دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1394 - 11:59

مخالفان سوری در کلاس‌های آموزش مذاکره شرکت می‌کنند

مقام‌های آمریکایی و روسی در دو روز آینده در ژنو گردهم می‌آیند تا با همکاری فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در موضوع سوریه، زمینه‌های برگزاری کنفرانس حل بحران سوریه را که قرار است میان نمایندگان دولت و معارضان سوریه برگزار شود، فراهم کنند.
کد خبر : 60873

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الحیات در گزارشی نوشت: «طبق زمان‌بندی قبلی قرار است کنفرانس ژنو بدون پیش‌شرط، میان نمایندگان دولت سوریه و معارضان با وساطت سازمان ملل متحد در روز 25 ژانویه (5 بهمن) برگزار شود. این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران گفته است از تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران استقبال می‌کند.»


ظریف در دیدار روز گذشته (یکشنبه) خود با استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در موضوع سوریه گفت: «ما اجازه نخواهیم داد رویکردهای تنش‌آفرین عربستان تاثیر منفی بر موضوع حل بحران سوریه بگذارد.»


دی‌میستورا نیز در این دیدار گزارشی از آخرین تلاش‌های خود برای تحقق و اجرای نتیجه نشست وین و تعیین فهرست معارضان برای مذاکره با دولت سوریه ارائه کرد.


وی با تشریح مکانیزم‌ها و نتیجه توافق‌های اولیه گفت: «برای دستیابی به فهرستی واحد از میان گروه‌های مختلف معارض، با توجه به تنوع طیف‌های اجتماعی در عرصه سیاسی، قومی، مذهبی و اجتماعی تلاش‌های زیادی در دستور کار قرار دارد و نقش ایران در حل بحران سوریه همواره سازنده بوده است.»


منابع غربی به الحیات خبر دادند که مقام‌های روس و آمریکا به‌زودی برای فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست ژنو گردهم می‌آیند و دی‌میستورا از هر یک از دولت‌های روسیه و آمریکا خواهد خواست که بر هم‌پیمانان سوری خود فشار بیاورند تا بدون پیش‌شرط بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

منابع ایرانی به روزنامه الحیات خبر دادند مذاکرات دی‌میستورا بر موضوع ارائه فهرست گروه‌های تروریستی نیز متمرکز بود. دولت سوریه می‌خواهد پیش از برگزاری نشست، بداند چه گروه‌هایی از معارضان در نشست حضور خواهند داشت.


در طرف مقابل، منابع غربی به الحیات خبر دادند که مقام‌های روس و آمریکا به‌زودی برای فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست ژنو گردهم می‌آیند و دی‌میستورا از هر یک از دولت‌های روسیه و آمریکا خواهد خواست که بر هم‌پیمانان سوری خود فشار بیاورند تا بدون پیش‌شرط بر سر میز مذاکره حاضر شوند. این موضوع جدا از درخواست کمیته عالی مذاکرات به ریاست ریاض حجاب سرپرست تیم مذاکره‌کننده مخالفان سوریه است که خواستار حسن‌نیت دولت سوریه در مواردی همچون آتش‌بس و ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره‌شده ازجمله مضایا شده بود.


الحیات نوشت: «قرار است 29 مخالف سوری از امروز دوشنبه در ریاض و با نظارت آمریکا و غرب، دوره آموزشی مذاکره و دیپلماسی را بگذرانند. ریاض حجاب امروز از پاریس، سفر عربی- اروپایی خود را آغاز می‌کند و قرار است دیدارهایی با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه، فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امورخارجه آلمان، فدریکا موگرینی مسئول سیاست‌خارجه اتحادیه اروپا و چند مقام اماراتی داشته باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته