دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بطحایی در نشست خبری خبر داد؛

آغاز آموزش حضوری در مدارس سما از آبان‌ماه/ ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال جدید فعالیت می‌کند

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی از آموزش حضوری در مدارس سما خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم که از آبان‌ماه آموزش‌های حضوری در مدارس سما آغاز شود.
کد خبر : 608404
بطحایی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سیدمحمد بطحایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی دو بخش جدا از هم دارد، بخش اول آموزش عمومی در مدارس سما است که هم‌ اکنون ۷۶۸ مدرسه در دانشگاه آزاد اسلامی داریم که در همه استان‌های کشور به غیر از یک استان پخش و توزیع شده‌اند. این مدارس در برخی از استان‌ها به میزان قابل‌ قبول است اما در برخی از استان‌ها خیلی توسعه پیدا نکرده است.


وی افزود: اولین مسئله کنونی، استقرار مدارس در استان‌ها و شهرهای مختلف است که در این رابطه از یک سال پیش تاکنون توزیع مناسب مدارس را در دستور کار داشتیم.


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آموزش به کارکنان و مدیران مدارس گفت: سال جدید یکی از سال‌های موفق در آموزش مدیران مدرسه و کارکنان خواهد بود چراکه در سال جدید مدیران تازه‌کار مدارس را بر اساس شیوه‌نامه مشخص تعیین کردیم و از معدود سال‌هایی است که قبل از مدیران، معلمان و کارکنان کار خود را آغاز کرده و مورد آموزش قرار گرفتند.


امکان آموزش حضوری در مدارس سما


بطحایی گفت: فضای آموزشی مدارس را برای سال آینده تحصیلی آماده کرده ایم و خیلی امیدواریم که از اواسط آبان‌ماه به‌صورت حضوری بازگشایی شوند. بسیاری از مدارس سما کلاس‌های کم‌جمعیت دارند، اکثر کلاس‌ها ۱۵ نفره هستند به همین دلیل می‌توانیم مدارس را به‌صورت حضوری بازگشایی کنیم.


وی با اشاره به جشنواره‌ها و برنامه‌هایی که برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود، بیان کرد: دوره‌های فلسفه برای کودک را تاکنون برگزار کرده و ادامه دار است از طرفی طرح‌های قرآنی هم در دستور کار داریم که جشنواره سعدی شناسی را برای حفظ زبان فارسی دنبال کرده به طوری که امسال علاوه بر بوستان، گلستان سعدی هم مورد تأکید است. جشنواره سنتی آیین‌های سرزمین من نیز برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود. بسیاری از دانشجویان با آیین‌های سرزمین خودشان فاصله می‌گیرند در این جشنواره سنت ایرانی و اسلامی گسترش می‌دهیم.


راه‌اندازی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال آینده


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بخش دوم فعالیت معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی در حوزه مهارت و کارآفرینی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته یک قدم بسیار جدی برداشت که اگر به نتیجه برسد می‌تواند در سایر دانشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد، این گام مربوط به دانشکده‌های مهارت است. سال گذشته مصوبه‌ای داشتیم تا دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را تأسیس کنیم. هم‌اکنون این دانشکده‌ها پیشرفت خوبی داشتند. ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال آینده خواهیم داشت. در این دانشکده‌ها آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک می‌شوند. در واقع دانشجویان چیزی را یاد می‌گیرند که در بازارکار به آن نیاز دارند. پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند البته بخشی از این دانشجویان از آموزشکده‌های ما وارد این دانشکده‌ها شده‌اند.


بطحایی اعلام کرد: در این دل دانشکده‌ها مدارس عالی شکل می‌گیرد تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند. متقاضیانی که وارد مدرسه عالی مهارت می‌شود طی سه تا شش ماه دوره‌هایی را می‌گذرانند که می‌توانند مهارت لازم در این زمینه را کسب کنند.


وی با اشاره به طرح پویش اضافه کرد: طرح پویش یکی از آن طرح‌هایی است بین دانشگاه و بازار ارتباط برقرار می‌کند. این طرح هم‌اکنون در ۱۰ استان کشور راه‌اندازی شده است. دانشجویی که از طریق طرح پویش پذیرفته می‌شود ساعاتی از تحصیل را به کارخانه یا بنگاه اقتصادی می‌رود. بر این اساس پس از فارغ‌التحصیلی زمینه اشتغال تا حدودی برای دانشجویان تضمین شده است.


تاکنون ۲۱ مراکز کاربنیان راه‌اندازی شده است


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مراکز کاربنیان ادامه داد: تاکنون ۲۱ مراکز کاربنیان راه‌اندازی شده است. مراکز کاربنیان به‌عنوان مراکز مشاوره شغلی هستند تا جوانان از آینده شغلی در استان و شهر خود باخبر شوند و بدانند که باید چه مهارت‌هایی را برای به دست آوردن آن شغل کسب کنند.


بطحایی اعلام کرد: شاکله دانشکده‌های مهارتی در تهران با سایر استان‌ها متفاوت است. قرار است که واحد یادگار امام (ره) در تهران به‌عنوان متولی دانشکده‌های مهارتی باشد. این واحد نیز ظرف مدت ۵ سال به‌صورت کامل مهارتی می‌شود و سایر دانشکده‌ها زیرمجموعه این واحد خواهند بود. اگر این مدل نتیجه مثبت داشته باشد در سایر استان‌ها نیز اجرایی می‌شود.


وی درباره بیمه معلمان مدارس سما گفت: تعدادی از همکاران سال‌ها به‌صورت تمام‌وقت در مدارس کار می‌کنند. ۶ تا ۷ سال به‌صورت ساعتی مشغول به کار هستند. بیمه و سنواتشان کامل نیست. این همکاران اگر بازنشسته بشوند با مشکلات عدیده مواجه می‌شوند برای حل مشکلات مدارسی ۳ سال پشت سر هم مشکل مالی نداشتند را شناسایی کردیم، قرارداد همکاران در این مراکز به‌صورت قراردادی خواهد بود. امیدواریم از این طریق بتوانیم ۲۵ تا ۳۰ درصد همکاران مشمول این طرح را تبدیل وضعیت کنیم.


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به آنا درباره نحوه ورود دانشجویان به دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی گفت: ورود به این دانشکده‌ها بر اساس سوابق تحصیلی خواهد بود. آنانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشکده‌ها شوند. دانشکده‌های مهارت در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می‌پذیرد، در آینده‌ای نزدیک بر اساس قانون آموزش‌های مهارتی نیز در دوره‌های ارشد و دکتری دانشجو جذب خواهیم کرد. به‌زودی فراخوان برای جذب دانشجویان منتشر خواهیم کرد و دفترچه رشته‌محل‌های جدید در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد.


بطحایی درباره تغییر سرفصل‌های آموزشی در دانشکده‌های مهارتی گفت: وزارت علوم به دانشگاه آزاد اسلامی اجازه به‌روزرسانی سرفصل‌های دوره‌های کاردانی و کارشناسی را داده است به همین دلیل تغییر سرفصل‌ها کار سختی نیست و به‌زودی با اطلاع وزارت علوم این کار را انجام خواهیم داد.


وی درباره جذب هیئت علمی جدید در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به آنا پاسخ داد: دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی نیاز به هیئت علمی خاص هر مهارت دارند، بخشی از اعضای هیئت علمی ممکن است مهارت‌های لازم را داشته باشند اما در آینده چاره‌ای جز جذب هیئت علمی جدید نداریم. در یکی دو سال اول که خیلی جذب دانشجو زیاد نیست از اعضای هیئت علمی موجود استفاده خواهیم کرد. اما در سال‌های آینده به اعضای هیئت علمی جدید نیاز داریم. در این زمینه از استادکارهای ماهر و خبره استفاده خواهیم کرد. برخی به‌عنوان اعضای هیئت علمی به کار گرفته می‌شوند.


انتهای پیام/۴۰۴۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب