دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1394 - 10:37

توکلی: دولت علاوه بر لایحه بودجه باید لایحه چنددوازدهمی هم ارائه دهد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای با اشاره به ماده 188 آن، گفت: متأسفانه دولت تاکنون لایحه بودجه سال 95 را به مجلس ارائه نکرده است از این رو بر اساس آیین‌نامه داخلی ملزم به ارائه لایحه چند دوازدهمی است.
کد خبر : 60835

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، احمد توکلی در نشست علنی امروز -دوشنبه 21 دی‌ماه- پارلمان اظهار کرد: دولت هر چه سریع‌تر باید لایحه مذکور را به مجلس تقدیم کند و اینطور نشود که بعد از تأخیر، لایحه بودجه بدون لایحه چنددوازدهمی به مجلس ارائه کند. قطعا هر دو این لوایح باید با هم به مجلس تقدیم شود.


حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر توکلی گفت: دولت بر اساس قانون و ماده 188 باید به این نکته توجه کند.


ماده 188 آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح‌ می‌کند: چنانچه لایحه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین‌شده در این آیین‌نامه به مجلس تسلیم نشود دولت موظف است لایحه چند دوازدهم بودجه را نیز به مجلس تسلیم نماید.


این لایحه پس از چاپ و توزیع در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. ابتدا نماینده دولت و سپس دو مخالف و دو موافق به ترتیب هر کدام به مدت پنج دقیقه صحبت می‌کنند و سپس کلیات لایحه به رأی گذاشته می‌شود. در صورت تصویب، رسیدگی به لایحه در ردیف اول دستور جلسه علنی بعد قرار می‌گیرد. در وقت رسیدگی ابتدا پیشنهاد نمایندگان درخصوص میزان چند دوازدهم مطرح و درصورت عدم تصویب نسبت به عدد چند دوازدهم پیشنهادی دولت رأی‌گیری می‌شود.


در تبصره‌های 1 و 2 این ماده آمده است: مجلس چند دوازدهم بودجه را بر مبنای آخرین قانون بودجه سالانه مصوب مجلس رسیدگی می‌نماید. حداکثر مدتی که مجلس می‌تواند برای بودجه چند دوازدهم تصویب نماید سه ‌دوازدهم است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته