکته قابل توجه این است که ظرفیت صندلی اتوبوس و مینیبوس باید متناسب با تعداد سرنشین باشد؛ نه بیشتر از آن و برای ایجاد تهویه طبیعی داخل خودرو باید پنجرهها و دریچه تعبیهشده در سقف خودرو باز باشند.
دانشجویان آسیبپذیر مجازی آموزش ببینند
مورد دیگر، غربالگری مراقبت و بازتوانی مراقبت از گروههای آسیبپذیر است که در این مورد دو گروه بیماران با بیماری زمینهای همچون بیماری قلبی و عروقی، فشارخون، دیابت، بیماریهای تنفسی و دیگر بیمارانی با نقص ایمنی چون شیمیدرمانی، بدخیمیها و پیوند اعضا باید براساس نظر پزشک معتمد بهعنوان افرادی که در معرض ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ قرار دارند، درنظر گرفته شوند که درصورت عدم امکان آموزش مجازی برای این افراد شرایط باید بهگونهای باشد که حداقل تماس با سایر افراد را داشته باشند.
تکلیف دانشجویان مبتلا به کرونا در دانشگاه چیست؟
یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرد، درخصوص دانشجویانی است که ممکن است به این ویروس مبتلا شوند و باید اتاق مجزایی جهت قرنطینه دانشجویان خوابگاهی دارای نشانه یا مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ تعبیه شود تا مانع از گسترش ابتلا به این بیماری در میان دیگر دانشجویان شود. در ادامه نیز باید به بازتوانی دانشجویان مبتلا به کووید-۱۹ توجه کرد که دانشجویان مبتلا به این ویروس پس از طیکردن دوران نقاهت باید برای بازگشت به دانشگاه و مراکز آموزشی مورد ارزیابی پزشک معتمد قرار بگیرند. ورود یا حضور دانشجویان یا اساتید دارای علائم بیماری تحت هر شرایطی به مراکز آموزشی تحقیقاتی ممنوع است و شرایط و میزان استفاده از استعلاجی بیماران کرونا برای دانشجویان یا اساتید با تایید پزشک معتمد صورت میگیرد. در دوران بازگشایی دانشگاهها، اگر دانشجویی دارای علامت بیماری کووید- ۱۹ در دانشگاه یا خوابگاه دانشجویی دیده شود، توسط مسئولان مربوطه جهت تست pcr ارجاع داده میشود و درصورت مثبت شدن تست در محل قرنطینه دانشجویی یا منزل به مدت ۱۴ روز قرنطینه شده و درصورت مساعد بودن اوضاع عمومی تحت آموزش مجازی قرار میگیرد. البته همکلاسیها، همخوابگاهیها و همسرویسیهایی که با دانشجویان مبتلا در ارتباط بودند نیز توسط ناظران مراکز جامع سلامت به مدت ۵ روز پایش میشود. درصورت مشاهده ابتلا یک دانشجوی دیگر از دانشجویان تحت مراقبت پنجروزه کلاس یا خوابگاه مربوط به ۱۴ روز قرنطینه اعزام میشوند تا برگه تایید سلامت را دریافت کنند.
فرهنگسازی و آموزش، اصولیترین راه برای مقابله با کووید-۱۹
در پایان گزارش نیز باید به این نکته اشاره کرد که آموزش بهداشت و راههای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید در دانشگاهها طبق پروتکل ارائهشده با نصب استند و بنرهای اطلاعرسانی، نصب پوسترهای آموزشی، ارسال پیامکهای آموزشی به گوشیهای همراه دانشجویان، ارسال پیامهای آموزشی در گروههای مجازی مربوطه و... با هدف آشنایی با بیماری ویروس کرونا، آشنایی با علائم ابتلا به این ویروس، شناسایی افراد مستعد ابتلا، آشنایی با نحوه انتقال بیماری، نحوه استفاده از وسایل حفاظت فردی و آموزش فاصلهگذاریهای اجتماعی باشد.
توصیههای بهداشتی برای جلوگیری از ابتلای دانشجویان و استادان
در رعایت بهداشت ساختمان اشاره شده است که حداقل ۲۰ درصد از مساحت سطح کلاس باید پنجره بازشونده به میزان ۴۵ درجه وجود داشته باشد تا بیشترین تهویه طبیعی در کلاس جاری شود. همچنین هوای تمیز به طریق موثر وارد کلاس شده و آلایندههای تولیدشده در هر اتاق به همان نحو خارج شوند؛ بهگونهای که مانع از انتشار عفونتهای منتقله از هوا بین افراد حاضر در فضای داخل شود. شرایط باید بهگونهای فراهم شود که امکان حداقل ۶ بار تعویض هوا در ساعت در کلاس فراهم شود. درصورت استفاده از کولر آبی و گازی، پنجرههای کلاس باید به میزان ۲۵ درصد جهت خروج هوا باز باشد و درصورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع، باید بهگونهای تنظیم شود که حداکثر جریان ورودی از هوای آزاد تامین شود. درصورت نیاز به وسیله گرمایشی نیز هر یک ساعت یک بار هوای کلاسها تهویه شده و پنجرهها به مدت ۱۰ دقیقه باز باشند. گندزدایی سرویسهای بهداشتی، راهروها و محلهای عبور و مرور افراد باید حداقل دو بار در روز انجام شود. باید سطلهای زباله دردار در تمام طبقات دانشگاه ازجمله کارگاهها، آزمایشگاهها و خوابگاهها تعبیه شود و ضروری است کلیه سرویسهای بهداشتی مجهز به مایع شوینده و دستمال کاغذی باشند و بههیچ عنوان از خشککنهای برقی برای خشک کردن دست در سرویس بهداشتی استفاده نشود. در پایان این بخش نیز باید توجه داشت که محلهای اقامت دانشجویان، سرویسهای بهداشتی و آسانسورها باید تهویه مناسب داشته باشند.
منبع: فرهیختگان
انتهای پیام/